کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۲۲
تاریخ خبر:

آنالیز | پایان شبکه مخفی زنان

آنالیز | پایان شبکه مخفی زنان

درباره سریال شبکه مخفی زنان.

روزنامه هفت صبح| جمعه گذشته سی‌‌امین قسمت «شبکه مخفی زنان» در نماوا منتشر شد و داستان آن به پایان رسید. قسمت اول این سریال مرداد 1401 به دست مخاطبان رسید که توقیف 9ماهه را هم تجربه کرده.


منظر اول| محتوا 
افشین هاشمی «شبکه مخفی زنان» را بر اساس فیلمنامه محمد رحمانیان کارگردانی کرد که داستان آن برهه‌ای از تاریخ معاصر را روایت می‌کرد. یک ضلع اصلی قصه، زندگی میرزا محمود زنبورکچی کارمند عالی‌رتبه اداره سجل احوال قرار داشت که به امید پسر دار شدن، مخفیانه چند زن اختیار کرده بود. با حضور دلبر جان (لیلا حاتمی) به او دل بست و این گونه قصه وجه دیگری را شامل شد و آن ماجرای انتخاب اولین سفیر زن ایران بود.


«شبکه مخفی زنان» جزو معدود آثاری است که با لحنی طنزآمیز، به نقد جامعه مرد سالار پرداخته و در عین تاریخچه ‌ای از فعالیت جنبش زنان را روایت کرده. امروز که همچنان حقوق زنان بحثی داغ است، سریال به آن‌ها که فرصت مطالعه تاریخ ندارند، مواردی قابل‌تامل را یادآور شده. «شبکه مخفی زنان» به‌رغم توقیف، چندان موج نیافرید به این دلیل که قصه اش را می‌شد با ریتم بهتر روایت کرد.  


منظر دوم| ساختار   
برای اهمیت بردن به کارگردانی «شبکه مخفی زنان» کافی است آن را با دومین سریال افشین هاشمی در شبکه خانگی یعنی «داوینچیز» مقایسه کنید. همین! سریال از نظر فضاسازی موفق بود و مخاطب را به یک برهه خاص تاریخی هدایت می‌کرد. شوخی‌های هاشمی در «آنچه گذشت» به مرور جای خود را باز کرد و به‌رغم برخی مخالفان سرسخت، طرفداران زیادی به دست آورد.


عملکرد بازیگران مقابل دوربین هم قابل ستایش است: لیلا حاتمی، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، حمید فرخ‌نژاد، شقایق دهقان، امیر حسین رستمی، مونا فرجاد و .... رضا بهبودی و باران کوثری اما تجربه بهتری از سر گذراندند چرا که هر بار وارد جلد یک شخصیت واقعی رفتند. کوثری این نقش‌ها را بازی کرد: پروین اعتصامی، وارتو طریان بازیگر و کارگردان، ایران تیمورتاش شاعر، پرخیده بازیگر، نصرت‌الملوک کاشانچی اولین زن پزشکی قانونی، پری آقابایُف بازیگر و خواننده اپرا، نیمتاج سلماسی شاعر و ... .  

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۶۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر