کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۳۰۳
تاریخ خبر:

در بیستمین حراج تهران چه گذشت؟

در بیستمین حراج تهران چه گذشت؟

۴۱ اثر میلیاردی در حراج تهران 16 تیر چکش خورد

بیستمین دوره حراج تهران، که به آثار هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت، در روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و توانست با فروش ۱۰۷ اثر ارائه شده به مبلغ نهایی ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان، رکورد قابل توجهی را در مارکت هنر معاصر ایران ثبت کند.

به نقل از روابط عمومی حراج تهران؛ بیستمین حراج تهران عصر روز جمعه ۱۵ تیرماه، با حضور جمع کثیری از مجموعه‌داران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد؛ در حالی که عده زیادی از دنبال‌کنندگان این حراج، این رویداد را از طریق بستر آنلاین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردند.
اجرای مراسم بیستمین حراج تهران را شهریار ربانی به عهده داشت که پس از رضا کیانیان و حسین پاکدل، به عنوان سومین مجری حراج تهران، معرفی شد. در حراج بیستم ۱۱۵ اثر شامل ۹۹ اثر نقاشی، ۱۲ مجسمه و ۴ عکس، به هنر دوستان ارائه شد که در نهایت ۱۰۷ اثر به فروش رسیدند. همچنین فروش بیش از ۹۳ درصد آثار این رویداد مبین استقبال مجموعه‌داران هنری از آفرینش‌های هنرمندان ایرانی و متضمن موفقیت بیشتر هنر معاصر ایران است.
از دیگر ویژگی‌های بیستمین حراج تهران این بود که علاوه بر آثاری از هنرمندان تثبیت‌شده مارکت هنر ایران، همچون حسین زنده‌رودی، آیدین آغداشلو، محمد احصائی، منصور قندریز، ابوالقاسم سعیدی، فرهاد مشیری و... تعداد زیادی از آثار هنرمندان معاصر ایران، بخصوص چهره‌های جوان‌تر را نیز به علاقمندان هنر عرضه کرد که مورد اقبال مجموعه‌داران هنری قرار گرفت.
فروش ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومانی حراج تهران در بیستمین دوره، نشان داد که این رویداد اقتصادی هنر به هدف خود در رونق مارکت هنر کشور و ایجاد توازن میان قیمت آثار هنری ایران در مارکت جهانی و بازار داخلی دست یافته است. حراج تهران توانسته در بیست دوره طی ۱۲ سال گذشته، ضمن ارتقاء جایگاه مجموعه‌داری در کشور، رونق اقتصاد هنر ایران و افزایش چشمگیر ارزش آفرینش‌های هنری، شرایطی را مهیا کند که استقبال فروشندگان و خریداران آثار هنری از مارکت داخلی، بیش از مارکت جهانی هنر باشد.
در این دوره از حراج ۶۵ خریدار در مزایده شرکت کردند که ۱۵ خریدار برای اولین بار به مارکت هنر ورود کرده بودند. یکی دیگر از ویژگی‌های بیستمین حراج تهران که در این دوره کاملاً مشهود بود، فروش حدود ۴۰ درصدی آثار به قیمت میلیاردی بود که نشان از تثبیت جایگاه سرمایه‌گذاری در عرصه هنر دارد.


رکوردداران بیستمین حراج تهران
اما در بیستمین حراج تهران ۱۱۵ اثر از ۱۱۱ هنرمند، عرضه شد که ۱۰۷ اثر یعنی ۹۳ درصد آثار به فروش رسیدند. در این دوره از حراج تهران ۴۴ اثر با ارزش بیش از یک میلیارد تومان برآورد قیمت به مجموعه‌داران ایرانی پیشنهاد شد، که در نهایت ۴۱ اثر، در حراج بیستم با قیمت میلیاردی چکش خوردند.
رکورد این دوره حراج به تابلو «پایان یک دوران» از آیدین آغداشلو به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون اختصاص پیدا کرد و پس از آن تابلوی «شماره‌های سیاه روی سفید» فرهاد مشیری ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان و نقاشی‌خطی از محمد احصایی به قیمت ۱۱ میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم رکورداران این دوره حراج قرار گرفتند. همچنیین تابلو «شکار باران» رضا درخشانی ۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون، نقاشی از سیراک ملکونیان ۷ میلیارد و ۴۰ میلیون، اثری از حسین زنده‌رودی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون، تابلویی از فریده لاشایی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون، مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی ۶ میلیارد و ۸۲۰، نقاشی از ابوالقاسم سعیدی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، اثری از وای. زی. کامی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، تابلویی از شهریار احمدی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و اثری از کوروش شیشه‌گران ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، آثاری بودند که بالای ۵ میلیارد تومان به فروش رسیدند.


۲۹ اثر زیر قیمت ۵ میلیارد
در بیستمین حراج تهران ۲۹ اثر از هنرمندان مدرن و معاصر زیر قیمت ۵ میلیارد تومان چکش خوردند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه شدند. نقاشی‌خطی از نصرالله افجه‌ای ۴ میلیارد و ۸۴۰ میلیون، تابلو «سفر» از واحد خاکدان ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، مجسمه‌ای از پویا آریان‌پور ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، نقاشی از ژازه تباتبایی ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون، تابلوی دیگری از رضا درخشانی ۳ میلیارد و ۴۱۰، نقاشی از مهرداد محب‌علی ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون، تابلوی از رضا لواسانی ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، نقاشی‌خطی از محمود زنده‌رودی ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون، تابلو «دختر سه‌تار نواز» حسین کاظمی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون، نقاشی از ناصر عصار ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون، نقاشی از فرشید مثقالی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون، نقاشی از محمدعلی ترقی‌‍جاه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، اثر دیگری از واحد خاکدان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، نقاشی از رضوان صادق‌زاده ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون، تابلو نقاشی‌خطی از جلیل رسولی به مبلغ ۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون، اثری از علی شیرازی ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون، نقاشی از صادق تبریزی ۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون، مجسمه‌ای از کامبیز صبری ۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون، تابلویی از منوچهر نیازی ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون، اثری از رکنی حائری‌زاده ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون، نقاشی از داود زندیان ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون، اثری از منصور قندریز ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون، تابلویی از خسرو حسن‌زاده ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون، مجسمه‌ای از از مونا پاد ۱ میلیارد و ۲۶۵ میلیون، تابلویی از حسین محجوبی ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، نقاشی از عبدالرضا دریابیگی ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، اثری از ایرج اسکندری ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، تابلویی از گلناز فتحی ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و اثری از رضا بهاروند به قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، دیگر آثار میلیاردی به فروش رسیده در حراج بیستم بودند.

 


۲۵ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان
در بیستمین حراج تهران ۲۵ اثر نیز بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان چکش خوردند که با رقابت قابل توجهی از سوی خریداران روبرو شدند. مجسمه‌ای از مهدی سحابی ۸۸۰ میلیون، نقاشی از یعقوب امدادیان ۸۸۰ میلیون، مجسمه‌ای از مجتبی رمزی ۸۸۰ میلیون، تابلویی از محمدهادی فدوی ۸۲۵، نقاشی‌خطی از عذرا عقیقی بخشایشی ۷۷۰ میلیون، مجسمه‌ای از هادی روشن‌ضمیر ۷۷۰ میلیون، نقاشی از حسین شاه‌طاهری ۷۷۰ میلیون، اثری از داور یوسفی ۷۱۵ میلیون، مجسمه‌ای از مرتضی نعمت‌الهی ۷۱۵ میلیون، تابلویی از کریم نصر ۶۶۰ میلیون، نقاشی از کامبیز درم‌بخش ۶۶۰ میلیون، اثری از علیرضا آستانه ۶۶۰ میلیون، تابلویی از طاهره صمدی طاری ۶۶۰ میلیون، نقاشی «قتل‌امیر کبیر» سیامک فیلی‌زاده ۶۶۰ میلیون، اثری از هایده زرین‌بال ۶۶۰ میلیون، تابلویی از رضا بانگیز ۶۰۵ میلیون، اثری از شیرین اتحادیه ۶۰۵ میلیون، خط‌نگاره‌ای از کوروش قاضی‌مراد ۶۰۵ میلیون، تابلویی از عبدالحمید پازکی ۵۵۰ میلیون، تابلویی از بهزاد شیشه‌گران ۵۵۰ میلیون، اثری از بیتا وکیلی ۵۵۰ میلیون، نقاشی از محمد فاسونکی ۵۵۰ میلیون، خط‌نگاره‌ای از حمید عجمی ۵۲۸ میلیون، تابلویی از جمشید سماواتیان ۵۰۶ میلیون و عکسی از محمود کلاری به قیمت ۵۰۶ میلیون تومان، در حراج بیستم چکش خوردند.


۴۱ اثر کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان
اما حدود ۴۰ درصد از آثار بیستمین حراج تهران نیز ‌بین ۵۰۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند که شامل ۴۱ اثر می‌شد و طیف گستردهای از آثار هنری این دوره از حراج را به خود اختصاص داد و اغلب هنرمندان آن از چهره‌های جدید مارکت هنر بودند. بر همین اساس اثری از حمیدرضا اندرز ۴۹۵ میلیون، تابلویی از آنه محمد تاتاری ۴۸۴ میلیون، اثری از مریم سالور ۴۶۲ میلیون، مجسمه‌ای از تاها بهبهانی ۴۴۰ میلیون، نقاشی از طاهر پورحیدری ۴۴۰ میلیون، مجسمه «گردآفرید» صادق ادهم ۴۴۰ میلیون، اثری از شهرام کریمی ۴۴۰ میلیون، تابلویی از جلال‌الدین مشمولی ۴۱۸ میلیون، اثری از نیلوفر رهنما ۴۱۸ میلیون، نقاشی از محمد پیریایی ۴۱۸ میلیون، تابلویی از حسین صدری ۳۹۶ میلیون، اثری از مصطفی گودرزی ۳۷۴ میلیون، نقاشی از آرمان یعقوب‌پور ۳۷۴ میلیون، تابلویی از کیومرث هارپا ۳۵۲ میلیون، نقاشی از رضا هدایت ۳۳۰ میلیون، اثری از داریوش قره‌زاد ۳۳۰ میلیون، نقاشی از محمد طباطبایی ۳۳۰ میلیون، تابلویی از شنتیا ذاکرعاملی ۳۳۰ میلیون، اثر آذین ذوالفقاری ۳۳۰ میلیون، تابلویی از عاطفه محمدپور ۲۸۶ میلیون، نقاشی از مکرمه قنبری ۲۷۵ میلیون، «ققنوس» نیلوفر قادری‌نژاد ۲۷۵ میلیون، عکسی ازامیرعلی جوادیان ۲۶۴ میلیون، اثری از حمیدرضا رحیمی‌نژاد ۲۶۴ میلیون، تابلویی از مهتا معینی ۲۶۴ میلیون، نقاشی از مرجان نعمتی ۲۶۴ میلیون، نقاشی‌خطی از احمد محمدپور ۲۴۲ میلیون، اثری از کیومرث کیاست ۲۴۲ میلیون، مجسمه‌ای ازامیرشاهرخ فریوسفی ۲۲۰ میلیون، تابلویی از حبیب‌الله صادقی ۲۲۰ میلیون، اثری از فرح ابوالقاسم ۲۲۰ میلیون، خط‌نگاره‌ای از اسدالله کیانی ۲۲۰ میلیون، نقاشی از طلیعه کامران ۲۰۹ میلیون، اثری از شاه‌پری بهزادی ۲۰۹ میلیون، تابلویی از ابراهیم صاحب اختیاری ۱۹۸ میلیون، اثری از بهنوش فروتن ۱۹۸ میلیون، تابلویی از اکرم افضلی ۱۷۶ میلیون، نقاشی از جمشید حقیقت‌شناس ۱۶۵ میلیون، مجسمه‌ای از حسین قره‌گوزلو ۱۶۵ میلیون، اثری از بهنام کامرانی ۱۵۴ میلیون و تابلویی از احمد منتظری به قیمت ۱۱۰ میلیون در بیستمین حراج تهران فروخته شدند.
همچنین در این دوره از حراج ۸ اثر از محسن وزیری‌مقدم، قاسم حاجی‌زاده، فریده لاشایی، گارنیک درهاکوپیان، بهمن جلالی، حجت شکیبا، صادق تیرافکن و عباس رستمیان نیز خریداری نداشتند.

 

کدخبر: ۵۶۲۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر