کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۳۴۹
تاریخ خبر:

در غیاب سهراب؛ در بیستمین دوره حراج تهران چه گذشت؟

در غیاب سهراب؛ در بیستمین دوره حراج تهران چه گذشت؟

گران‌ترین اثر حراجی‌ تهران این بار به‌ آغداشلو تعلق داشت

هفت صبح| ‌ بیستمین حراج تهران شب شنبه مثل هر سال در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. این حراجی این بار رکورد گران‌قیمت‌ترین‌ها را از سهراب سپهری گرفت و به تابلوی آغداشلو داد. نکته‌های جالب درباره این حراج را می‌خوانید:

‌بیستمین دوره حراج تهران با فروش ۱۰۷ اثر به مبلغ نهایی ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان رسید. این در حالی است که نوزدهمین دوره حراج تهران با ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان پایان یافته بود.

‌* اجرای مراسم بیستمین حراج تهران را شهریار ربانی به عهده داشت که پس از رضا کیانیان و حسین پاکدل، به عنوان سومین مجری حراج تهران، معرفی شد.

 

* در حراج بیستم ۱۱۵ اثر شامل ۹۹ اثر نقاشی، ۱۲ مجسمه و ۴ عکس ارائه شد که در نهایت ۱۰۷ اثر به فروش رسیدند. 

 

* در بیستمین حراج تهران علاوه بر آثاری از هنرمندان تثبیت‌شده مارکت هنر ایران (حسین زنده‌رودی، آیدین آغداشلو، محمد احصائی، منصور قندریز، ابوالقاسم سعیدی، فرهاد مشیری و...) تعداد زیادی از آثار هنرمندان معاصر، به خصوص چهره‌های جوان‌تر هم ارائه شدند.

 

* در این دوره ۶۵ خریدار در مزایده شرکت کردند که ۱۵ خریدار برای اولین بار به مارکت هنر ورود کرده بودند. 

 

رکوردداران بیستمین حراج تهران

*  در بیستمین حراج تهران ۱۱۵ اثر از ۱۱۱ هنرمند، عرضه شد که ۱۰۷ اثر یعنی ۹۳ درصد آثار به فروش رسیدند.

*  ۴۴ اثر با ارزش بیش از یک میلیارد تومان برآورد قیمت به مجموعه‌داران ایرانی پیشنهاد شد، که در نهایت ۴۱ اثر، در حراج بیستم با قیمت میلیاردی چکش خوردند.

 

*  رکورد این دوره حراج به تابلو «پایان یک دوران» از آیدین آغداشلو به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون اختصاص پیدا کرد. سال پیش سه اثر سهراب سپهری ۳۷ میلیارد تومان فروخته شدند ولی برخلاف همه دوران قبل دیگر امسال اثری از سهراب سپهری نبود. دوره قبل سه تابلوی سپهری فروخته شد اما دور هفدهم هم از او هیچ اثری نبود.

 

*  اثر «پایان یک دوران از مجموعه خاطرات انهدام» آغداشلو با تکنیک گواش روی مقوا در سال ۱۳۹۴ خلق شده است.

 

*  پس از تابلوی آغداشلو تابلوی «شماره‌های سیاه روی سفید» فرهاد مشیری ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان و نقاشی‌خطی از محمد احصایی به قیمت ۱۱ میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم رکورد داران این دوره حراج قرار گرفتند. 

 

*  در رتبه چهارم تابلو «شکار باران» رضا درخشانی بود که ۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون فروخته شد.

 

*  قیمت تابلوهای بعد چقدر بود؟ رتبه بعدی ۷ میلیارد و ۴۰ میلیون، اثر بعد از حسین زنده‌رودی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون، تابلویی از فریده لاشایی در جایگاه بعدی با قیمت ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون قرار داشتند.

 

* رتبه بعد فروش یک مجسمه‌ از ژازه تباتبایی بود که با قیمت ۶ میلیارد و ۸۲۰ تومان فروش رود.

 

نقاشی از ابوالقاسم سعیدی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، اثری از وای. زی. کامی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، تابلویی از شهریار احمدی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و اثری از کوروش شیشه‌گران ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، آثاری بودند که بالای ۵ میلیارد تومان به فروش رسیدند.

 

*  در بیستمین حراج تهران ۲۹ اثر از هنرمندان مدرن و معاصر زیر قیمت ۵ میلیارد تومان چکش خوردند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه شدند.

 

*  ارزان‌ترین اثر تابلویی از احمد منتظری به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان است که در بیستمین حراج تهران فروخته شد.

 

* کدام آثار خریدار نداشتند؟ ۸ اثر از محسن وزیری‌مقدم، قاسم حاجی‌زاده، فریده لاشایی، گارنیک درهاکوپیان، بهمن جلالی، حجت شکیبا، صادق تیرافکن و عباس رستمیان.

 

کدخبر: ۵۶۲۳۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر