کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۹۹
تاریخ خبر:

زنگ خطر به صدا در آمده است| خطر جنگ لبنان برای تل‌آویو

زنگ خطر به صدا در آمده است| خطر جنگ لبنان برای تل‌آویو

در صورتی‌که اسرائیل علیه لبنان دست به جنگی تمام‌عیار بزند، ‌یک جنگ کاملا ویرانگر را به دنبال خواهد داشت

هفت صبح| ‌خطر جنگ لبنان برای تل‌آویو آن‌قدر زیاد است که بسیاری از کارشناسان اسرائیلی، نتانیاهو را به ضرورت خودداری دعوت می‌کنند. در بیروت وحشت از جنگی جدید که می‌تواند اقتصاد رو به زوال کشور را به فاجعه‌ای بدتر از قبل، تبدیل کند، وجود دارد. این نخستین بار نیست که لبنان خود را رویارو با اسرائیلی‌ها می‌بیند. اما جنگ برای هر دو طرف عموما هزینه‌ای در برداشته که جبران آن بسیار سخت بوده است.

 

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها بین مقاومت لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کردند که به توافق با لبنان برای حل تنش‌های مرزی تمایل دارند. به‌نظر می‌رسد نتانیاهو با این دو نفر هم داستان نیست یا دست کم ترجیح می‌دهد در ملاعام با قلدری ماجرا را پیش ببرد. هم‌زمان با این ابراز نظرها از سوی تل‌آویو، بیروت جمعه شاهد نشست مهمی بین سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و محمد طقوش، دبیرکل گروه جماعت اسلامی لبنان بود.

 

در این دیدار درباره هماهنگی بین دو طرف در راستای حمایت از مقاومت در غزه صحبت شد. این دیدار پیامی واضح برای طرف اسرائیلی داشت و آن، هم‌صدایی گروه‌های مقاومت علیه تل‌آویو بود. تهران همین مسئله را به زبانی دیپلماتیک، اخیرا به گوش جهان رسانده است. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک، روز جمعه هشتم تیرماه نسبت به پیاهدهای حمله اسرائیل به لبنان هشدار داد.

 

نمایندگی ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورتی‌که اسرائیل علیه لبنان دست به جنگی تمام عیار بزند، چنین اقدامی یک جنگ کاملا ویرانگر را به دنبال خواهد داشت. در این پیام تاکید شده است، اگر چنین حمله‌ای انجام شود، همه گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل تمامی جبهه‌های مقاومت روی میز است.»  از اواسط هفته گذشته، مقامات اروپایی از تهران خواسته بودند تا با پادرمیانی وضعیت را کنترل کند تا تنش بین حزب‌الله و اسرائیل به جنگی تمام‌عیار کشیده نشود.

 

وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی با علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران، از تهران خواست در راستای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه دست به اقدام بزند و بعد جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا هم در پیامی در شبکه ایکس گفته که در مورد تنش‌های خطرناک در حال افزایش در طول خط آبی با سرپرست وزارت خارجه ایران گفت‌وگو کرده است. 

 

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هفته گذشته هشدار داده بود که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف، هیچ جایی در اسرائیل امن نخواهد بود. رسانه‌های غربی به تل‌آویو هشدار داده بودند که حتی از نظر تسلیحاتی قدرت مقابله با حزب‌الله از سوی اسرائیل وجود نخواهد داشت. اما در این بین مقامات لبنانی راه‌حل را در درخواست از جامعه جهانی دیده‌اند. آنها همین حالا هم نمی‌توانند بحران‌های کشور را که پس از انفجار بزرگ در بیروت پدید آمده، کنترل کنند.

 

در همین راستا وزیرخارجه لبنان از کشورها خواسته به جای ترساندن اتباع خود برای سفر به این کشور، با لبنانی‌ها در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی اعلام هم‌بستگی کنند؛ اشاره او به دستور دولت‌های آمریکا و هلند به شهروندانشان جهت خروج از لبنان است، اتفاقی که باعث شده تا بسیاری، خطر جنگ را پشت گوش خود حس کنند.

 

کدخبر: ۵۶۱۸۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر