کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۴۱۰
تاریخ خبر:

سبقت تند حاشیه از متن / مرور اتفاقات خاص تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در اردیبهشت

سبقت تند حاشیه از متن / مرور اتفاقات خاص تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در اردیبهشت

در این ماه تلویزیون و شبکه نمایش خانگی کولاک کردند!

هفت صبح| اردیبهشت 1403 جزو ایامی است که مرور تمام ماجراهای آن نیازمند حجمی بیشتر از یک پرونده تک‌صفحه‌ای است! پس، برخی را به شکل مختصر مرور می‌کنیم. ژیلا صادقی این ماه نیز مورد توجه بود و برای مدتی انتشار تصویر او در فرودگاه سوژه تحلیل‌های مختلف شد. روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد: «شبکه خبر دو هک نشده است.»

 

رابطه تلویزیون با پلتفرم‌ها خوب نیست؛ صاحبان فیلیمو و نماوا هم در اقدامی جالب، از تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها بهره می‌برند و برای تلویزیون چاره‌ای جز پخش آنها نیست. 

 

ترانه علیدوستی حدود ۶ ماه پس از آزادی از زندان دچار یک بیماری به نام سندروم (DRESS)  شده است.

 

در بازار داغ اخبار عروسی حسین سلیمانی، سپند امیر‌سلیمانی و مهدی کوشکی، انتشار ماجراهایی از زندگی خصوصی سحر دولتشاهی و همایون شجریان ناگوار بود.

 

سریال «آکتور» نیما جاویدی با دوبله فرانسوی و آلمانی پخش شد. اعضای سابق گروه محبوب فیتیله‌ای‌ها دست به افشاگری علیه مجید قناد زدند. این اتفاق پس از مصاحبه انتقادی عمو قناد افتاد. شرکت‌کننده «صداتو» فاش کرد قطعه «تنهاترین عاشق» را او خوانده و 16 سال است به اسم فریدون فروغی شناخته می‌شود. شبکه دو مستندی درباره مرحوم محمدرضا لطفی پخش کرد که عدم سانسور ساز و صدای استاد شجریان مورد تحسین قرار گرفت. روزنامه فرهیختگان خبر داد: «کف قیمت سریال‌سازی تلویزیون قسمتی 2 میلیارد تومان است!» پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده در مورد شغل پدرش: «پدرم ناخدا یکم کمیسر دریایی بوده است.»

 

هیاهوی‭ ‬ماه - سهم‭ ‬گزارشگران‭ ‬فوتبال

 

 

ماجرا درباره پیمان یوسفی ‌ است که او بعد از گل دقایق پایانی استقلال برای وصف حال نکونام شعر حافظ را نادرست بر زبان آورد: «گل در بر و چی‌چی بر کف و چی به فلان است و اینها.» جواد خیابانی هم چند ماه پس از اعلام خداحافظی رسمی گفت:« نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌‌روم.» مورد دیگر به گزارشگر بازی استقلال‌ملاثانی و سپاهان مربوط می‌شود که ناگهان متنی به دستش دادند تا بخواند. او آمادگی نداشت و وعده صادق و طوفان‌‌الاقصی را در‌هم آمیخت. ‌ و اما محمد سیانکی، سرمربی تیم جوانان پاس شد .

  

بعد از شعری که پیمان یوسفی خواند، برخی گفتند او گرفتار خودسانسوری شده و شعر را کامل نخوانده: «گل در بر و می در کف و معشوق به‌کام است». با این حال در هفت‌صبح نوشتیم که احتمال سانسور ضعیف است؛ او شعر را حفظ نبود و کاش اصلا نمی‌خواند. درباره آقاجواد چه بگوییم؟ او در شبکه سه اعلام خداحافظی کرد و مدتی بعد در مصاحبه‌ای دیگر دست به تکذیب زد. گزارشگر مسابقه استقلال ملاثانی و سپاهان سوژه شد اما باید حق داد که غافلگیر شد و اصلا هر سخن جایی دارد. برخی می‌گویند کاش محمد سیانکی به کار مربیگری برسد و گزارشگری را رها کند که تصمیم او این نیست.

  

زندگی حرفه‌ای گزارشگران ادامه دارد.

 

جدایی‭ ‬ماه - تصمیم‭ ‬عجیب‭ ‬بهتاش

 

 

در حالی که پیش‌‌تولید سریال «پایتخت‌7» شروع شده، بهرام افشاری قرار نیست با آن همکاری داشته باشد. او کسی است که با نقش بهتاش به شهرت رسید.

 

همزمان با انتشار شایعه عدم همکاری افشاری با «پایتخت»، گزارشی منتشر کردیم و از هوتن شکیبا و پژمان جمشیدی مثال زدیم. این دو بازیگر پس از موفقیت سینمایی، «لیسانسه‌‌ها» و «زیرخاکی» را رها نکردند. بازنشر گزارش، واکنش کاربران فضای مجازی را به همراه داشت. برخی رفتار افشاری را مصداق نمک‌نشناسی می‌‌دانند و عده‌ای نیز معتقدند او حق دارد با «پایتخت» ادامه ندهد. در چند جا هم نوشته شد که سرشلوغی، برای افشاری بهانه است؛ ظاهرا او تقاضای بالای مالی دارد و چند شرط عجیب برای سازندگان گذاشته است!

  

تا انتشار خبر رسمی باید صبر کرد و دید آیا بهرام افشاری بالاخره در «پایتخت» هست یا نه. فعلا آخرین خبر درباره سریال سیروس مقدم همانی است که ایسنا منتشر کرد و نوشت: «این روزها تیم «پایتخت» مشغول پیش‌‌تولید نهایی هستند و خود را برای فیلمبرداری یک ‌ماهه در ایران و سه ‌ماهه در کشور تاجیکستان آماده می‌کنند.» امیدواریم تولید سری هفتم «پایتخت» به سلامت انجام شود و دوچندان امیدواریم کیفیت نهایی سریال، رضایت حداکثری به همراه داشته باشد. فصل قبلی «پایتخت» توام با حاشیه بود و حتی شبکه آی‌فیلم سری ششم را بازپخش نکرد.

 

رکورددار‭ ‬ماه - مهران‭ ‬در‭ ‬صدر‭ ‬اخبار

 

 

مسابقه «اسکار» بازگشت موفق مهران مدیری به عرصه فعالیت حرفه‌ای است. این گیم‌‌شو به ‌زودی در فیلیمو تمام می‌‌شود و پس از آن، او را در قامت مجری «گل یا پوچ» خواهیم دید. در حالی که از «پدر قهوه» به عنوان سریال جدید خانگی مدیری یاد می‌شود، مسعود کریمی‌خضرا مدیر گروه تولیدات طنز مرکز سیما فیلم از بازگشت این کارگردان به تلویزیون خبر داد و به تسنیم گفت:« با آقای مهران مدیری صحبت شده و ان‌شاءالله این نوید را می‌دهم که با آقای مدیری همکاری خواهیم داشت. زمانش را الان نمی‌توانم بگویم. اولویت ما برای این همکاری ساخت سریال است.» کمی بعد از این مصاحبه خبر آمد که او تصمیم به ساخت فیلمی با عنوان «اینجانب مهران مدیری» دارد. فیلم «ساعت پنج عصر» این بازیگر-کارگردان هم در نوبت اکران است.

  

اخبار مربوط به مهران مدیری بازتاب زیادی دارند. منتها فعلا می‌توانیم درباره «اسکار» قضاوت کنیم که مسابقه‌ای محبوب و موفق است و باید دید همین سرنوشت برای «گل یا پوچ» تکرار خواهد شد یا نه.     

  

یک حاشیه تازه هم نصیب مدیری شده و آن ادعای ارژنگ امیرفضلی است که اشاره کرد مدیری تمام موفقیت «ساعت‌ خوش» را به خودش مرتبط می‌داند. بلافاصله ویدئویی قدیمی بازنشر داده شد که مدیری از نویسندگان آثار خود تعریف می‌کند.

 

رقابت‭ ‬ماه - دوئل‭ ‬زودیاک‭ ‬و‭ ‬پدرخوانده

 

 

آبان 99 از مسابقه «شب‌های مافیا» در فیلیمو رونمایی شد. این مسابقه خیلی زود جای خود را باز کرد و در ادامه موارد مشابه نیز به تولید رسید. سعید ابوطالب کارگردانی که مبدع «شب‌های مافیا» است، از فیلیمو به سمت فیلم‌نت کوچ کرد و حالا سه فصل از «پدرخوانده» را ساخته. دو سری قبل کیفیت بالایی داشتند اما تغییرات سناریو و نیز وزن شرکت‌کنندگان فصل سوم پایین آمده. این را در هفت‌صبح نوشتیم و جزئیات را شرح دادیم. همزمان «شب‌های مافیا؛ زودیاک» در فیلیمو مورد توجه قرار گرفت...‌

 

کاربران فضای مجازی و طرفداران مسابقه مافیا، اذعان کردند کیفیت «شب‌های مافیا؛ زودیاک» خیلی بالاتر از «پدرخوانده» است. نباید فراموش کرد که معمولا رقابت و ایجاد دو قطبی منطقی، رونق بازار را به همراه دارد. تلاش پلتفرم‌‌ها برای ارائه محصولات باکیفیت، نمونه‌‌ای از این مسئله است که نمودش را در کری‌‌خوانی طرفداران دو مسابقه «پدرخوانده» و «شب‌های مافیا؛ زودیاک» دیدیم.

 

به تازگی فصل دوم «شب‌های مافیا؛ زودیاک» تمام شده ‌‌و پخش فصل سوم «پدرخوانده» ادامه دارد. بر اساس کامنت‌های منتشر شده‌، خیلی‌ها چشم‌انتظار سری سوم «شب‌های مافیا؛ زودیاک» هستند. طبعا مسئولیت سازندگان بالاتر رفته و در صورت ادامه آن باید مواظب حفظ وزن مسابقه باشند.

 

محبوب‭ ‬ماه - صفی‭ ‬برای‭ ‬عادل

 

 

نام عادل فردوسی‌‌پور چندین بار در صدر خبرهای اردیبهشت قرار گرفت. مدیر اسبق شبکه سه از تعطیلی نود گفت و وجهی دیگر از ماجرا را علنی کرد. مهم‌‌تر از همه حواشی، صفی است که برای فردوسی‌پور در نمایشگاه کتاب بسته شد و او کتاب‌‌های ترجمه خود را برای‌ علاقه‌مندان امضاء کرد. نشر چشمه کتاب‌‌های «فوتبال علیه دشمن» نوشته سایمون کوپر «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی و «مارادونا» اثر گیم بالاگه را با ترجمه عادل فردوسی‌‌پور روانه باز کتاب کرده ‌ و آنها را به نمایشگاه کتاب نیز آورد.

  

استقبال بالای مردم از عادل فردوسی‌پور زمینه انتشار یادداشت‌های رسانه‌ای را فراهم کرد. فصل مشترک نوشته‌ها اشاره به محبوبیت این گزارشگر و مجری و برنامه‌ساز است. همزمان کاربران فضای مجازی لطف دوباره خود را نثار عادل کردند.

  

مشابه این اتفاق برای سروش صحت رخ داد؛ کسی که مدیران تلویزیون اجازه تداوم «کتاب ‌باز» با اجرای او را ندادند. مشتاقان برای خرید کتاب «تاکسی سواری» او صف بستند... . صحت این روزها در تدارک ساخت یک سریال جدید است و گفته می‌شود می‌خواهد برنامه‌ای مشابه «کتاب باز» را برای شبکه نمایش خانگی آماده کند. عادل فردوسی‌پور هم برنامه «فوتبال 360» را در فضای مجازی دارد که محصولی موفق و پرطرفدار است.

 

اظهار‌نظر‭ ‬ماه - همه‭ ‬علیه‭ ‬یکی

 

 

عجیب‌ترین اظهارات اردیبهشت متعلق است به محمد‌حسن شانه‌ساززاده، نایب‌‌رئیس هیات ‌مدیره  نماوا . او در یک گفت‌و‌گوی تصویری عنوان کرد: «من در چند صنعت مختلف بوده‌ام و به بی‌اخلاقی اینها هیچ‌جا ندیده‌ام. بازیگران و تهیه‌‌کنندگان، همه بی‌اخلاقی‌‌های خاص خود را دارند؛ نه به قرارداد متعهد هستند، نه به حرف‌شان. اسم‌شان هنرمند و فرهیخته و فرهنگی است‌ اما بسیار بی‌اخلاقند.»

 

انتشار بریده صحبت‌های او بلوایی به پا کرد؛ اغلب سینماگران مقابل شانه‌ساززاده ایستادند و شاهد حمله همه‌جانبه به او  بودیم. حتی برخی مثل همایون اسعدیان اعلام کردند دیگر حاضر به همکاری با نماوا نیستند. در یک کلام،  پاسخ‌ها تند و تیز بود؛ از جوابیه‌های شخصی سینماگران تا بیانیه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان.

  

مدتی بعد از بالا گرفتن جنجال‌ها، روابط عمومی نماوا بیانیه‌ای منتشر کرد و در بخشی از آن توضیح داد:«مصاحبه اخیر نایب‌‌رئیس هیات مدیره نماوا را می‌‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.» برخی معتقدند شانسه‌ساز‌زاده نظری معقول (درباره هزینه ساخت سریال) را به شکلی ناپسند بیان کرد و خود گره‌ای تازه به گره قبلی افزود. این را هم اضافه کنیم که عکس استفاده شده متعلق است به «جنگل آسفالت» محصول جدید نماوا که تهیه‌کننده آن یعنی اسماعیل عفیفه هم علیه شانه‌ساززاده موضع‌گیری داشت.

 

بلاتکلیف‭ ‬ماه - گره‭ ‬کور‭ ‬87‭ ‬متر

 

 

پس از مدت‌ها بار دیگر نام سریال «87 متر» در خبرهای رسمی دیده شد. این اتفاق پس از آن افتاد که کیانوش عیاری در برنامه «استودیو هشت» شبکه رادیویی نمایش اینطور گفت: «خود ما هم نسبت به سریال «87 متر» سردرگم بودیم؛ اما احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش می‌شود. این سریال از شبکه یک روی آنتن می‌رود.»

 

خبرگزاری ایسنا ماجرا را از مرکز سیمافیلم پیگیری کرد و پاسخ شنید، موضع همانی است که پیش‌تر اعلام شده. سال گذشته مهدی نقویان خبر داد که «87 متر» به یکی از پلتفرم‌ها فروخته خواهد شد. خود عیاری هم به ایسنا گفت: «من درباره‌ پخش این سریال هیچ چیزی نمی‌دانم و فقط از طریق یکی از رسانه‌ها خبردار شدم که قرار است این اتفاق بیفتد. حالم خوب نیست و اساسا فرصتی برای پیگیری وضعیت پخش سریالم ندارم.»

 

بارها سرنوشت «87 متر» را مرور کردیم و حرفی تازه باقی نماند جز اینکه کاش مدیران تلویزیون هر چه زودتر تصمیمی درست برای سریال بگیرند. مثلا اگر به هر دلیل حاضر به پخش از شبکه نیستند چرا از ظرفیت تلوبیون به عنوان پلتفرم خود صدا و سیما بهره نمی‌گیرند؟ وانگهی، یک بار برای همیشه توضیحی دقیق درباره چرایی عدم پخش «87 متر» بدهند.

 

حذف‭ ‬ماه - حشاشین‭ ‬پرید

 

 

«حشاشین» نام سریالی مصری است که به زندگی و اعمال حسن صباح، رهبر اسماعیلیه در ایران، می‌‌پردازد. این سریال به شکل قانونی در دسترس مخاطبان قرار گرفت اما مدتی بعد اعلام شد که پلتفرم‌ها ملزم به حذف آن هستند. در خبر مربوط آمده بود:‌ «پخش سریال حشاشین به دلیل تحریف تاریخ و نمایش چهره‌ای نادرست از ایرانی‌ها به بهانه روایت تاریخ اسماعیلیه از شبکه نمایش خانگی ممنوع شد.»

  

اقدام ساترا مبنی بر حذف «حشاشین» از پلتفرم‌ها، نقد و نظر درباره این سریال و حواشی آن را داغ‌تر کرد. اغلب نقدها حکم به تحریف تاریخی و کیفیت پایین سریال داشت. با این همه برخی گفتند ‌ لزومی به حذف نبود و می‌شد پیوستی برای سریال تعبیه کرد تا کارشناسان موارد تحریفی را شرح دهند.

  

برخی رسانه‌ها این پرسش را مطرح کردند که چرا باید چنین سریالی مجوز پخش بگیرد و در ادامه جنجال حذف آن، سر و صدا به پا کند. سامان مراد‌حسینی سخنگوی مجمع رصتا در این باره به ایرنا توضیح داد: «سریال‌های خارجی در مقایسه با سریال‌های ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند. یعنی اول نمایش داده می‌شوند و بعداً اگر ساترا ملاحظه‌ای داشته باشد، به سکوهای نمایش خانگی اعلام می‌کند که فلان سریال را اصلاح ‌ یا در مواردی خاص شبیه سریال حشاشین، حذف کنند.»

 

جنجال‭ ‬ماه - شکایت‭ ‬از‭ ‬افعی‭ ‬تهران‭ ‬

 

 

اعتراض و شکایت اصناف از فیلم و سریال‌ها، امری با‌سابقه است. این بار نوبت به شکایت آموزش و پرورش از سریال خانگی «افعی تهران» رسید. پیمان معادی نویسنده و بازیگر نقش آرمان، مقابل ناظم دوران دبستان خود می‌ایستد؛ او را سرزنش ‌و در نهایت ‌‌وسط بزرگراه از ماشین پیاده می‌کند. امید رضاوند، مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد «افعی تهران» به معلمان توهین کرده:« در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر‌اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.»

  

آنچه در «افعی تهران» عنوان شد،  نقدی است به یک شیوه نادرست که خوشبختانه حالا شکل سیستماتیک ندارد. کتک خوردن دانش‌آموزان یک روش تربیتی بود اما بعدها مشخص شد که این شیوه چقدر اثرات منفی داشته. مشابه این دیدگاه در رسانه‌های مختلف دیده شد. نظر کاربران فضای مجازی که زخم‌خورده یک سیستم معیوب هستند اما تند و تیزتر بود!

  

پیمان معادی یادداشتی بلند نوشت و اصل و فرع ماجرا را توضیح داد و تاکید کرد سریال هیچگونه عمدی در توهین به معلمان ندارد. ظاهرا صلح برقرار شده است.

 

تلخ‭ ‬ماه - هنرمندانی‭ ‬که‭ ‬رفتند

 

در اردیبهشت، رضا شیخی (فیلمبردار)، مسعود اسکویی (گوینده، کارشناس و مجری)، سید‌علی‌‌اکبر طوفان‌‌پناه (بازیگر) و  زری خوشکام (بازیگر) دار فانی را وداع گفتند.

 

مسعود اسکویی صاحب صدایی گرم و متشخص بود و هرگز به اصول رسانه پشت نکرد. در کارنامه این گوینده، کارشناس و مجری، اجرای برنامه تلویزیونی «ورزش از نگاه دو» نیز دیده می‌شود. رضا شیخی تصویربرداری و نورپردازی فیلم‌های «جا به جا»، «مرهم» و «کنعان» و مدیر فیلمبرداری سریال‌های «بچه مهندس»، «تنهایی لیلا» و «جراحت» را برعهده داشت. زری (زهرا) خوشکام نخستین بار در سال ۱۳۵۰ با فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» به کارگردانی احمد شیرازی سینما را تجربه کرد و سپس در فیلم سینمایی «آدمک» خسرو هریتاش مورد توجه قرار گرفت. بازی در فیلم‌های عامه‌پسندی چون «تپلی»، «مرد هزار لبخند» و ... او را محبوب مخاطبان کرد ولی خوشکام از یک جایی به بعد بازیگری را رها کرد. این اتفاق پس از ازدواج با علی حاتمی و در ادامه تولد لیلا رخ داد. تنها همکاری خوشکام و حاتمی پیش از انقلاب سریال «سلطان صاحبقران» است که در آن نقش عزت‌الدوله همسر امیرکبیر را برعهده داشت. این همکاری پس از انقلاب هم فقط یک بار و با نقشی کوچک در سریال «هزاردستان» رخ داد. خوشکام سال‌ها بعد دوباره مقابل دوربین آمد:  «سیمای زنی در دوردست» ، «در دنیای تو ساعت چند است»‌، «شعله‌ور» و «طلاخون» .

 

 

کدخبر: ۵۵۹۴۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر