کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۵۸۹
تاریخ خبر:

همان اسم‌های قدیمی

همان اسم‌های قدیمی

حراج آنلاین‌ آثار هنری معاصر بیش از 61 میلیارد تومان فروش داشت

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| جمعه شب، هجدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران برای اولین‌بار به‌صورت آنلاین برگزار شد و با فروش 61 میلیارد و 776 میلیون تومان به پایان رسید. در این دوره از تاریخ 21 تا 24 آذرماه، 114 اثر از 113 هنرمند در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی به حراج گذاشته شدند و همه آثار به‌جز دو اثر به فروش رفتند.

 

قالیچه «زن فرنگی روی فرش ایرانی II» اثر پرویز تناولی با قیمت نهایی پنج میلیارد و 500 میلیون تومان گران‌ترین اثر فروخته شده این حراجی بود. آیدین آغداشلو، مسعود عربشاهی، محمد احصایی و پرویز کلانتری هم از هنرمندانی هستند که آثارشان در این حراجی به قیمت قابل‌توجهی به فروش رفته است.

 

به‌طور کلی از آثاری که جمعه شب چوب حراج بر آن‌ها خورد، 13 مورد با قیمت نهایی بیش از یک میلیارد تومان به فروش رفتند که در این گزارش به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. قیمت نهایی فروش هر اثر که در این گزارش نوشته شده شامل قیمت برنده مزایده به‌علاوه ده درصد حق‌الزحمه حراج‌گزار است.

  

گران‌ترین اثر هنری این حراجی آثار معاصر، یک قالیچه بیجار با لامپ‌های نئون در حاشیه آن بود. «زن فرنگی روی فرش ایرانی II»؛ این اثر پرویز تناولی که در سال 98 خلق شده بین چهار تا پنج میلیارد تومان برآورد شده بود که برنده مزایده توانست با پنج میلیارد تومان این اثر را از آن خود کند. این اثر با قیمت نهایی پنج میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته شد.

 

«معما ۹۲» را آیدین آغداشلو در سال 91 با گواش روی یک مقوای 77 در 57 سانتی‌متری خلق کرد. این اثر کوچک اما ماندگار بین چهار تا پنج میلیارد تومان عرضه شد و با قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. قیمت نهایی این اثر با احتساب ده درصد حق‌الزحمه حراج‌گزار چهار میلیارد و 620 میلیون تومان اعلام شده است. 

 

سومین اثر گران‌قیمت این حراجی که هم قیمت با اثر قبلی فروخته شده است، متعلق به مجموعه‌ای از مهمترین و در عین حال شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌های مسعود عربشاهی می‌باشد. این نقاشی بدون ‌عنوان که در سال 65 خلق شده، حاصل ترکیب مواد روی بوم است. این اثر با ورق آلومینیوم بسترسازی شده و حداقل رنگ در آن استفاده شده است. این اثر هم مانند «معما 92» بین 4 تا پنج میلیارد تومان برآورد قیمت شده بود.

 

نقاشی‌خط رنگ روغن محمد احصایی به‌نام «پاییز گل آفتابگردان» از آخرین آثار او است و همین امسال کشیده شده. در حراجی جمعه‌شب این اثر بین دو تا سه میلیارد تومان برآورد شد اما برنده مزایده قیمت سه میلیارد و 800 میلیون تومان را پیشنهاد داد. قیمت نهایی فروش این نقاشی‌خط چهار میلیارد و 180 میلیون تومان محاسبه شد.  

 

حراج اثر «بدون‌عنوان» پرویز کلانتری که در سال 88 با رنگ‌روغن و کاهگل روی بوم پدید آمده، از سه میلیارد تومان شروع شد و در آخر با قیمت سه میلیارد و صد میلیون تومان به‌فروش رفت. قیمت نهایی این اثر سه میلیارد و 410 میلیون تومان اعلام شده است.

 

اثر دو‌لته‌ای شهریار احمدی هم‌قیمت با اثر قبلی به فروش رفت. احمدی اثر «لنز شماره یک از مجموعه فنون کهن کیمیا» را در سال 90 با رنگ اکریلیک و ورق طلا روی بوم کشیده.  

 

اثر حجمی «پیون» را تیمو ناصری در سال 94 با برنج، چوب و لاتکس خلق کرده. این اثر که در سیزدهمین حراج تهران و سال 99 ارائه شده، در هجدهمین دوره این رویداد با کمینه دو میلیارد و بیشینه سه میلیارد تومان ارائه و با قیمت دو میلیارد تومان فروخته شد. در نهایت قیمت دو میلیارد و دویست میلیون تومان برای این اثر محاسبه شد. 

 

نقاشی سه‌لته‌ای کوروش شیشه‌گران از مجموعه «گره‌ها» در بین سال‌های 95 تا 97 با اکریلیک روی تخته خلق شده است. حراج این اثر از قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شروع شد و یک میلیارد و 700 میلیون تومان به فروش رفت. قیمت نهایی آن یک میلیارد و 870 میلیون تومان اعلام شده است. 

 

مجسمه «عباس‌آقا و ناناز خانوم» را بیتا فیاضی و رکنی حائری‌زاده به‌صورت مشترک در سال 88 با فایبرگلاس و اکریلیک ساخته‌اند. این اثر بین یک میلیارد و 500 میلیون و دو میلیارد تومان برآورد شده بود و با همان قیمت ابتدایی فروخته شد. قیمت نهایی فروش این دو مجسمه یک میلیارد و 650 میلیون تومان است.

 

داوود زندیان از‌جمله نقاشان دیاسپورای معاصر ایرانی است و نقاشی «کنار چشمه از مجموعه در حاشیه یک روستای گمشده» را در سال 1400 با رنگ‌روغن روی بوم کشید. اثر زندیان بین ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد و با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد. قیمت نهایی فروش آن یک میلیارد و 540 میلیون تومان محاسبه شده است.

 

اثر «بدون‌عنوان» ترکیب‌مواد روی بوم از فرشید مثقالی با کمینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و بیشینه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارائه و با قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد. قیمت نهایی فروش آن یک میلیارد و 430 میلیون تومان اعلام شده.

 

اثر حجمی «دیو» را فریدون آو با کامپوزیت و ورق طلا در سال 89 خلق کرده است. قیمت آن بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شد و با قیمت یک میلیارد تومان فروخته شد. قیمت نهایی آن یک میلیارد و صد میلیون تومان است. 

 

یکی دیگر از آثار پرویز کلانتری با قیمت اثر «دیو» در این حراجی فروخته شد.  

 

رویداد «حراج تهران» از سال ۱۳۹۱ هر ساله در دو نوبت؛ تابستان ویژه هنر معاصر و زمستان ویژه هنر مدرن ایران برگزار می‌شود که زمستان سال گذشته این رویداد برگزار نشد و ۳۰ تیرماه امسال هفدهمین دوره حراج تهران ویژه «هنر مدرن و معاصر» با ۱۱۰ اثر از یکصد هنرمند برگزار شد و در این رویداد یکصد اثر به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان به فروش رسید.

 

کدخبر: ۵۵۱۵۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر