کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۷۶
تاریخ خبر:

داستان سیمرغ و سیما

داستان سیمرغ و سیما

برخی از برندگان جشنواره چهل و دوم فیلم فجر، برخاسته از تلویزیون هستند و یا در این مدیوم صاحب شهرت شده‌اند‌

روزنامه هفت صبح، ‌‌احمد رنجبر | شامگاه یکشنبه (22 بهمن 1402) مراسم پایانی چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد و برگزیدگان جایزه خود را به خانه بردند. فارغ از هیاهوی جشنواره و اتفاقات پرحاشیه اختتامیه،  یک نکته جالب هم وجود دارد و این که نقطه شروع فعالیت یا شهرت برخی از برندگان سیمرغ، تلویزیون است.


مورد اول| جواد عزتی 
به رغم شایستگی، همچنان موفق به کسب سیمرغ جشنواره فجر نشده است و گویی قرار بود طلسم این اتفاق در هنگام کارگردانی او بشکند. جواد عزتی، یکشنبه شب سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول برای ساخت «تمساح خونی» را به ‌دست آورد.


او سال‌ها در تلویزیون بازی کرده بود تا این‌که سال 88 با سریال «چاردیواری» ساخته سیروس مقدم و نقش ناصر به شهرت رسید. مدتی بعد هم تبدیل به ستاره سینما شد و در شبکه نمایش خانگی هم درخشید. جواد عزتی سال‌هاست با تلویزیون همکاری ندارد و این روزها مشغول بازی در فصل سوم سریال خانگی «زخم کاری» است.


 مورد دوم| شبنم قربانی 
شبنم قربانی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «مجنون» را کسب کرد. فعالیت این بازیگر با تئاتر شروع شد و با سریال تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به شهرت رسید. او جزو بازیگرانی است که با صبر و حوصله پیش آمد و از تک ‌فرصت‌‌ها بهره برد. نمود کامل این تلاش، امسال و در سریال «عشق کوفی» به بار نشست که در نقش یک دختر عرب درخشید.


قربانی ویژگی شخصیت که مبتنی بر چرخش از سمت پدر و عقایدش به سمت معشوق بود را دلپذیر، مقابل دوربین حسن آخوندپور به تصویر کشید. موفقیت شبنم قربانی در سال جاری، با فیلم‌های «تمساح خونی» جواد عزتی و «مجنون» مهدی شامحمدی تداوم یافت؛ با دو نقش کاملا متفاوت از یکدیگر. در نهایت هم جایزه برد و مزد تلاش خود را گرفت.


او برای «مجنون» سیمرغ مکمل به‌دست آورده که فیلمی است جنگی. مهم‌تر از این‌که حضور قربانی در نقش همسر قهرمان اصلی، به فیلم طراوت بخشیده و تلاش او برای ترسیم یک شخصیت غیرکلیشه‌ای ستودنی است. این بازیگر خصوصیات زنانه مثل مهربانی، اقتدار، محبت، دلخوری، خشم و مانند آن را قاعده‌مند ارائه کرده. فصل جدایی از همسر، نقطه عطف دیگر بازی‌اش محسوب می‌شود.


مورد سوم| بهزاد خلج 
بهزاد خلج، برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد برای «مجنون» هم با سریال «آقای قاضی» به شهرت رسید. او در نقش یک قاضی توانست نظر مثبت مخاطبان را برانگیزد و شهرتی بیش از پیش به‌دست آورد.


حال آن‌که او ریشه تئاتری دارد و برای اولین‌بار در سال ۱۳۹۴ در سریال «مرز خوشبختی» بازی کرد. بهزاد خلج علاوه بر درخشش در «مجنون»، عملکردی تحسین‌آمیز در «تمساح خونی» هم داشت. جالب آن‌که این دو کاراکتر درست مقابل هم هستند. خلج در سریال‌های خانگی «پوست شیر» و «حیثیت گمشده» هم موفق عمل کرده است.


مورد چهارم| ساره رشیدی 
باید اعتراف کنیم این یکی از بازی‌‌های غیرمنتظره فجر چهل ‌و دوم بود. ساره رشیدی که پیش‌تر به ‌واسطه حضور در برنامه «خندوانه» و اجرای استند‌آپ کمدی، به چهره‌ای شناخته‌‌شده تبدیل شد، حالا در اولین تجربه مهم بازیگری خود مقابل دوربین سینما نشان داد که می‌‌تواند آینده‌‌ای درخشان در بازیگری هم داشته باشد. فیلم «احمد» روایتی از ساعات ملتهب پس از زلزله بم دارد و ساره رشیدی در این فیلم نقش دکتر صدر را ایفا کرده است. او برای این نقش موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

 

مورد پنجم| افخمی و پناهی 
بهروز افخمی از مدیران سال‌های ابتدایی تلویزیون است که کارگردانی را با سریال «کوچک جنگلی» تجربه کرد. او که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم «صبح اعدام» به‌دست آورد، مجری برنامه تلویزیونی «هفت» است.

چندی پیش نیز سریال جدید او یعنی «رعد و برق» از شبکه یک پخش شد. این را هم می‌دانید که کارنامه سینمایی افخمی به مراتب سنگین‌تر و قابل اعتناتر است. عطا پناهی، تهیه‌کننده «پرویز خان» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی را کسب کرد، این شب‌ها «مستوران» را روی آنتن شبکه یک دارد.

او فصل اول این سریال را هم تهیه کرده بود و در پروژه‌های دیگر نیز با تلویزیون همکاری داشت. به این گزارش می‌توان یک مورد دیگر را افزود: دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی به محمد مهدی مشهوری برای ساخت فیلم «ببعی قهرمان» اهدا شد. این اثر سینمایی، برخاسته از انیمیشن محبوب تلویزیونی است.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر