کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۴۵۵
تاریخ خبر:

۴۰۰ کلمه| ابومحمد الجولانی در بستر مرگ

400 کلمه| ابومحمد الجولانی در بستر مرگ

مسمومیت ابومحمد الجولانی رهبر تحریرالشام

هفت صبح| منابع میدانی در ادلب سوریه از مسمومیت ابومحمد الجولانی، رهبر تحریرالشام خبر داده و اعلام کردند که او به‌علت برخی عوارض جانبی ناشی از قرار گرفتن در معرض یک ماده سمی، همچنان در بستر و تحت مراقبت است. 

طبق نوشته المیادین، الجولانی چند روزی از مشکلات سلامتی رنج برده و موضوع مخفی نگه داشته شد، اما در نهایت مشخص شد که در نوشیدنی او در جریان سفر به ادلب ماده سمی وجود داشته است. 

منابع مذکور افزودند که سرویس امنیتی وابسته به الجولانی، تحقیقات گسترده‌ای را در مورد صاحبان مراکزی که او از آنها بازدید کرده و در معرض مسمومیت قرار گرفته است، آغاز کرده‌اند.

 این منابع خاطرنشان کردند که اتهامات پیرامون یکی از سرکرده‌های گروه موسوم به «ارتش آزاد» می‌چرخد که الجولانی به خانه او رفته بود تا از گروه تحت فرمانش بخواهد در اعتراضات علیه الجولانی شرکت نکنند.

اما الجولانی به‌عنوان یکی از چهره‌های خشن تروریست حاضر در سوریه کیست؟

ابومحمد جولانی از رهبران نظامی فعال در جنگ داخلی سوریه است. وی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، رهبری جبهه‌النصره شاخه القاعده در سوریه را برعهده داشت و از سال ۲۰۱۷، رهبری هیات تحریر شام را برعهده دارد. 

اطلاعات بسیار کمی از جولانی در دست است. نام ابومحمد جولانی هم نام مستعار اوست و به گفته یک مقام امنیتی اردنی، نام واقعی او را فقط اعضای رده بالای القاعده می‌دانند. سال و محل تولد او مشخص نیست اما نام جولانی اشاره به بلندی‌های جولان دارد. او در سال ۲۰۰۳، برای نبرد با نیروهای آمریکایی در عراق به این کشور رفت اما مشخص نیست که جولانی، اصالتا در کجا متولد شده است.

 او در ۲۷ مه ۲۰۱۵، اولین مصاحبه رسانه‌ای خود را به صورت یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه الجزیره انجام داد و این نخستین بار بود که دیگران هم می‌توانستند چهر‌ه‌ای از او در یادشان داشته باشند. جولانی در این گفت‌وگوی ۵۰دقیقه‌ای، سیاست‌های جبهه النصره و جیش الفتح به‌عنوان ائتلاف مخالفان حکومت اسد را برای جنگ تشریح کرد و گفت: «جنگ جبهه النصره با افرادی است که به قتل و شکنجه و تجاوز به اهل سنت اقدام کرده‌اند.» البته که این حرف‌ تنها برای چهره رسانه‌ای گروه‌ بدنام و خشن جبهه‌النصره بود.

 در همان زمان، بشار جعفری سفیر دولت سوریه در سازمان ملل در واکنش به مصاحبه ابومحمد جولانی با شبکه الجزیره گفت: «آیا شبکه الجزیره قطر روز گذشته مصاحبه‌ای را با رهبر گروه تروریستی جبهه نصرت پخش نکرده است که نوید می‌دهد سوریه با قوانین شریعت اداره خواهد شد؟ آیا قطر می‌خواهد با این مصاحبه به ما اعلام کند که گروه تروریستی جبهه نصرت یک گروه تروریستی میانه‌رو است؟!».

واشنگتن‌پست در نوامبر ۲۰۱۲، جبهه النصره را تهاجمی‌ترین و موفق‌ترین گروه شورشی توصیف کرده بود.

 

کدخبر: ۵۶۱۴۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر