کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۴۸
تاریخ خبر:

‌باشگاه فیلم| به بازسازی نبردها دلخوشیم

‌باشگاه فیلم| به بازسازی نبردها دلخوشیم

درباره فیلم ناپلئون ساخته جدید و پرهزینه ریدلی اسکات.

روزنامه هفت صبح| چیزی از شخصیت ناپلئون می‌فهمیم؟ نه آنچنان. از علت کشورگشایی‌اش چیزی متوجه می‌شویم؟ نه خیلی. پیچیدگی رابطه او با ژوزفین مشخص است؟ نه راستش. فیلم شخصیت‌های جذاب و متنوع دارد؟ نه چندان. از مناسبات سیاسی و اجتماعی دوره پس از انقلاب فرانسه سرنخ‌هایی به‌دستمان می‌آید؟ چه توقعاتی دارید!

 

ناپلئون می‌تواند شما را در ناامیدی غوطه‌ور کند. چیزی در ردیف مستند داستانی‌های چنل هیستوری که بین لشکرکشی‌های ناپلئون و تلاش مستمرش برای باردار کردن ژوزفین زیبا در رفت‌وآمد است.مگر این‌که مثل من از گرافیک باشکوه صحنه نبرد واترلو که نیم‌ساعت از زمان فیلم را به خود اختصاص داده سرخوش بشوید و راضی و این‌که اگر اسکات خدای نکرده از دنیا برود هیچکس، مطلقا هیچکس توانایی ساخت چنین تصاویر خارق‌العاده و پرجزئیاتی از یک نبرد کلاسیک قرن نوزدهمی را ندارد. مطلقا. خدا را شکر اسکات هست.

Napoleon.2023  - 5/5 از 10

 

جزئیات فیلم:
در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰، ریدلی اسکات همان روزی که فیلمبرداری فیلمش آخرین دوئل به پایان رسید، نام کیت‌بگ را به‌عنوان پروژه بعدی خود برای استودیوی قرن بیستم معرفی کرد و کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را بر اساس فیلمنامه‌ای از دیوید اسکارپا، همکار اسکات در تمام پول‌های جهان برعهده خواهد داشت. واکین فینیکس در نقش رهبر نظامی و سیاسی فرانسه ناپلئون بناپارت به پروژه پیوست و پس از گلادیاتور (۲۰۰۰) او دوباره با این کارگردان همکاری کرد.

 

با این حال، زمانی که قرارداد اسکات با استودیو قرن بیستم تا پایان سال منعقد شد، این پروژه در دسترس دیگر استودیوهای بزرگ قرار گرفت. در ژانویه ۲۰۲۱، استودیو اپل تی وی تعهد خود را برای تأمین مخارج مالی و تولید فیلم اعلام کرد و گفت فیلمبرداری آن نیز در سال ۲۰۲۲ در بریتانیا شروع خواهد شد.

 

اسکات در بیانیه‌ای گفت: «ناپلئون مردی است که من همیشه مجذوب او بوده‌ام، او از ناکجاآباد آمد تا بر همه چیز حکومت کند. اما در تمام مدتی که با همسر زناکارش ژوزفین جنگی عاشقانه داشت، او دنیا را تسخیر کرد تا عشق او را به دست آورد و چون نتوانست، آن را فتح کرد تا او را از بین ببرد و در این راه خود را نابود کرد.»

 

جودی کومر بازیگر فیلم آخرین دوئل اولین انتخاب اسکات برای ایفای نقش امپراطور ژوزفین بود. او برای بازی در مارس ۲۰۲۱ وارد مذاکره شد و انتخاب در این نقش را در سپتامبر تأیید کرد و گفت:«من فقط از فرصتی برای کار دوباره با ریدلی و تیمش و ایده کار با واکین، کسی که به شدت او را تحسین می‌کنم، استفاده کردم... من بسیار هیجان‌زده هستم که آن دنیا را موشکافی کنم.»

 

در نوامبر، او گفت که نقش او «یک چالش بزرگ دیگر خواهد بود، اما چیزی که من در مورد درام‌های دورانی دوست دارم این نوع دگرگونی است. حتی در حال حاضر، انجام برخی تست‌های لباس و مو برای کیت‌بگ، بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا بیرون رفتن از خود و وارد شدن به شخص دیگری بسیار آسان‌تر می‌شود.»

 

در ۴ ژانویه ۲۰۲۲، کامر به دلیل تغییرات زمان‌بندی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، جدایی خود از فیلم را اعلام کرد. در همان روز ونسا کربی به عنوان جانشین وی معرفی شد. در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲، تهیه‌کننده کوین جی. والش گفت که نام فیلم به ناپلئون تغییر پیدا کرده‌است. در فوریه طاهر رحیم به جمع بازیگران اضافه شد.

  بهترین فیلم‌های اسکات‌: ‌بیگانه (1979)،‌ بلید رانر (1982)، تلما و لوییز (1991)،‌ گلادیاتور (2000)،‌ سقوط شاهین سیاه (2003)،‌ آخرین دوئل (2022)

 

گزیده نقدها:

بری هرتز از گلوب و میل | ۹۳ از ۱۰۰
برای ناپلئون، اسکات آخرین تکه‌های کوچک وجود خود به‌ عنوان نمایشنامه‌نویس، استراتژیست صحنه و حتی یک کمدین را به عرصه ظهور می‌رساند تا شاهکار اواخر دوران حرفه‌ای‌ خود را ارائه دهد.

 

راس بونیم از کلایدر | ۸۳ از ۱۰۰
ناپلئون یک فیلم بزرگ است، هم از نظر فیلمنامه‌ای که اسکات توانسته داستانی با چنین ابعادی خلق کند که کمتر از او دیده‌ایم و هم از نظر انتخاب‌های جسورانه و بازی درخشان واکین فینیکس به عنوان نقش اصلی.

 

جوردن فرلی از توتال فیلم | ۸۰ از ۱۰۰ 
ناپلئون از نظر وسعت حماسی، در اجرا صمیمی، از منظر روایی هیجان‌انگیز و به‌طور شگفت‌آوری خنده‌دار است؛ حکایت از ظهور تا سقوط امپراطور بدنام فرانسه.


برایان لوری از سی‌ان‌ان | ۶۵ از ۱۰۰ 
این فیلم اگرچه از نظر فنی عالی است، اثری که احساس می‌کنید در چندین نبرد پیروز شده [منظور روایت چند خرده‌پیرنگ است]، اما -به‌خاطر تعدد روایت- نمی‌تواند در جنگ نهایی به موفقیت برسد.


پیتر دبروژ از ورایتی | ۵۰ از ۱۰۰ 
به نظر می‌رسد ناپلئون با تراکم زیاد و بدون عجله، بدون اینکه واقعاً -داستانش- عمق پیدا کرده باشد، مصمم است که در طول مدت زمان نه چندان کوتاه خود [فیلم ۱۵۷ دقیقه است]، موضوعات و اتفاقات زیادی را پوشش دهد.


فران هوپفنر از فیلم استیج | ۴۲ از ۱۰۰ 
ناپلئون یک فیلم کاملا بی‌حاصل نیست، نقاط قوت آن در سکانس‌های نبرد طولانی و ترسناک به چشم می‌خورد. اینجا می‌توانید هیجان اسکات از نمایش این نبرد را احساس کنید؛ ناپلئون بسیار مشتاق است که استراتژی نظامی را توضیح دهد یا یک توپ را در بدن یک سرباز منفجر کند!

 

کدخبر: ۵۵۲۸۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر