کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۶۶۲
تاریخ خبر:

بررسی عملکرد بازیگران در اکران بهار ۱۴۰۳

بررسی عملکرد بازیگران در اکران بهار 1403

به بهانه پایان اولین فصل از سال 1403 به بازخوانی متن و حاشیه اکران سینماها در این فصل پرداختیم

هفت صبح| همین روزها اگر پیگیر بگومگوهای انتخاباتی هستید، احتمالا متوجه شده‌اید که ماجرای فرهنگ و هنر و به‌طور خاص سینما، اساسا محلی از اعراب در این مجادلات ندارد! دریغ از یک حرف روشن و شفاف درباره اینکه «سینما اساسا به چه درد می‌خورد؟» و «دولت قرار است به چه درد سینما بخورد؟» در چنین شرایطی شاید ما بیش از اندازه خوش‌بین‌ هستیم که هنوز دل در گرو ثبت و آنالیز تحولات مرتبط با سینمای ایران داریم!

بهار 1403 به اتمام رسید و حالا یک چهارم از چرخه‌ای که قرار است در پایان این سال، رقم گردش مالی سینمای ایران را معین کند، سپری شده است. فیلم‌هایی روی پرده رفته‌اند و شعارهایی هم مطرح شده‌اند اما اینکه توفیق به چه کسی بوده و آیا سینمای ایران واقعا سه ماهه بهاری‌ای را پشت سر گذاشته نیاز به بررسی جدی‌تر دارد. در این پرونده از منظر عملکرد چهره‌ها سراغ بازخوانی اکران در بهار 1403 رفته‌ایم. فیلم‌هایی که در دوهفته پایانی بهار یعنی از 16 خردادماه روی پرده رفته‌اند را در این بازخوانی مدنظر قرار نداده‌ایم.

 

علی نصیریان/ نوروز

با چه فیلمی روی پرده بود؟

یکی از ویژگی‌های جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر که موردتوجه رسانه‌ها هم قرار گرفت، تنوع ژانر آثار راه‌یافته به بخش اصلی بود. تنوعی که البته تضمینی برای کیفیت یکسان همه تجربه‌ها نبود اما فی‌نفسه توجه به آن اهمیت دارد. «نوروز» هم از منظر فضای فانتزی و هم از منظر توجه به مخاطب «نوجوان» یکی از همین آثار متفاوت بود که البته به‌رغم ظرفیت بالایی که برای بهره‌گیری از ایده اولیه‌اش وجود داشت، از منظر فیلمنامه و داستان آسیب دید. علی نصیریان در یکی از انتخاب‌های بلندپروازانه خود، ایفای نقش عمو نوروز در این فیلم را برعهده داشت.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

احتمالا فیلم «نوروز» نباید در بازه دیگری غیر از عید نوروز اکران می‌شد اما این فیلم نوجوانانه و فانتزی در سایه سنگین رقابت دیگر فیلم‌های اکران نوروز 1403 فرصت چندانی برای عرض اندام پیدا نکرد. این فیلم با فروشی کمتر از 4میلیارد تومان و 72هزار مخاطب، یکی از آثار شکست‌خورده در اکران امسال محسوب می‌شود. فیلمی که البته نقش‌آفرینی علی نصیریان در آن قابل‌تحسین است و احتمالا در فرآیند عرضه اینترنتی، بیشتر هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

وقتی صحبت از ایفای نقش عمونوروز در یک فیلم باشد احتمالا کاراکترهای دیگری مانند حاجی فیروز و ننه سرما هم باید پای‌شان به داستان باز شود. دو کاراکتری که به ترتیب مهدی هاشمی و شبنم مقدمی ایفای نقش آن‌ها در فیلم «نوروز» را برعهده داشتند. سهیل موفق در این تجربه خود سراغ بازیگران ترکیه‌ای هم رفت و یکی از ستاره‌های سریال‌های ترکیه‌ای را هم به خدمت گرفت، اما تاثیری بر فروش فیلمش نداشت.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

علی نصیریان فیلم تحسین‌شده «هفت بهار نارنج» را دوسال پیش در جشنواره  فجر داشت و برای آن سیمرغ هم گرفت اما این فیلم هنوز اکران نشده است. عاشقانه‌ای خاص که می‌تواند بازگشتی متفاوت به اکران امسال را برای نصیریان رقم بزند. نصیریان حضور پررنگی در رویدادهای سینمایی در سال‌های اخیر داشته است.

 

سعید پورصمیمی/ پرویزخان

با چه فیلمی روی پرده بود؟

سازمان اوج که پیش‌تر در قالب مستندی به زندگی و زمانه پرویز دهداری، مربی تاریخ‌ساز فوتبال ایران پرداخته بود، سال گذشته برای ارائه نسخه‌‌ای سینمایی از پرتره این چهره فوتبالی دورخیز کرد و علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی بلند خود‌، فیلم سینمایی «پرویزخان» را به سرانجام رساند. فیلمی که رونمایی از آن در جشنواره بیست‌ودوم فیلم فجر با بازخوردهای نسبتا مثبتی همراه شد و حتی در برخی نظرسنجی‌های رسانه‌ای عنوان بهترین فیلم را به دست آورد. سعید پورصمیمی، در اولین فرصت ایفای نقش اصلی یک فیلم سینمایی، نقش پرویز دهداری را در این فیلم ایفا کرد.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

سخت است که بخواهیم درباره تاثیر حضور سعید پورصمیمی بر گیشه فیلم «پرویزخان»‌ حکم قطعی صادر کنیم. این واقعیت که فیلمی با این مختصات حتی نتوانست 50هزار مخاطب را به سینماها بکشاند و کمتر از 4میلیارد تومان فروش کرد، قابل کتمان نیست اما اگر بخواهیم فهرستی از عوامل تاثیرگذار بر این شکست ردیف کنیم، قطعا سعید پورصمیمی و هنرنمایی‌اش در نقش اصلی این فیلم، جایی در آن نخواهد داشت.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

فیلم «پرویزخان»‌ فقط یک چهره کانونی دارد و آن هم پرویز دهداری است. داستان فیلم درباره سال‌هایی است که دهداری با استعفای دسته‌جمعی بازیکنان تیم ملی مواجه شده و حالا فرصت کمی دارد تا با تکیه بر استعدادهای گمنام، تیم تازه‌نفسی را جمع کند. ثقفی برای دیگر نقش‌های فرعی، که اکثرا اقتباس‌شده از کاراکترهایی واقعی هستند، سراغ استعدادهایی رفت که چهره‌شان شناخته‌شده نبود. از بازیگران شاخص فیلم می‌توان به علی باقری، بهنام تشکر و البته مریم سعادت، اشاره کرد.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

سعید پورصمیمی یک سال پیش‌تر به‌واسطه نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز در فیلم توقیفی «برادران لیلا» در کانون توجه قرار گرفته بود و بعد از آن تنها در فیلم «پرویزخان» ایفای نقش داشت. او در این فاصله نمایش «خوشدلان» را هم با نمایشنامه‌‌ای از خود روی صحنه داشت و بازی‌اش مورد توجه قرار گرفت.

 

جواد عزتی/ تمساح خونی

با چه فیلمی روی پرده بود؟

بعد از فیلم‌های «هزارپا» و «آینه بغل» مدت‌ها بود که جواد عزتی را در قامت یک کمدین روی پرده سینما ندیده بودیم و «تمساح خونی» بازگشتی باشکوه برای او به این عرصه رقم زد. فیلمی که عزتی خودش برای اولین‌بار بر کرسی کارگردانی‌اش تکیه زد و به همین دلیل رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر، اتفاقی کنجکاوی‌برانگیز بود، فیلم «تمساح خونی» توانست سیمرغ بهترین کارگردانی را در بخش «نگاه نو» برای جواد عزتی به همراه بیاورد.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

از همان ایام جشنواره فیلم فجر، اتفاق نظر وجود داشت که «تمساح خونی» شانس اصلی برای فتح گیشه در سال 1403 خواهد بود. فیلمی که هم از منظر جذابیت‌های روایی و ژانری، پیشنهاد تازه‌ای برای سینمای ایران محسوب می‌شود و هم ویترین بسیار جذابی از بازیگران را در اختیار دارد. «تمساح خونی» تا پایان بهار، چیزی در حدود 160میلیارد تومان فروش و بیش از 2میلیون و 600هزار مخاطب داشته است.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

عباس جمشیدی‌فر با حضوری درخشان در کنار جواد عزتی، زوجی جذاب را خلق کرده است. بهزاد خلج هم یکی از بازیگران تازه‌ به شهرت رسیده است که حضوری تحسین‌برانگیز در این فیلم دارد. الناز حبیبی هم که پیش‌تر و در کنار جواد عزتی در سریال «دردسرهای عظیم»‌ دیده شد، در این فیلم ایفای نقش کرده است. اما برگ‌برنده عزتی در کارگردانی اولین فیلم بلندش، حضور افتخاری چهره‌هایی مانند پژمان جمشیدی، مهران غفوریان، کامبیز دیرباز و مهدی حسینی‌نیا در یکی از سکانس‌های فیلم است.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

با آغاز فصل سوم «زخم کاری» باردیگر جواد عزتی در کانون توجه پیگیران سریال‌های خانگی قرار گرفته است. سریالی که یکی از اصلی‌ترین انتقادات به فصل دوم آن، حضور حاشیه‌ای و کم‌رنگ کاراکتر مالک بود و حالا او بازگشته است تا انتقام بگیرد. عزتی همزمان مشغول نقش‌آفرینی در سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی است که می‌تواند تجربه خاص دیگری برای او در شبکه نمایش خانگی رقم بزند.

 

پژمان جمشیدی/ بی‌بدن، تگزاس3

با چه فیلمی روی پرده بود؟

در ترکیب اکران نوروزی با «بی‌بدن» حضور داشت. فیلمی که چند ماه پیش‌تر رونمایی پرحاشیه‌ای را در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر تجربه کرده بود و به دلیل سوژه ملتهبش پیش‌بینی می‌شد یکی از مدعیان اصلی فتح گیشه نوروزی باشد. پژمان جمشیدی در این فیلم اجرایی متفاوت در نقش پدری داشت که فرزندش مرتکب قتل شده است. «تگزاس3» اما در حال و هوایی متفاوت، یکبار دیگر چهره‌ای آشنا از جمشیدی پیش روی مخاطبان قرار داد. فیلم تازه‌ای از مسعود اطیابی که این سال‌ها یکی از بازیگران اصلی در معادلات گیشه سینمای ایران بوده است.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

هم فیلم «بی‌بدن» و هم فیلم «تگزاس3» را باید از موفق‌ترین فیلم‌های اکران امسال به حساب آورد. جمشیدی حتی در فیلم پرفروش «تمساح خونی» هم حضوری کوتاه و افتخاری داشته است. با توجه به عملکرد ترکیب این فیلم‌ها، تا همینجا می‌توان اکران 1403 را هم جزو توفیقات این بازیگر در چرخه اقتصادی سینما به ثبت رساند. بازیگری که در سخت‌ترین سال‌های بحرانی سینمای ایران، به برند تضمین‌کننده فروش تبدیل شد و همچنان هم اعتبار خود را حفظ کرده است.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

در فیلم سینمایی‌ «بی‌بدن» بازیگر اصلی الناز شاکردوست بود که در همین پرونده به عملکردش پرداخته‌ایم. نقش مقابل جمشیدی را اما گلاره عباسی ایفا می‌کرد که همسر سابقش در داستان بود. در فیلم «تگزاس3» نیز شاهد احیای زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی هستیم؛ زوجی که در سریال «پژمان» متولد شدند و همچنان هم مخاطبان علاقه‌مند خود را دارند.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

پژمان جمشیدی سال‌های پرکاری را سپری می‌کند. ابتدای امسال سریال «زیرخاکی» را روی آنتن داشت و یکی از پرتکرارترین چهره‌ها در تبلیغات تلویزیون و شهر محسوب می‌شود. همزمان هم برای نقش‌‌آفرینی در چند فیلم کمدی در حال مذاکراه است. او فیلم تحسین‌شده «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت را آماده اکران دارد. از اکران فیلم توقیفی «شیشلیک» او هم فعلا خبری نیست، مگر با تغییر مدیران سینمایی!

 

الناز شاکردوست/ بی‌بدن

با چه فیلمی روی پرده بود؟

در میانه جشنواره فیلم فجر بود که ویدئویی مربوط به فریادهای الناز شاکردوست در یکی از سالن‌های مربوط به اکران مردمی جشنواره، در فضای مجازی منتشر شد. شاکردوست بازیگر اصلی «بی‌بدن» بود که به دلیل اختلاف به‌وجود آمده میان وزارت ارشاد و شهرداری تهران به‌عنوان سرمایه‌گذار این فیلم، از حضور در بخش سودای سیمرغ، بازماند و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او، شانس شکار سیمرغ را از دست داد. شاکردوست در «بی‌بدن» ایفاگر نقش مادری است که دخترش به قتل رسیده و حالا هیچ نشانی از جنازه‌اش نیست.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

هرچند شاکردوست در همین سال گذشته فیلمی شکست‌خورده هم روی پرده سینماها داشت اما درباره فیلم «بی‌بدن» حتما باید سهم ویژه‌ای برای او در توفیق این فیلم قائل باشیم. فیلم در نبود پدیده «مست عشق»، عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی را از آن خود کرده بود و همچنان هم با جذب 750هزار مخاطب به سالن‌های سینما در طول سه ماه و فروشی بالغ‌بر 44میلیارد تومان، در ترکیب پرفروش‌ترین فیلم‌های بهار 1403، جایگاهی تثبیت‌شده دارد.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

قطب مقابل الناز شاکردست در روایت «بی‌بدن» را می‌توان پژمان جمشیدی دانست که ایفاگر نقش پدر قاتل است. گلاره عباسی در نقش مادر قاتل، سکانس‌های مشترک جذابی با شاکردوست دارد اما بازیگری که نقش همسر شاکردوست در فیلم را بازی می‌کند، سروش صحت است که یکی از وصله‌‌‌های ناجور فیلم در ترکیب بازیگران محسوب می‌شود.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

همین روزها تیزر مربوط به فیلم آینده‌اش در ترکیب اکران، در حال پخش است. فیلمی که دو سال پیش در جشنواره فجر داشت و اتفاقا واکنش‌های متفاوتی را هم شاهد بود. الناز شاکردوست که سال گذشته فیلم ناموفق «آخرین تولد» را در اکران عمومی داشت، امسال با «بی‌بدن» شرایط خود را بهبود بخشیده و حالا در انتظار است تا نتیجه اکران «یادگار جنوب» مشخص شود. فیلمی به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری که در آینده نزدیک روانه پرده سینماها خواهد شد.

 

شهاب حسینی/ مست عشق

با چه فیلمی روی پرده بود؟

کنجکاوی درباره فیلم تازه حسن فتحی که سال‌ها به‌عنوان اولین محصول مشترک سینمای ایران و ترکیه درباره متن و حاشیه‌های آن در رسانه‌ها خوانده بودیم بسیار زیاد بود و به پشتوانه همین کنجکاوی، قابل حدس بود که «مست عشق» با موجی از استقبال مخاطبان همراه خواهد شد اما خوش‌بین‌ترین ناظران هم چنین درخششی در گیشه را برای آن پیش‌بینی نمی‌کردند. فیلمی که به روایت آشنایی و ملاقات عارفانه شمس و مولانا می‌پردازد و شهاب حسینی در تجربه‌ای متفاوت، ایفای نقش شمس تبریزی را در آن برعهده دارد. حسینی در بهار امسال فیلم دیگری را هم در مقام کارگردان روی پرده داشت.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

فروش فیلم «مست عشق» به‌معنای واقعی کلمه غافلگیرکننده بود. در شرایطی که گیشه سینماها برای چندمین سال پیاپی در سایه سنگین رقابت فیلم‌های کمدی قرار داشت، ناگهان «مست عشق» با حال‌وهوایی متفاوت، به پشتوانه ستاره‌های خود، همه معادلات را برهم زد و توانست تا همین جا، رتبه دوم در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال را از آن خود کند. شهاب حسینی حتما در این فروش و توفیق سهم داشته است.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

در کنار شهاب حسینی، حضور پارسا پیروزفر در نقش مولانا یکی از برگ‌برنده‌های فیلم تازه حسن فتحی محسوب می‌شود که در همین پرونده، به‌صورت مجزا به آن پرداخته‌ایم. از دیگر بازیگران شناخته‌شده ایرانی در فیلم تنها می‌توان به حسام منظور اشاره کرد که اتفاقا حضور بسیار کوتاهی هم در فیلم دارد. باقی بازیگران «مست عشق» از چهره‌های سینمای ترکیه هستند.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

شهاب حسینی بعد از سریال نه‌چندان موفق «گناه فرشته» همچنان از چهره‌های خوش‌اعتبار و پرکار در شبکه خانگی است که این روزها هم در حال نقش‌آفرینی در سریال‌های تازه برای عرضه در شبکه خانگی است. او همزمان در ماه‌های اخیر شاهد اکران شدن دو فیلم خود در مقام کارگردان هم بود. فیلم‌های‌ «مقیمان ناکجا» و «نویسنده مرده است» به کارگردانی شهاب حسینی، در یک سال گذشته در گروه هنروتجربه روی پرده رفته‌اند.

 

پارسا پیروزفر/ مست عشق

با چه فیلمی روی پرده بود؟

حسن فتحی را به‌پشتوانه تجربه‌های درخشانش در بازخوانی دراماتیک تاریخ می‌شناختیم. کارگردانی که در قاب تلویزیون روایت‌های ماندگاری همچون «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه» را به یادگار گذاشته بود و در شبکه خانگی هم با سه فصل «شهرزاد» و سریال «جیران»‌ مخاطبان بسیاری را پای روایت‌های عاشقانه خود از تاریخ نشاند. «مست عشق» حتما همان داستانی بود که فتحی نیاز داشت تا در سینما هم چنین تجربه‌ای را رقم بزند. پارسا پیروزفر با ایفای نقش مولانا در این فیلم، چند سال بعد از «تی‌تی» باردیگر روی پرده سینماها ظاهر شد.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

تحقق فروش بالای 100میلیاردتومان برای فیلمی غیرکمدی، تا همین چند ماه پیش، چیزی شبیه به رویا به‌نظر می‌رسید اما «مست عشق» به پشتوانه دو ستاره ایرانی خود و البته جذابیت سوژه‌اش، توانست بالغ بر یک میلیون و 800هزار مخاطب را به سینماها بکشاند تا مجموع فروش 105میلیارد تومانی به نامش ثبت شود. این ویژه‌ترین اتفاق در اکران بهار 1403 بود که قطعا پارسا پیروزفر هم سهم ویژه‌ای در رقم خوردن آن داشت.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

در همین پرونده به عملکرد شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی هم اشاره کرده‌ایم اما حضور ستاره‌هایی همچون هانده ارچل، ابراهیم چلیک‌کول، بنسو سورال، بوران کوزوم و سلما ارگچ از بازیگران سرشناس ترکیه‌ای هم در توفیق این فیلم در جذب مخاطبان به سالن‌های سینمای بی‌تاثیر نبوده است. ستاره‌هایی که احتمالا در اکران این محصول مشترک در سینماهای ترکیه هم تاثیر مستقیمی بر فروش آن خواهند داشت.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

سریال «در انتهای شب»‌ اتفاق ویژه‌ای است که باردیگر ثابت کرد شبکه خانگی می‌تواند عرصه‌ای ویژه برای درخشش ستاره‌هایی همچون پارسا پیروزفر باشد. او که پیش‌تر با سریال «یاغی» ورودی قدرتمند به این عرصه را رقم زده بود، این روزها سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده را در حال پخش دارد و مخاطبان بسیاری را هم با خود همراه کرده است.

 

شبنم مقدمی/ نوروز، خجالت نکش2

با چه فیلمی روی پرده بود؟

اگر فیلم «نوروز» نبود احتمالا باید عملکرد شبنم مقدمی را هم به آینده موکول می‌کردیم چرا که «خجالت نکش2» از فیلم‌های تازه نفسی است که در نیمه دوم خردادماه اکران عمومی خود را آغاز کرده است و هنوز برای صدور حکم قطعی درباره عملکردش در گیشه شاید زود باشد. در هر حال اما شبنم مقدمی از ابتدای سال 1403 دو فیلم را در ترکیب فیلم‌های روی پرده داشته است و در دو فضای کاملا متفاوت هم در آن‌ها ایفای نقش کرده است. او در فیلم فانتزی «نوروز» ایفاگر نقش ننه سرماست و در فیلم کمدی «خجالت نکش2» هم همچنان نقش «صنم» را ایفا می‌کند.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

«نوروز» از فیلم‌های شکست‌خورده اکران بهار امسال بود و فروش خود را به مرز 4میلیارد تومان هم نرساند اما فیلم تازه شبنم مقدمی یعنی «خجالت نکش2» تا به اینجا عملکردی قابل‌قبول در گیشه داشته است. اتفاقا مقدمی به عنوان بازیگر، حضور تعیین‌کننده‌تری در این فیلم در قیاس با «نوروز» داشته است. «خجالت نکش2» تا اینجا 30میلیارد تومان فروش داشته است.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

فیلم «نوروز» که اساسا روی محور استاد علی نصیریان می‌چرخد و در همین پرونده هم به حضور او در نقش اصلی این فیلم اشاره کردیم اما فیلم مهم‌تر شبنم مقدمی، «خجالت نکش2» است که بخشی از توفیق فصل اول خود را مدیون درخشش دو بازیگر اصلی‌اش یعنی همین شبنم مقدمی و احمد مهران‌فر بود. زوجی که حالا در قسمت دوم هم در مرکز روایت قرار دارند.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

شبنم مقدمی در ماه‌های اخیر بیش از هر چیز به‌واسطه حضور در ترکیب کمک‌کننده‌های برنامه «صداتو» دیده شده است. بازیگری که در سال‌های اخیر تجربه‌های موفقی هم در شبکه نمایش خانگی داشته است و به‌واسطه این برنامه موسیقایی، دامنه بیشتری از مخاطبان شبکه خانگی را با خود همراه کرده است. او که مدت‌هاست از قاب تلویزیون فاصله گرفته، حالا تمرکز ویژه‌تری روی سریال‌های خانگی دارد.

 

میلاد کی‌مرام/ آسمان غرب

با چه فیلمی روی پرده بود؟

محمد عسگری که پیش‌تر و در اولین تجربه کارگردانی فیلم «اتاقک گلی»‌ را با روایتی از مقطع زمانی عملیات مرصاد به تصویر درآورده بود، در گام دوم باز هم دست روی سوژه‌ای دشوار گذاشت و فیلم «آسمان غرب» را برای روایت آنچه در روزهای اولیه آغاز جنگ تحمیلی بر ایران گذشت، کلید زد. قهرمان فیلم، خلبانان هوانیروز بودند و تمرکز اصلی روایت هم بر شهید علی‌اکبر شیرودی بود. میلاد کی‌مرام ایفای نقش این شهید را برعهده داشت.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

میلاد کی‌مرام در هیچ مقطعی از فعالیت حرفه‌ای خود در سینما، بازیگری تعیین‌کننده در گیشه نبوده است اما مشخصا درباره حضور او در فیلم «آسمان غرب» نمی‌توان این گزاره را نادیده گرفت که رونمایی از نقش‌آفرینی او در نقش یک شهید، در دوره‌ای از فجر اتفاق افتاد که با ترافیکی از این جنس نقش‌‌آفرینی‌های ملی مواجه بودیم. در مجموع «آسمان غرب»‌ با فروش 10میلیارد تومان و جذب 240هزار مخاطب به سالن‌های سینما، عملکردی متوسط در گیشه داشت و باید منتظر عرضه آنلاین آن بود.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

فیلم «آسمان غرب» سه شهید شاخص در روایت خود دارد. در کنار میلاد کی‌مرام که نقش شهید شیرودی را ایفا می‌کند، امیرحسین آرمان ایفاگر نقش شهید حسین ادبیان است و نقش شهید حسین همدانی را هم آرمین رحیمیان در فیلم ایفا کرده است. در مجموع نمی‌توان این فیلم را یک فیلم چهره‌محور دانست و بیش از ترکیب بازیگران، از منظر پروداکشن تولید تلاش داشته تا مخاطبان سینمادوست را راضی نگه دارد.

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

اخبار مرتبط با میلاد کی‌مرام طی یک سال اخیر، صرفا خبرهای سینمایی نبوده است! او یکی از بازیگران علاقه‌مند به ورزش است که حالا در این حوزه مسئولیت رسمی هم دارد. مدتی قبل بود که رئیس فدراسیون تنیس در حکمی میلاد کی‌مرام را به عنوان مشاور این فدراسیون و عضو کمیته ساحلی منصوب کرد. حالا مشخص نیست این انتصاب چقدر قرار است بر فعالیت‌های هنری کی‌مرام سایه بیندازد.

 

بهرام افشاری/ سال گربه

با چه فیلمی روی پرده بود؟

فیلم سینمایی «سال گربه» اولین تجربه کمدی‌سازی در کارنامه کارگردانش محسوب می‌شود. مصطفی تقی‌زاده که پیش‌تر فیلمی همچون «زرد» و سریالی همچون «حرفه‌ای» را در فضایی جنایی و اجتماعی از او دیده بودیم، در همکاری با سعید خانی به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمایی، فیلمنامه کمدی «سال گربه» را کارگردانی کرد تا بازی در مختصات گیشه را هم تجربه کند. بهرام افشاری احتمالا اصلی‌ترین برگ‌برنده او در این بازی بود.

عملکردش در گیشه چگونه بود؟

تجربه «فسیل» انتظارات را حسابی از او بالا برده بود اما «سال گربه» ثابت کرد که در شرایط فعلی گیشه‌ها در سینمای ایران، هیچ چیز تضمین‌شده نیست! بهرام افشاری البته همچنان یکی از بازیگرانی است که می‌تواند بر معادلات اکران یک فیلم تأثیر بگذارد اما احتمالا خودش هم انتظار بالاتری از فروش فیلم «سال گربه» داشت. فیلمی که البته یک میلیون مخاطب داشت و سهمی حدود 58میلیارد تومانی از گیشه بهاری سینمای ایران دارد.

با چه چهره‌هایی همراه بود؟

سارا بهرامی پیش‌تر و با ایفای نقش اصلی سریال خانگی «حرفه‌ای» با مصطفی تقی‌زاده همکاری کرده بود و حالا در فیلم کمدی این کارگردان هم در کنار بهرام افشاری قرار گرفت تا زوج اصلی فیلم را تشکیل دهند. هومن برق‌نورد هم از دیگر کمدین‌های حاضر در این فیلم است. اما چهره‌های متفاوت دیگری هم در این فیلم مقابل دوربین حاضر شده‌اند؛ از رضا رشیدپور تا حمید معصومی‌نژاد!

از سایر فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

بهرام افشاری چند فیلم سینمایی اکران نشده دیگر مانند «مرد عینکی» را هم در انتظار اکران عمومی دارد اما احتمالا نزدیک‌ترین مواجهه ما با او بر پرده سینما، با فیلم «هفتاد سی» خواهد بود که او برای اولین بار، خودش کارگردانی کرده است. فیلمی که هوتن شکیبا در کنار بهرام افشاری ایفای نقش‌های اصلی آن را برعهده دارند و انتظار می‌رود یکی از فیلم‌های مدعی اکران امسال باشد. افشاری، به دلیل مشغله‌های سینمایی خود، حضور در فصل تازه سریال «پایتخت» را هم رد کرده است.

 

کدخبر: ۵۶۱۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر