کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۳۷۹
تاریخ خبر:

پرده نقره‌ای| بازیگرانی که در آثار آیدا پناهنده خوش درخشیدند

پرده نقره‌ای| بازیگرانی که در آثار آیدا پناهنده خوش درخشیدند

بازخوانی‌همکاری‌های ویژه آیدا پناهنده، کارگردان ‌‌سریال در انتهای شب با بازیگران مطرح ‌

هفت صبح| ‌شاید به همین راحتی نتوان این گزاره را به‌عنوان یک قاعده قطعی مطرح کرد اما اجازه دهید مقدمه این پرونده را با همین گزاره آغاز کنیم؛ «80درصد از موفقیت یک فیلم یا سریال قبل از کلید خوردن و در مرحله کستینگ رقم می‌خورد.» کم نیستند فیلم‌های موفقی که وقتی پای صحبت عواملش می‌نشینیم، با جزئیات و با تفصیل درباره فرآیند پیش‌تولید صحبت می‌کنند و ناخواسته، وقتی می‌خواهند دلایل موفقیت اثر خود را فهرست کنند، بخش عمده‌ای از تمرکز خود را روی تایمی قرار می‌دهند که هنوز کارگردان «صدا، دوربین، حرکت» را فریاد نزده است.

چه جای تردید که در فهرست عوامل هم بازیگران، جایگاهی ویژه‌تر دارند و حتی می‌توان هم‌تراز با فیلم‌نامه‌نویس، برای آن‌ها در فرآیند جان بخشیدن به کاراکترهایی که قرار است قصه را پیش ببرند، سهم قائل شد. آیدا پناهنده، فیلم‌ساز عجولی نیست و در طول دهه‌‌ای که از رونمایی اولین فیلم بلند سینمایی‌اش می‌گذرد، تنها دو فیلم دیگر را کارگردانی کرده است. او آهسته و پیوسته در حال به تصویر درآوردن قصه‌هایی است که بیش از هر «ماجرا»یی، «شخصیت‌»ها در آن محوریت دارند و برای لذت بردن از آن‌ها، نیازی نیست در انتظار یک اتفاق و بحران باشید، بلکه کافی است آدم‌های قصه‌های او را درک کنید.

«در انتهای شب» حالا اولین سریالی است که پناهنده در شبکه خانگی کارگردانی کرده و تا همین‌جا مخاطبان پروپاقرصی هم پیدا کرده است. به بهانه درخشش پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین در این سریال، کارنامه پناهنده را از منظر وسواس‌ او در انتخاب بازیگر، مرور کرده‌ایم.

 

پارسا پیروزفر/ در انتهای شب، تی‌تی

پارسا پیروزفر که از دهه 70 وارد عرصه بازیگری شد و در میانه این دهه با سریال «در پناه تو» به شهرت رسید، تا امروز در فیلم سینمایی «تی‌تی» و سریال «در انتهای شب» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

یکی از محبوب‌ترین بازیگرانی است که بعد از گذشت بیش از 3دهه از فعالیت هنری، هنوز هم ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب و تضمین توفیق یک اثر دارد. پارسا پیروزفر که در دهه 70 و در ترکیب بازیگران «در پناه تو» به مخاطبان عام معرفی شد، بعدها در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های متعددی درخشید تا اعتبار امروزش را به دست آورد. بازیگری که دو سال پیش با حضور در «یاغی» ورودی قدرتمند به شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد و همین روزها فیلم تازه‌اش یعنی «مست عشق» در حال رکودرزنی در سینماهاست.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

آیدا پناهنده در ادامه تجربه‌های سینمایی خود بعد از «ناهید» و «اسرافیل» سراغ فیلم «تی‌تی» رفت. فیلمی که حتی در قیاس با فیلم‌های دیگر پناهنده، تجربه‌ای خاص محسوب می‌شد و ایفای یکی از سه نقش اصلی آن را پارسا پیروزفر برعهده گرفت. بعد از این همکاری پرتوفیق، دور از انتظار نبود که پناهنده برای نقش اصلی اولین سریال خود در شبکه خانگی، باردیگر سراغ پیروزفر برد. کاراکتر بهنام، شخصیت اصلی داستان «در انتهای شب» است که به‌رغم جایگاه هنری و اجتماعی معتبرش، در زندگی شخصی گرفتار چالش با همسرش ماهی شده است.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

هرچند اصلی‌ترین پارتنر پارسا پیروزفر در این سریال را باید هدی زین‌العابدین و حتی رایان سرلک به‌عنوان بازیگر نقش فرزندش بدانیم اما یکی از نقش‌های فرعی که حضورش در داستان رفته‌رفته پررنگ شد، ثریا، زن مطلقه همسایه است که ایفای نقش او را سحر گلدوست برعهده دارد. گلدوست بازیگری است که پیش از این با ایفای نقش اصلی در «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی به سینمای ایران معرفی شد و حالا شاهد نقش‌آفرینی متفاوتی از او هستیم. رضا بهبودی هم ایفای نقش یکی از دوستان خانوادگی بهنام و ماهی را برعهده دارد.

 

هدی زین‌العابدین/ در انتهای شب، اسرافیل

هدی زین‌العابدین که مسیر دیده شدن را در عرصه مدلینگ آغاز کرده بود و از میانه دهه 80 به‌صورت حرفه‌ای بازیگر شد، تا امروز در دو پروژه «اسرافیل» و «در انتهای شب» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هدی زین‌العابدین بازیگر توانمندی است که هرچند فعالیت حرفه‌ای در عرصه تصویر را با مدلینگ آغاز کرد اما آنقدر استعداد و توانایی برای ورود به میدان بازیگری داشت که خیلی زود تبدیل به گزینه‌ای جدی برای نقش‌های دشوار شد. او که در میانه دهه 80 وارد میدان بازیگری شد، یک دهه بعد و در میانه دهه 90 با ایفای نقش در «عرق سرد» تا مرحله نامزدی برای سیمرغ فجر پیش رفت. او با نقش‌آفرینی در سریال «رهایم کن» حضور موفقی در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

چند سال پیش و به‌عنوان بازیگر یکی از نقش‌های فرعی در فیلم سینمایی «اسرافیل» همکاری با آیدا پناهنده را تجربه کرده بود. در آن فیلم او ایفاگر نقش سارا بود، دختری که مادرش تعادل روانی ندارد و از سر استیصال به‌دنبال شوهر است، به هر قیمتی که شده! پناهنده بعد از این تجربه موفق، برای اولین سریال خود در شبکه خانگی، زین‌العابدین را برای نقش اصلی دعوت به همکاری کرده است. «ماهی» زنی خودساخته است که حالا در زندگی زناشویی با بهنام به مشکل خورده و تصمیم به جدایی گرفته‌اند.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

بخشی از درخشش هدی زین‌العابدین را در این سریال باید مرهون بازیگران مقابلش دانست. از پارسا پیروزفر گرفته که در نقش بهنام، بهترین پارتنر برای او می‌توانست باشد تا علیرضا داوودنژاد کارگردان استخوان‌خردکرده سینما که حالا در نقش پدر ماهی، شمایلی متفاوت از یک پدر متعصب را به تصویر درآورده است. پدرام شریفی هم که به‌عنوان یک عاشق قدیمی به تازگی پایش به داستان سریال بازشده، ترکیبی جذاب مقابل دوربین خلق کرده و زین‌العابدین بده‌بستان‌های ظریفی با او دارد. بازیگر نقش فرزند ماهی هم رایان سرلک است که با «زیرخاکی» مشهور شد.

 

الناز شاکردوست/ تی‌تی

الناز شاکردوست که در دهه 80 یکی از ستاره‌های گیشه‌پسند سینمای ایران محسوب می‌شد و از دهه 90 به سمت تولیدات جدی گرایش پیدا کرد، تنها در فیلم سینمایی «تی‌تی» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

از نظر ظاهر، انرژی و ریتم صحبت، یکی از جذاب‌ترین بازیگرانی بود که کمپانی فیلمسازی پویافیلم نمی‌توانست نسبت به ظرفیت‌هایش بی‌توجه باشد و به همین دلیل در میانه دهه 80 نام الناز شاکردوست و تصویرش بر سردر سینماها، تبدیل به یکی از مشخصه‌های ثابت برخی از فیلم‌های گیشه‌ای شده بود. او اما گویی خودش از این موقعیت رضایت نداشت و به همین دلیل، بعدها تغییر مسیر داد و باید گفت یکی از هوشمندانه‌ترین تغییر مسیرها در کارنامه یک بازیگر را از سوی او شاهد بودیم.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

بعد از سیمرغی که شاکردوست برای ایفای نقش فائزه در «شبی که ماه کامل شد» گرفت، دیگر جایگاهش در فهرست بازیگرانی که توان ایفای نقش‌های جدی و پیچیده را دارند، تثبیت شد. آیدا پناهنده هم که به استناد سابقه، وسواس بسیاری برای انتخاب بازیگر دارد، وقتی تصمیم به جان بخشیدن به کاراکتر پیچیده و چندلایه تی‌تی در فیلم تازه خود را گرفت، گویی هیچ گزینه‌ای بهتر از الناز شاکردوست را نمی‌توانست انتخاب کند. شخصیتی که به‌عنوان کارگر بیمارستان با او آشنا می‌شویم اما هرچه داستان پیش می‌رود ابهام درباره ماهیت او بیشتر می‌شود.

 

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

شخصیت «تی‌تی» در مرکز ثقل روایت فیلم آیدا پناهنده قرار گرفته است و زمینه کشمکش و چالش میان دو کاراکتر دیگر را فراهم آورده است. از یک سو امیرساسان قصد دارد تا مالکیت و تحکم بر او را از دست ندهد و از سوی دیگر ابراهیم دل‌بسته او شده است و به‌رغم فاصله غریبی که میان دنیای آن‌ها قرار دارد، می‌خواهد برای این دل‌بستگی پاسخی پیدا کند. الناز شاکردوست در این نقش، بیشترین بازی مشترک را با هوتن شکیبا در مقام بازیگر امیرساسان و پارسا پیروزفر در مقام بازیگر ابراهیم داشته است.

 

هوتن شکیبا/ تی‌تی

هوتن شکیبا که بعد از سال‌ها تجربه در حوزه تئاتر در دهه 90 با بازی در سریال‌های طنز تلویزیونی ستاره شد، تنها یک بار و در فیلم سینمایی «تی‌تی» تجربه همکاری با آیدا پناهنده را داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

از خیلی پیش‌تر به‌عنوان بازیگری توانمند در عرصه تئاتر شناخته‌شده بود و خیلی‌ها او را به دلیل توانمندی‌اش در دو حوزه بازیگری و صداپیشگی می‌شناختند اما زمانی توانست شهرت را به معنای تام‌وتمامش لمس کند که با انتخاب سروش صحت ایفای یکی از سه نقش اصلی سریال طنز «لیسانسه‌ها» را برعهده گرفت. هوتن شکیبا در ادامه همین مسیر شهرت، در کانون توجه کارگردانان هم قرار گرفت و با «شبی که ماه کامل شد» حضوری غیرمنتظره و تحسین‌برانگیز را در سینما رقم زد. او همچنان در سینما و شبکه خانگی می‌درخشد.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

وقتی هوتن شکیبا در اولین دورخیز جدی خود در سینما با نقش عبدالحمید ریگی در «شبی که ماه کامل شد» توانست سیمرغ بازیگری را شکار کند، طبیعی بود که کارگردانان دیگری سراغ او بروند و پناهنده یکی از همین کارگردانان بود. فیلم سینمایی «تی‌تی» از آن فیلم‌هایی بود که به دلیل شخصیت‌های پیچیده، تنها با حضور بازیگران توانمند به بار می‌نشست و پناهنده با هوشمندی یکی از این نقش‌های اصلی را به هوتن شکیبا سپرد. کاراکتری که در میانه سیاهی و سفیدی قرار گرفته و شکیبا به زیبایی به آن جان بخشیده است.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

اشاره کردیم که فیلم «تی‌تی» در نوع خود یکی از فیلم‌های پرستاره در کارنامه آیدا پناهنده محسوب می‌شود که هوتن شکیبا در آن ایفای یکی از سه نقش اصلی را برعهده دارد. کاراکتری که تی‌تی را در تملک خود می‌داند و طبیعتا بیشترین چالش و کشمکش را در داستان با این کاراکتر دارد که ایفای نقش آن را هم الناز شاکردوست برعهده دارد. در کنار این شخصیت، حضور مهندسی که دل‌بسته تی‌تی شده است، چالش‌ها را مضاعف می‌کند و نقش این مهندس عاشق را هم پارسا پیروزفر ایفا کرده است.

 

 

هدیه تهرانی/ اسرافیل

هدیه تهرانی که با انتخاب مسعود کیمیایی در «سلطان» درخشید و در دهه‌های 70 و 80 ستاره بلامنازع سینمای ایران بود، تنها یک بار و در «اسرافیل» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هنوز هم بدون لکنت می‌توان هدیه تهرانی را برازنده‌ترین بازیگر سینمای ایران برای جایگاه «ستاره» دانست. بازیگری که هرچند در مقاطعی کارنامه حرفه‌ای‌اش تحت‌تاثیر حاشیه‌های سیاسی هم قرار گرفت اما استواری او برای دوری از حواشی و همزمان استمرار درخشش‌هایش در مقابل دوربین، جایگاه او را همچنان محفوظ نگه داشته است. تهرانی که با فیلم «سلطان» مسعود کیمیایی به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد، برخلاف دهه 90 در دهه‌های 80 و 70 بازیگری پرکار و البته محبوب در سینمای ایران بود که حتی در مقطعی حضورش گیشه فیلم‌ها را تضمین می‌کرد.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

بعد از «ناهید» شاید می‌شد انتظار داشت نام فیلم دوم پناهنده هم «ماهی» باشد. فیلمی که شخصیت اصلی‌اش مانند فیلم اول یک زن بود و به همین دلیل هم برخی آن را با ترکیب «فیلم زنانه دیگری از کارگردان ناهید» معرفی می‌کردند. هدیه تهرانی در این فیلم ایفاگر نقش اصلی یعنی ماهی است. زنی میانسال که داغ‌دار فرزند جوان خود است و ناگهان در یک موقعیت پیچیده عاطفی قرار می‌گیرد. سروکله مردی که سال‌ها پیش دل‌بسته او بوده، پیدا شده و حالا گویی «اسرافیل»‌ برای زنده شدن احساسات مرده، در سور دمیده است.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

انتخاب عجیبی است اما بعد از فیلم سینمایی «ناهید» این‌بار هم آیدا پناهنده برای ایفای نقش یک مرد عاشق‌پیشه که زمانی دل‌بسته زن محوری فیلمش بوده، سراغ پژمان بازغی رفته است. انتخابی که شاید حضور مستانه مهاجر در مقام تهیه‌کننده فیلم در آن بی‌تاثیر نبوده باشد. با این همه اما فیلم ترکیب دیگری از بازیگران شاخص را هم در اختیار داشته است. از هدی زین‌العابدین که گام‌های اولیه را در مسیر شهرت را برمی‌داشت تا مریلا زارعی که در گوشه‌ای دیگر از داستان فیلم، حضوری درخشان را به ثبت رساند.

 

مریلا زارعی/ اسرافیل

مریلا زارعی که از میانه دهه 70 به‌صورت همزمان در سینما و تلویزیون حضور در مقابل دوربین را تجربه کرد، تا به امروز تنها یک بار و در فیلم سینمایی «اسرافیل»‌ با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

سال 74 به‌صورت همزمان هم اولین فیلم سینمایی و هم اولین سریال تلویزیونی در کارنامه‌اش ثبت شده است اما مریلا زارعی از بازیگرانی است که در تمام سه دهه گذشته، حضوری حساب‌شده در مدیوم‌های مختلف تصویری داشته و در دوره‌های مختلف هم همواره موردتحسین قرار گرفته است. او که سابقه شکار سه سیمرغ بلورین بازیگری از جشنواره فجر را برای نقش‌آفرینی‌های سینمایی‌اش دارد، در همین یکی دو سال اخیر، حضوری پرقدرت در سریال‌های شبکه نمایش خانگی داشته و نقش‌های متفاوت و ماندگاری را ایفا کرده است.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

حلقه اتصال «مهتاج» به داستان اصلی فیلم «اسرافیل» شخصیت سارا است. دختری که برای فرار از شرایط سخت زندگی با مادری که بعد از مرگ همسرش هنوز به تعادل روحی نرسیده است، تصمیم گرفته با هر شرایطی ازدواج کند تا بلکه نجات پیدا کند. مهتاج مادر ساراست که مریلا زارعی ایفای نقش او را برعهده دارد. زنی میانسال اما به‌شدت شکسته که هنوز نتوانسته است فقدان همسرش را باور کند. او هنوز آرایش می‌کند و شیفته‌وار بازگشت شوهرش را انتظار می‌کشد. این نقش‌آفرینی تاکنون تنها همکاری زارعی با پناهنده بوده است.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

آیدا پناهنده تا اینجا ثابت کرده است که وسواس ویژه‌ای در ترکیب بازیگران آثار خود دارد و در فیلم «اسرافیل» به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر هم شاهد این وسواس برای حضور بهترین‌ها هستیم. او که نقش اصلی فیلم خود را به هدیه تهرانی واگذار کرده، برای نقش سارا که نامزد جوان بهروز به‌عنوان عشق سابق ماهی محسوب می‌شود، سراغ هدی زین‌العابدین رفت و نقش مادر این دختر جوان را هم که بیماری روحی و روانی دارد را به مریلا زارعی سپرد. پژمان بازغی هم در این فیلم ایفای نقش بهروز را برعهده دارد.

 

ساره بیات/ ناهید

ساره بیات که پس از یک دهه بازی روی صحنه تئاتر در سال 89 وارد عرصه بازیگری سینمای شد، تنها یک بار با ایفای نقش اصلی فیلم «ناهید» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

شانس بالایی می‌خواهد که در همان سال ابتدایی دورخیز برای ورود به عرصه بازیگری در سینما، با پیشنهادی وسوسه‌برانگیز از سوی کارگردانی همچون اصغر فرهادی مواجه شوید. ساره بیات که در سال 89 اولین حضور مقابل دوربین سینما را با «مقلد شیطان» تجربه کرد، در همان سال برای ایفای نقش «مرضیه» در «جدایی نادر از سیمین» هم انتخاب شد. نقشی که بی‌اغراق می‌توان تا همین امروز هم آن را موفق‌ترین تجربه او در بازیگری محسوب کرد. بیات مدتی است که از سینما فاصله گرفته و آخرین‌بار او را سال 98 در «عنکبوت» دیدیم.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

ساره بیات ایفاگر نقش اصلی در فیلم سینمایی «ناهید» است و این تنها همکاری او با آیدا پناهنده در مقام بازیگر محسوب می‌شود. قصه این فیلم، مانند دیگر فیلم‌هایی که نام یک کاراکتر را برخود دارند، حول محور زندگی شخصی ناهید می‌گذرد و ساره بیات هم نقش همین کاراکتر را ایفا کرده است. او زنی است که به دلیل اعتیاد همسر سابقش، از او جدا شده و حالا با فرزندش زندگی می‌کند. همسر سابق به شرط عدم ازدواج، حضانت فرزند را به ناهید داده و حالا ناهید دل‌بسته یک مرد ثروتمند شده است.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

همان‌طور که در روایت فیلم سینمایی «ناهید» به آن اشاره کردیم، کاراکتر اصلی با دو شخصیت مواجهه و تا حدود کشمکش مستقیم دارد، یکی همسر سابقش و یکی مرد ثروتمندی که خواستگار فعلی‌اش محسوب می‌شود. ایفای این دو نقش در مقابل ساره بیات را به ترتیب نوید محمدزاده و پژمان بازغی برعهده دارند. از دیگر بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند هم می‌توان به پوریا رحیمی‌سام اشاره کرد که اتفاقا همکاری‌های متعدد دیگری هم با آیدا پناهنده داشته و به‌‌نوعی از بازیگران رکورددار همکاری با این کارگردان محسوب می‌شود.

 

نوید محمدزاده/ ناهید

نوید محمدزاده که بعد از سال‌ها نقش‌آفرینی بر صحنه تئاتر در نیمه دوم دهه 80 تبدیل به چهره‌ای متفاوت در سینما شد، تنها یک بار و در فیلم «ناهید» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هنوز هم از نظر کمی، تعداد تجربه‌های تئاتر‌ او قابل مقایسه با تعداد کارهای سریالی و حتی سینمایی‌اش نیست. او بازیگری برخاسته از تئاتر است و اتفاقا در آن حوزه هم کارنامه درخشانی دارد. هرچند اولین‌بار و با انتخاب روح‌الله حجازی برای ایفای یک نقش فرعی در «در میان ابرها» مقابل دوربین یک فیلم سینمایی قرار گرفت اما چند سال بعد به‌واسطه همکاری با رضا درمیشیان در فیلم «عصبانی نیستم» ناگهان در کانون توجه قرار گرفت و به تعبیری ستاره شد. او همین روزها سریال «جنگل آسفالت»‌ را در شبکه خانگی دارد.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

فیلم سینمایی «ناهید» تا به امروز تنها همکاری مشترک نوید محمدزاده با آیدا پناهنده بوده است. محمدزاده تازه به‌واسطه حضور متفاوتش در «عصبانی نیستم» در کانون توجه‌ها قرار گرفته بود که آیدا پناهنده او را برای ایفای یکی از نقش‌های فرعی اما مهم اولین فیلم بلند سینمایی خود انتخاب کرد. فیلم «ناهید» تجربه‌ای مهم در کارنامه پناهنده محسوب می‌شد که محمدزاده ایفای نقش کاراکتر احمد را در آن برعهده گرفت. مردی که گرفتار اعتیاد بوده و به همین دلیل همسرش ناهید از او جدا شده است و حالا هم تعادل چندانی ندارد.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «ناهید» ساره بیات بود که در همین پرونده به تفصیل به کیفیت حضورش پرداخته‌ایم. نوید محمدزاده هرچند حضوری کوتاه در کلیت فیلم دارد اما نقشش کلیدی است و او در همین حضورهای کوتاه هم بیشترین کشمکش را با ساره بیات دارد. احمد، همسر سابق ناهید است که هرچند از او جدا شده اما برای قول و قرار میان آن‌ها بر سر فرزند، همچنان محل چالش آن‌هاست. پژمان بازغی هم از دیگر بازیگران «ناهید» است که به نوعی حضورش در زندگی ناهید، زمینه‌ساز بروز خشم احمد شده است.

 

 

هومن سیدی/ قصه داوود و قمری

هومن سیدی که از اوایل دهه 80 وارد عرصه بازیگری شد و این روزها بیشتر در کسوت کارگردانی مشغول به کار است، تنها یک بار و در فیلم تلویزیونی «قصه داود و قمری» با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

سال 83 کمال تبریزی یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش را در راستای سیاست‌های معناگرایانه آن روزهای مدیران سینمایی به سرانجام رساند که هومن سیدی برای اولین بار در شمایل یک سرباز دست‌وپاچلفتی در آن مقابل دوربین قرار گرفت. سیدی بعدها مسیر بازیگری را جدی‌تر دنبال کرد و موفق هم بود اما زمانی درخشید که ردای کارگردانی هم به تن کرد. او بعد از چند فیلم سینمایی موفق، سریال «قورباغه» را در شبکه خانگی عرضه کرد و این روزها هم، دومین سریال خانگی خود با نام «وحشی» را در دست تولید دارد.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

درست است که «قصه داوود و قمری» یک فیلم تلویزیونی است اما اگر آن را ندیده‌اید، تماشای آن را از دست ندهید. فیلمی که در بخش ویدئویی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و به‌صورت ویژه هم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. هومن سیدی در این فیلم ایفاگر نقش اصلی یعنی داوود است. صدابرداری که باید صدای یک قمری را ضبط کند اما با چالش‌هایی در زندگی‌اش مواجه است. این فیلم در همه بخش‌های اصلی نامزد سیمرغ شد و آیدا پناهنده، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را برای آن گرفت.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

قاعده فیلم‌های تلویزیونی حضور پررنگ بازیگران چهره نیست؛ در زمان ساخت «قصه داوود و قمری» حتی هومن سیدی که ایفاگر نقش اصلی این فیلم بود هم، هنوز ستاره به ‌حساب نمی‌آمد و سال‌های اولیه شهرت را تجربه می‌کرد. ایفای نقش مقابل او را اما در این فیلم تلویزیونی، حدیث میرامینی برعهده داشت. بازیگر جوانی که در نیمه دوم دهه هشتاد به‌واسطه نقش‌آفرینی در سریال‌های تلویزیونی پرمخاطبی همچون «دل‌نوازان» و «زن بابا»، حسابی شناخته شده بود و برای بازی در یک تله‌فیلم، انتخابی ایده‌آل به حساب می‌آمد.

 

بیژن امکانیان/ آبروی از دست رفته آقای صادقی

بیژن امکانیان که از سال‌های ابتدایی دهه 60 وارد عرصه بازیگری شده، تنها یک‌بار و در فیلم تلویزیوی «آبروی از دست رفته آقای صادقی» به‌عنوان بازیگر با آیدا پناهنده همکاری داشته است.

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟

هرچند نزدیک به یک دهه می‌شود که در سینما غایب است و با هیچ نقشی روی پرده حضور نداشته است اما بیژن امکانیان زمانی در ردیف چهره‌های پرکار سینما قرار داشت. او که در آغاز دهه 60 و با چند همکاری پی‌درپی با مهدی صباغ‌زاده بازیگری در مقابل دوربین سینما را مشق کرد، در سال 63 و با درخشش در فیلم سینمایی «گل‌های داوودی» در کانون توجه قرار گرفت و آرام‌آرام فرصت همکاری با کارگردانان شاخصی چون فریدون جیرانی، ایرج قادری، مهدی فخیم‌زاده و مسعود کیمیایی را هم به دست آورد.

همکاری‌‌اش با پناهنده چه بود؟

در همین پرونده به تله‌فیلم دیگری در کارنامه پناهنده اشاره کردیم و نوشتیم که او پیش از ورود به میدان سینما، فیلم‌های تلویزیونی قابل‌توجهی را هم کارگردانی کرده که «آبروی از دست رفته آقای صادقی» یکی از آن‌هاست. فیلمی که در اوایل دهه نود به سرانجام رسید و بیژن امکانیان ایفاگر نقش اصلی آن یعنی آقای صادقی بود. این فیلم درباره مرد میانسالی است که با قرار گرفتن در یک موقعیت نابسمان مالی، دست به یک تصمیم اشتباه می‌زند و همین تصمیم در بزنگاهی مهم از زندگی‌اش، آبروی او را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

بازیگر شاخصی در کنارش بود؟

معمول این است که در فیلم‌های تلویزیونی، تمرکز روی یک یا دو بازیگر اصلی است و کمتر پیش می‌آید که شاهد حضور چند بازیگر شاخص در ترکیب بازیگران یک تله‌فیلم باشیم. بیژن امکانیان هم با فاصله معتبرترین چهره حاضر در «آبروی از دست رفته آقای صادقی» بود. از مهمترین بازیگران تئاتری حاضر در این تله فیلم می‌توان به رضا بهبودی اشاره کرد که اتفاقا در سریال تازه آیدا پناهنده یعنی «در انتهای شب» نیز حضور دارد. بهبودی در این سریال نقش یکی از دوستان خانوادگی زوج اصلی را ایفا می‌کند.

کدخبر: ۵۶۱۳۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر