کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۲۸
تاریخ خبر:

از آبادان تا آزادی | آیا اصولگرایان و اقتصاد بازاری‌ها خواهند گذاشت احمد میدری وزیر کار شود؟

از آبادان تا آزادی | آیا اصولگرایان و اقتصاد بازاری‌ها خواهند گذاشت احمد میدری وزیر کار شود؟

اگر میدری به ساختمان خیابان آزادی برسد؛ احتمالا با وزارتخانه‌ای کاملا متفاوت روبرو خواهیم بود

هفت صبح| ‌ نطق سی دقیقه‌ای آقای احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار ‌ و رفاه اجتماعی در جلسه روز یکشنبه مجلس مورد توجه قرار گرفته است. میدری یکی از افرادی است که با مخالفت جدی در مجلس روبه‌رو شده. به همین دلیل او روز یکشنبه در بخش قابل توجهی از سخنرانی خود خواهان فراموش کردن اختلافات سیاسی و وفاق ملی شد و در این راه فکت‌های تاریخی از صفویه تا مشروطه و ۲۸ مرداد آورد.

 

در بخش دیگری از این سخنرانی او که استاد دانشگاه هم هست؛ تاریخچه‌ای از وزارت کار در جهان با بیان تئوری‌های مارکسیستی و سرمایه‌داری بیان کرد و با یک آسیب‌شناسی از وزارت کار فعلی در ایران، مشکل اصلی آن را ۵۵۰ بنگاهی دانست که این وزارتخانه در بخش‌های مختلف دارو، معدن، سیمان و ... اداره می‌کند و گفت اگر وزیر شود طبق برنامه هفتم سهام مدیریتی این بنگاه‌ها را ظرف دو سال واگذار خواهد کرد. اما از احمد میدری چه می‌دانیم؟

 

احمد میدری متولد سال ۱۳۴۲ در آبادان است. تا حدود سی سالگی، اسم و رسمی ندارد و نکته خاصی از زندگی او در دست نیست. در سال ۱۳۷۱ در دانشگاه تهران کارشناسی ارشد اقتصاد می‌گیرد. عنوان پایان‌نامه او «تاثیر بی‌ثباتی سیاسی – اجتماعی بر رشد اقتصادی» است و دکتر کمیجانی که بعدها قائم مقام بانک مرکزی شد، استاد راهنمای اوست. 

 

در ابتدای دهه ۷۰ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پایگاهی برای اصلاح‌طلبان شده بود و میدری نخستین مقاله خود را در سال ۱۳۷۲ در نشریه «راهبرد» این مرکز منتشر می‌کند. در مورد اندیشه‌های «جیمز مک‌گیل بیوکنن»، که با نظریه انتخاب عمومی خود نوبل اقتصاد در سال ۱۹۸۶ را کسب کرده بود. بعدها مقالات دیگری هم از او در این نشریه منتشر شد من جمله با همراهی علیرضا علوی‌تبار که بعدها از چهره‌های جبهه مشارکت شد.

 

همکاری میدری با این نشریه علمی و البته برخی از نشریات روزانه اصلاح‌طلبان ادامه دارد تا اینکه زمستان ۱۳۷۸ فرا می‌رسد و انتخابات مجلس. ‌میدری در مرحله دوم انتخابات مجلس به عنوان نماینده آبادان به مجلس راه پیدا می‌کند. او عضو کمیسیون اقتصادی است و در ابتدای مجلس هم کمیته‌ای برای نجات رودخانه کارون تشکیل می‌دهد ولی هر ازگاهی در کنش‌های سیاسی مثل روزه سیاسی در حمایت از برخی زندانیان هم مشارکت دارد تا اینکه در انتهای دوره مجلس برای حضور در انتخابات مجلس هفتم ردصلاحیت می‌شود و جزو نمایندگانی می‌شود که در محیط مجلس تحصن کردند و به این شکل نادر اعتراض خود را به عملکرد شورای نگهبان نشان دادند. او هم‌چنین از زمره امضا‌کنندگان نامه‌ای محرمانه به رهبری بود که البته بعدها منتشر و موسوم به نامه «جام زهر» شد و از سوی اصولگرایان نامه تهدیدآمیز و موهن تلقی شد. 

 

  میدری بعد از مجلس ششم به دانشگاه علامه برگشت ولی تازه دوران اصولگرایان شروع شده بود. محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری منصوب شد و او به همراه ۵۶ نماینده دیگر در خرداد سال ۱۳۸۶ نامه‌ای موسوم به نامه ۵۷ نفره خطاب به او نوشتند و از وضعیت اقتصادی کشور و سیاست‌های او به شدت انتقاد کردند. احمدی‌نژاد با آن‌ها یک جلسه گذاشت ولی ۱۰ روز بعد خبر آمد که احمد میدری پس از ۱۴ سال از سمت عضویت در هیات مدیره بیمه دانا برکنار شده است. 

 

با این حال انتقادات او به دولت احمد‌ی‌نژاد ادامه داشت. عمدتا از زاویه عدالت اجتماعی. میدری در واقع عضو مکتبی اقتصادی است که به عنوان مکتب «دین و اقتصاد» معروف هستند. مکتبی برخاسته از موسسه‌ای به همین نام که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد و چهره شاخص آن فرشاد مومنی است. مکتبی که عدالت اجتماعی برای آن در اولویت قرار دارد و در انتخابات سال ۱۳۸۸ نیز بازوی اقتصادی ستاد میرحسین موسوی بودند. میدری از زاویه عدالت اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد، سیاست‌های آن دولت در حوزه هدفمندی یارانه، خصوصی‌سازی و سهام عدالت را نقد می‌کرد و ایده‌اش این بود که اگرچه این سیاست‌ها با عنوان سیاست‌های عدالت اقتصادی اجرایی شده‌اند ولی مشکلاتی دارند و به مقصد خود نمی‌رسند.

 

میدری در اواخر دولت احمدی‌نژاد از دانشگاه علامه طباطبایی به دانشگاه شهید چمران اهواز کوچ کرده بود ولی با روی کار آمدن دولت روحانی به تهران بازگشت چون به عنوان معاون رفاه اجتماعی علی ربیعی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روحانی شده بود انتخاب شد. یکی از مهم‌ترین ایده‌های اولیه دولت روحانی در آن زمان حذف یارانه ثروتمندان بود. برای این کار ابتدا به خود مردم رجوع شد که اگر یادتان باشد شکست سختی خورد و تقریبا هیچ کسی از یارانه انصراف نداد.

 

پس از آن دولت به سمت یک سامانه رفت که اطلاعات رفاهی ایرانیان را در آن ثبت کند. از درآمد گرفته تا وضعیت خورد و خوراک و داشتن خانه و خودرو. مسئول این پروژه احمد میدری بود. میدری البته در این طرح به نتیجه کامل نرسید و این پایگاه هنوز هم فقر اطلاعات دارد و هم بسیاری از اطلاعات آن آپدیت نیست. طرح‌های دیگری هم بود که میدری از آن سخن گفت ولی شکست خورد. مثل تجمیع دفترچه‌های بیمه.

 

ولی همان طور که دیروز هم در سخنرانی خود گفت در یک طرح موفق ظاهر شد و آن هم ایجاد زیرساختی برای توزیع کالاهای اساسی (مثل روغن و برنج و ...) به صورت کوپنی از طریق همه فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و نه چند فروشگاه خاص. یکی دیگر از پروژه‌های موفقی که میدری بخشی از اجرای آن بود تصویب قانونی برای شناسنامه‌دار شدن کودکانی بود که حاصل ازدواج پدری غیرایرانی با مادری ایرانی هستند.  شنیده‌ها از مجلس حاکی از این است که میدری وضعیت خوبی ندارد و احتمال رای نیاوردن او هست.

 

او ترکیبی از مسایل را دارد که می‌تواند یک ائتلاف از مخالفان ناهمگون در برابر خود ایجاد کند. از سویی اصلاح طلب مجلس ششمی است و خب اصولگرایان با این طیف از اصلاح‌طلبان مساله دارند. از سویی اقتصاددان دین و اقتصادی است و خب اقتصاددانان طیف لیبرال و بازار خیلی با این گروه میانه خوبی ندارند و از سوی دیگر قرار است وزیر وزارت‌خانه‌ای باشد که بیش از این آنکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد، وزارتخانه «شستا» است.

 

غول بزرگ اقتصادی سازمان تامین اجتماعی که بسیاری برای یک کرسی هیات مدیره آن دست و پا می‌شکنند. از این روست که کار میدری برای کسب سمت وزیر سخت است ولی اگر به ساختمان خیابان آزادی برسد؛ احتمالا با وزارتخانه‌ای کاملا متفاوت روبرو خواهیم بود. از نطق روز یکشنبه کاملا مشخص بود. 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۹۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر