کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۵۳
تاریخ خبر:

طوفان شن در باکس‌آفیس

طوفان شن در باکس‌آفیس

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح‌| چیز زیادی از رقابت‌‌های فصل جوایز باقی نمانده و فعلا زمان به نفع «اوپنهایمر» سپری می‌شود. اما در روزهای گذشته مخاطبان در سینما و تلویزیون با حیرت و هیجان به استقبال دو اثر تازه رفته‌ و از سوی دیگر سینماگران سرشناس از برنامه‌های کنجکاوی‌برانگیز خود در آینده گفته‌اند. 

بالاخره انتظارها به پایان رسید و قسمت دوم «تلماسه» اکران شد؛ اولین فیلم بزرگ سال 2024 سینماها را فتح و از حالا می‌توان روی درخشش آن در فصل جوایز سال آینده نیز حساب باز کرد. ساخته‌ حماسی و تخیلی دنی ویلنوو فراتر از فیلم اول با استقبال گسترده‌ تماشاگران و منتقدان مواجه شده و ظرف سه روز حدود 180 میلیون دلار در سراسر جهان فروخته که تقریبا معادل با کل بودجه‌ فیلم است.


بر همین اساس، به نظر می‌رسد که «تلماسه: قسمت دوم» به اثری سودآور تبدیل خواهد شد. جالب اینجاست که همزمان با افتتاحیه جهانی فیلم، امتیاز بالای کاربران باعث شد که «تلماسه» به صدر فهرست 250 فیلم برتر تاریخ IMDB راه پیدا کند و البته با گذشت چند روز این ذوق‌زدگی تا حدودی تعدیل شده و فیلم فعلا در رده‌ یازدهم قرار دارد.

 

عموما نقدها روی فیلم هم مثبت است و حتی کریستوفر نولان هم که این روزها اظهاراتش سریعا به نقل مجلس تمام محافل و رسانه‌های سینمایی تبدیل می‌شود، کار ویلنوو را حسابی ستوده و آن را با «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» مقایسه کرده است. با این وجود بعضی‌ها هم اشاره کرده‌‌اند که جلوه‌های بصری و فضاسازی منکوب‌کننده و اجرای کم‌نظیر تیم بازیگران باعث شده تا تجربه‌ تماشای فیلم در نظر مخاطبان ارتقا پیدا کند.

 

با توجه به این موفقیت گسترده، دنی ویلنوو حکم نولان جدید استودیوی برادران وارنر را پیدا کرده و به راحتی می‌تواند روی هر پروژه‌ای دست بگذارد. با این وجود، فیلمساز فروتن کانادایی اعلام کرده که فعلا چهار پیشنهاد وسوسه‌کننده به دستش رسیده ولی دیگر حاضر نیست روی فرنچایزهای تثبیت‌شده مانند «بلید رانر» کار کند. محتمل‌ترین گزینه‌ها برای ویلنوو، ساخت قسمت سوم از مجموعه «تلماسه» بر اساس رمان «تلماسه: مسیحا» و همین‌طور پروژه‌ عظیم و پرحاشیه‌ «کلئوپاترا» است که طی سال‌های اخیر شایعات زیادی پیرامون آن شکل گرفته.

 

به غیر از «تلماسه» که تمام سالن‌های سینما را با شن‌های صحرای سیاره آراکیس پر کرده، باید به «مادام وب» بازنده‌ بزرگ گیشه هم اشاره کرد که بعد از چند هفته به زحمت از مرز فروش نود میلیون دلار گذشته و تبدیل شده به مدرکی برای اثبات فرضیه‌ تحلیل رفتن فیلم‌های ابرقهرمانی؛ امری که ظاهرا مارول و دی‌سی با توجه به آمارها و واکنش‌ها بهتر از بقیه متوجه آن شده‌اند.

 

به همین دلیل در سال جاری فقط شاهد اکران دو فیلم «ددپول و ولورین» و «جوکر: جنون جمعی» خواهیم بود و سال 2024 حکم زنگ تفریح ابرقهرمان‌ها را خواهد داشت. همچنین جیمز گان بعد از مدت‌ها انتظار فیلمبرداری «سوپرمن» را شروع کرد و همزمان با رونمایی از لوگوی جدید سوپرمن، از تغییر عنوان فیلم (حذف عبارت فرعی میراث) خبر داد. 

 

نکته‌ جالب درباره‌ قسمت دوم «جوکر» که پروژه‌ مهم دی‌سی و وارنر در سال جاری خواهد بود، این است که بودجه‌ فیلم به 200 میلیون دلار رسیده، یعنی چند برابر قسمت قبلی و احتمالا باز هم در حاشیه‌ جشنواره ونیز اولین اکران جهانی خود را تجربه می‌کند. دیگر پروژه‌ گران و بحث‌برانگیز امسال قسمت دوم «گلادیاتور» است که ظاهرا گران‌تر از تخمین‌های اولیه شده و حالا باید دید که در دوران افول بلاک‌باسترها، این ریسک‌های استودیوها به نتیجه می‌رسد یا نه.

 

طبق معمول باید برویم سراغ فصل جوایز و آخرین رویدادهایی که از این ماراتن طولانی باقی مانده است. با توجه به پایان رای‌گیری نهایی اعضای آکادمی، عملا رقابت به پایان رسیده و صرفا باید منتظر برگزاری مراسم و معرفی برندگان در روزهای آینده باشیم که با توجه به اخبار منتشر شده، احتمالا امسال مراسم متنوع و باشکوهی را شاهد خواهیم بود. در هفته‌ گذشته مراسم اسپریت(که به اسکار سینمای مستقل شهرت دارد) برگزار شد.

 

جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به سلین سونگ و «زندگی‌‌های گذشته» رسید، «داستان آمریکایی» جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین اجرای بازیگر اصلی (جفری رایت) را برد و «جاماندگان» نیز در چند رشته از جمله اجرای بازیگر مکمل و بازیگر تازه‌وارد مورد تقدیر قرار گرفت. «آناتومی یک سقوط» هم به‌عنوان بهترین فیلم خارجی انتخاب شد. حال باید دید که در شب اسکار، رقابت میان این فیلم‌ها چگونه پیش می‌رود. 

 

همچنین در روزهای گذشته انجمن‌های فیلمبرداران و تدوین‌گران آمریکا هم جوایز خود را به «اوپنهایمر» اهدا کردند تا شانس فیلم کریستوفر نولان در اسکار امسال به بالاترین حد ممکن برسد و برای کسب پنج تا هفت جایزه مدعی جدی باشد. 

 

بد نیست که نگاهی هم داشته باشیم به دنیای تلویزیون که این روزها به شدت تحت تاثیر پخش سریال «شوگان» قرار دارد. محصول جدید شبکه‌ اف‌اکس که به نوعی بازسازی سریالی با همین نام در دهه‌ هشتاد میلادی است و بر اساس رمان جیمز کلیول جلوی دوربین رفته، تمام منتقدان و بینندگان خود را شگفت‌زده کرده و استقبال گسترده از سریال باعث شده تا خیلی‌ها آن را با مینی‌سریال «چرنوبیل» در سال 2019 مقایسه کنند. تاکنون دو اپیزود از «شوگان» پخش شده و این سریال به صورت هفتگی بر روی سرویس استریم هولو نیز به انتشار می‌رسد.

 

در رقابت با «شوگان» باید به «رژیم» اشاره کرد؛  مینی‌سریالی تازه از نویسندگان «جانشینی» که کارگردانی آن را استیون فریرز بر عهده دارد و داستان درباره‌ یک حکومت استبدادی خیالی در اروپای مرکزی است که با بحران سیاسی مواجه می‌شود و وینسلت در نقش دیکتاتور حاکم بر این کشور باید با چالش سقوط دست و پنجه نرم کند. برخلاف انتظار قبلی، واکنش‌ها به «رژیم» چندان گرم نیست و منتقدان پرداخت سریال را کهنه و ایده را تا حدود زیادی هدررفته توصیف کرده‌اند که بازی کیت وینسلت نیز نتوانسته آن را نجات دهد.

 

با این وجود اوضاع برای اچ‌بی‌او و وارنر نگران‌کننده نیست، چرا که آن‌ها رسما از تصمیم خود برای بازآفرینی مجموعه «هری پاتر» و شروع پخش آن از سال 2026 خبر داده‌اند. تولید نسخه‌ای تازه از «هری پاتر» در قالب سریال موجی از واکنش را میان طرفداران به همراه داشت که عموما منفی بود و به نظر می‌رسد که تعلق خاطر به سری فیلم‌ها بیشتر از چیزی است که استودیوی وارنر تصور می‌کرد.

 

با این وجود اهمیت پروژه به اندازه‌ای است که واکنش‌های منفی در فضای مجازی نتواند برنامه را به هم بزند. از طرف دیگر، با اینکه جی.کی رولینگ قرار نیست خیلی در تولید سریال دخیل شود اما محدودیت‌های سفت و سختی را در نظر گرفته تا مطمئن شود که قرار نیست دنیای قصه خیلی دستکاری شود و مثلا بنا به جریانات مد روز شاهد باز شدن پای اقلیت‌های جنسی و نژادی به هاگوارتز هم باشیم.

 

به غیر از تلویزیون، در سینما هم پروژه‌های آتی کنجکاوی‌برانگیز کم نیستند. تام کروز بعد از اینکه سال‌ها خودش را وقف بازی در فیلم‌های اکشن کرده، تصمیم گرفته تا بعد از شصت سالگی بیشتر سراغ همکاری با سینماگران مولف برود و به همین دلیل شایعه احتمال حضورش در «منتقد فیلم» کوئنتین تارانتینو همه را سر ذوق آورده است.

 

همچنین ستاره‌ سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» ظاهرا به‌عنوان بازیگر اصلی فیلم جدید آلخاندرو گونزالس اینیاریتو انتخاب شده که تمام اطلاعات مربوط به آن فعلا مخفی باقی مانده و اینیاریتو فیلمنامه را یک دهه دوباره با همکارانش در «بردمن» به رشته‌ تحریر در آورده است. تام کروز قبلا با سینماگران بزرگی چون استیون اسپیلبرگ، استنلی کوبریک و پل توماس اندرسون تجربیات موفقی را رقم زده بود و به همین دلیل فصل جدید از کارنامه‌ سینمایی او می‌تواند کنجکاوی‌برانگیز باشد.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر