کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۹۷
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟| نبرد هیولاها با کارتون‌ها

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟| نبرد هیولاها با کارتون‌ها

رقابت دو انیمیشن پرفروش با دو فیلم ترسناک جدید در جدول باکس آفیس

هفت صبح| ‌تاثیر رقابت‌ها و تنش‌های سیاسی در گوشه و کنار دنیا و همین‌طور دو تورنمنت ورزشی پرمخاطب روی گیشه قابل انکار نیست اما همچنان بچه‌ها برای تماشای انیمیشن‌های محبوب خود به سینما می‌روند و در مقابل طرفداران فیلم‌های ترسناک هم از رونق دوباره این ژانر راضی هستند.

 

این هفته شاهد رقابت دو انیمیشن پرفروش با دو فیلم ترسناک جدید در جدول باکس آفیس بودیم. «درون/ بیرون 2» در هفته چهارم نمایش و با رسیدن به فروش جهانی 1/2میلیارد دلاری جای خود را به چهارمین قسمت از «من نفرت‌‌انگیز» داد و مینیون‌ها افتتاحیه‌ای 230میلیون دلاری را رقم زدند. رده‌های بعدی به دو فیلم ترسناک رسید که رضایت نسبی منتقدان و تحسین طرفداران پروپاقرص این ژانر را به دنبال داشته است؛

 

اسپین‌آف «یک جای آرام» و «مکسین» که سه‌گانه ترسناک تای وست با نقش‌آفرینی  میا گاث را تکمیل می‌کند و ادای دینی تمام قد به هالیوود دهه هشتاد و فیلم‌های ترسناک خشن، گستاخ و ارزان همان سال‌ها به حساب می‌آید. «یک جای آرام: روز اول» 170میلیون دلار فروخته و «مکسین» به 7میلیون دلار فروش رسیده است.

 

به غیر از اکران، در سرویس‌های استریم هم دو فیلم جدید نتفلیکس با وجود نقدهای ضدونقیض مورد توجه کاربران قرار گرفته است؛ اولی چهارمین قسمت از سری فیلم‌های خاطره‌انگیز «پلیس بورلی هیلز» با حضور ادی مورفی در نقش اکسل فولی و دیگری کمدی-رمانتیک «مسائل خانوادگی» با نقش‌آفرینی نیکول کیدمن و زَک اِفرون.

 

این روزها در شبکه‌های اجتماعی احتمالا به کلیپ‌ها و تصاویر مربوط به تورهای تبلیغاتی «ددپول و ولورین» برخورد کرده‌اید؛ بلاک‌باستر مهم تابستان امسال که دیزنی و مارول حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌اند و همین باعث شده تا شخص ددپول در حاشیه مسابقات جام ملت‌های اروپا هم حاضر شود!

 

البته بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی، کارشناسان می‌گویند قسمت سوم «ددپول» بعید است افتتاحیه‌ای بالای 200میلیون دلار داشته باشد و رسیدن فیلم به فروش یک میلیارد دلاری نیز به سختی اتفاق خواهد افتاد. کوین فایگی هم در گفت‌وگوی اخیر خود اعلام کرده که اکران «ددپول و ولورین» یک نقطه عطف در جهان سینمایی مارول خواهد بود و به صورت رسمی از اِکس-من در این دنیای سینمایی یکپارچه رونمایی می‌شود.

 

همچنان هوش‌مصنوعی یکی از سوژه‌های جدی در دنیای سینماست؛ چه در پرداخت قصه و داستان‌ها و چه به‌عنوان عاملی که می‌تواند تعریف سینما را برای همیشه عوض کند. استودیوی بلوم‌هاوس که دو سال پیش فیلم ترسناک موفق «مگان» را درباره یک عروسک هوشمند انسان‌نما روانه بازار کرده بود، به صورت جدی قصد دارد که هوش مصنوعی را به‌عنوان عامل تهدید در مجموعه‌ای از فیلم‌ها به تصویر بکشد.

 

علاوه بر قسمت دوم «مگان» که در مرحله پیش‌تولید قرار گرفته، این استودیو پروژه دیگری را با عنوان «سول‌مِیت» معرفی کرده که به نوعی اسپین‌آف «مگان» به حساب می‌آید و درباره ربات‌های انسان‌نمایی است که بر پر کردن خلاء نیازهای عاطفی و جنسی طراحی شده‌اند. همچنین در روزهای گذشته اولین تریلر از «وحشت‌زده» منتشر شد؛ داستان درباره خانواده‌ای است که توسط هوش‌مصنوعی کنترل‌گر خانه هوشمند خود به دام می‌افتند. «وحشت‌زده» تابستان همین امسال به روی پرده می‌رود.

 

از سوی دیگر، یکی از ماجراهای جنجالی در روزهای گذشته لغو افتتاحیه فیلم «آخرین فیلمنامه‌نویس» در لندن بود؛ چون تمام فیلمنامه آن، توسط هوش‌ مصنوعی نوشته شده و این موضوع خشم اهالی سینما را به دنبال داشت. این فیلم قرار بود در سینمای «پرینس چارلز» به نمایش دربیاید که یکی از سینماتک‌های محبوب شهر به حساب می‌آید و به‌عنوان خانه آثار آلترناتیو و عجیب شناخته می‌شود اما ارسال بیش از 200نامه شکایت و تهدید رسمی، باعث شد که صاحبان سینما از تصمیم خود منصرف شوند. با این وجود «آخرین فیلمنامه‌نویس» به‌زودی بر روی سرویس استریم منتشر خواهد شد و باید منتظر واکنش‌ها به فیلمی باشیم که شاید از پایان حرفه فیلمنامه‌نویسی خبر بدهد!

 

این هفته گفت‌وگو و اظهارنظرهای جالب توجه از اهالی سینما هم کم نداشتیم. کیت بلانشت که به‌زودی با فیلم «مناطق مرزی» به سینماها می‌آید، از تاثیر خانه‌نشینی دوران کرونا گفته که باعث شده تا در یک فیلم اقتباسی بر اساس سری بازی‌های معروفی با همین نام جلوی دوربین برود.

 

البته بلانشت با بلاک‌باسترها غریبه نیست و همین چند سال قبل در «ثور: راگناروک» یکی از شخصیت‌های منفی جذاب دنیای مارول را به تصویر کشید اما فضای عجیب و غریب «مناطق مرزی» احتمالا برای علاقه‌مندان به خانم بازیگر، دور از ذهن خواهد بود. بلانشت در مصاحبه با مجله امپایر، ساخته جدید ایلای راث را به تجربه متفاوت و جذابِ «نگهبانان کهکشان» نزدیک دانسته و گفته که بازی در همین فیلم غیرمعمول به دادش رسیده تا از شدت انزوای دوران کرونا دیوانه نشود.

 

دیگر چهره خبرساز هفته ریدلی اسکات بود که امسال با قسمت دوم «گلادیاتور» مهمان سینماهاست؛ فیلمی که به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران و فیلمنامه‌نویسان تولیدی طولانی‌تر از حد معمول داشت و به یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های تاریخ هالیوود تبدیل شد. به همین دلیل نگرانی‌های زیادی نسبت به خطر شکست تجاری «گلادیاتور 2» و تبعاتش برای استودیو وجود دارد.

 

با این وجود، انتشار اولین تصاویر رسمی از فیلم واکنش‌های مثبتی را به دنبال داشت و کنجکاوی‌ها را پیرامون فیلم بالا برد. به همین بهانه، اسکات کهنه‌کار با مجله «ونیتی‌فیر» گفت‌و‌گو کرده و توضیح داده که چطور با وجود محدودیت‌ها و دست‌های بسته به‌عنوان یک فیلمساز تازه‌کار در فیلم دوم و سوم خود دو فرنچایز مهم «بیگانه» و «بلید رانر» را شکل داده اما در کمال ناباوری برای ساخت قسمت بعدی «بیگانه‌» هیچوقت کسی سراغ او نیامده که این امر به شدت برایش جای دلخوری داشته است. «گلادیاتور 2» اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر) اکران می‌شود و باید دید که مانند «ناپلئون» علاقه‌مندان سینما را ناامید می‌کند یا به یکی از آثار مهم سال تبدیل خواهد شد.

 

ضمنا در هفته گذشته، خبرهای مهمی هم از جشنواره‌های سینمایی پیش‌رو داشتیم؛ «بیتل‌جوس بیتل‌جوس» جدیدترین ساخته تیم بِرتون جشنواره ونیز را افتتاح می‌کند و «بلیتزِ» استیو مک‌کوئین که یکی از مدعیان احتمالی فصل جوایز خواهد بود، برای افتتاحیه جشنواره لندن انتخاب شده است. درام تاریخی مک‌کوئین، داستان یک پسر 9ساله‌ در لندن هنگام وقوع جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند و سرشا رونان نقش مادر همین پسربچه را بر عهده دارد.

 

همچنین ددلاین هم گزارش دیده که با تغییر مدیریت جشنواره برلین، دیگر جشنواره مهم اروپایی هم درصدد است تا رویکرد تازه‌ای را مانند ونیز دنبال کند تا با دعوت از ستارگان و سینماگران بزرگ، رونق را به این رویداد سینمایی بازگرداند که در سال‌های اخیر بیشتر به محفلی برای کشف و نمایش آثار آلترناتیو و رادیکال تبدیل شده بود.

 

در پایان هم باید اشاره‌ای داشته باشیم به رابرت تاون افسانه‌ای که چند روز قبل و در 89سالگی دار فانی را وداع گفت. نویسنده آثار بزرگی چون «محله چینی‌ها» که در سینمای افسارگسیخته و طلایی آمریکا در دهه70 میلادی، حضور موثری داشت و خیلی از فیلمنامه‌های مهم آن دوران مانند «پدرخوانده»، از زیر دستش رد شده بودند.

 

تاون همین چندی پیش به بهانه 50سالگی «محله چینی‌ها» به گفت‌و‌گو پرداخت و درباره پروژه مشترک خودش و دیوید فینچر صحبت کرد؛ مینی‌سریالی که به نوعی پیش‌درآمد «محله چینی‌ها» حساب می‌شود و به سال‌های جوانی جیک گیتس (جک نیکلسون) می‌پردازد. به گفته تاون، فیلمنامه تمام اپیزودهای سریال نوشته شده و فینچر قرار است اپیزود پایلوت را هم خودش کارگردانی کند؛ البته بعد از دیگر پروژه مهم نتفلیکس یعنی نسخه آمریکایی «بازی مرکب» که همراه با نویسنده سریال «اتوپیا» کار بر روی آن را شروع کرده است.

 

کدخبر: ۵۶۲۴۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر