کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۵۰۱
تاریخ خبر:

آخرین وضعیت بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان

آخرین وضعیت بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان

توضیحات طحان‌نظیف درباره جزئیات جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات جلسات این شورا در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در برنامه‌ای تلویزیونی عنوان کرد: تمام تلاش‌مان این است به محض اینکه بررسی پرونده‌ها به اتمام رسید، در اسرع وقت نتایج را به وزارت کشور اعلام کنیم.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: زمان دقیقی برای اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نمی‌توان اعلام کرد، اما تاکید داریم هر وقت بررسی‌ها به نتیجه رسید و نهایی شد، اطلاع‌رسانی شود تا فرآیندهای بعدی یعنی تبلیغات و... انجام شود.

حداقل روزی ۲ جلسه مفصل برگزار می‌شود

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص روند برگزاری جلسات بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرد:  حداقل دو جلسه در روز داریم که هر کدام از جلسات مفصل است. یک جلسه از صبح تا ظهر، یک جلسه از ظهر تا شب و گاهی ممکن است در شب هم جلسه داشته باشیم.

رای‌گیری برای احراز صلاحیت مخفی است

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: رای‌گیری مخفی است و هیچ‌ کدام از اعضا اطلاعی از رای اعضای دیگر ندارند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال مجری برنامه این نکته را هم بیان داشت که گاهی بررسی یک پرونده زمان‌بر می‌شود و ممکن است جمع‌بندی و رای‌گیری در خصوص آن فرد به جلسه بعد یا جلسات بعدی موکول شود. از این رو می‌توان گفت کار در مورد هیچ یک از افراد به اتمام نرسیده و نتیجه نهایی به صورت یکجا اعلام خواهد شد.

شبکه ناظران مردمی آماده نظارت بر انتخابات

طحان‌نظیف در همین رابطه اعلام کرد: شورای نگهبان برای موضوع نظارت بر انتخابات از شبکه ناظران مردمی ۳۰۰ هزار نفری برخوردار است که هیچ کدام از آن‌ها در استخدام شورای نگهبان نیستند و از اقشار مختلف، سنین مختلف و زنان و مردان هستند. برای موضوع نظارت بر انتخابات به آن‌ها آموزش‌هایی داده می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص روز رای‌گیری هم عنوان کرد: در آن روز عوامل اجرایی و نظارتی پای صندوق‌های رای حضور دارند. بعد از انتخابات هم اگر شکایتی باشد، از سوی شورای نگهبان بررسی خواهد شد و سپس صحت انتخابات از سوی این نهاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آیا ارسال فشار به شورا اثرگذار است؟

سوال بعدی مجری برنامه در خصوص تماس‌ها و سفارش‌های برخی افراد و جریان‌های سیاسی به شورای نگهبان بود که طحان‌نظیف به این سوال اینگونه پاسخ داد: ممکن است افرادی تماس بگیرند یا نامه بفرستند؛ این موضوع هم در بحث بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی وجود دارد و هم در بحث بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات‌ها.

وی اما تاکید کرد: سابقه شورای نگهبان نشان داده که این نهاد مبنا دارد و مبنای آن هم قانون و شرع است. در موضوع بررسی صلاحیت‌ها اصل و مبنا، قانون اساسی است. مواردی که در قانون اساسی آمده، باید در مورد افراد احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان با صراحت اعلام کرد که «این شورا تحت تاثیر فشار، پیگیری و توصیه‌ فرد، افراد یا جناحی قرار نمی‌گیرد.»

گویا برخی اطلاعات‌شان از اعضا بهتر است!

وی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها و ادعاهایی که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی صورت می‌گیرد نیز با خنده گفت: برخی انگار اطلاعات‌شان از اعضای شورای نگهبان بهتر است!

او به این نکته اشاره کرد که در ادوار مختلف، تعداد نامزدها متفاوت بوده است. بنابراین این بدان معنا نیست که تعداد نامزدها از قبل مشخص می‌شود.

داوطلب برای احراز صلاحیت باید ۷ رای بیاورد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه آیا ممکن است کسی که در دوره قبل احراز صلاحیت نشده، در این دوره احراز صلاحیت شود و عکس آن نیز ممکن است که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: بارها گفته‌ایم که صلاحیت افراد را در هر دوره‌ای و در هر انتخاباتی بررسی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است ابهامی نسبت به فرد وجود داشته که با به دست آمدن اطلاعات جدید، آن ابهام برطرف شده باشد. ضمن اینکه ترکیب اعضای شورای نگهبان نیز در هر دوره تغییر می‌کند.

طحان‌نظیف این نکته را هم گفت که برای احراز صلاحیت یک فرد، باید رای اکثریت اعضا کسب شود یعنی ۷ نفر رای بدهند که صلاحیت وی احراز شده است.

عدم احراز به معنای ردصلاحیت نیست!

سخنگوی شورای نگهبان گفت: موضوع بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی تفاوت دارد. در انتخابات ریاست‌جمهوری دو وضعیت «احراز صلاحیت» و «عدم احراز صلاحیت» داریم.

وی توضیح داد: شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی باید در مورد افراد احراز شود؛ اگر احراز نشود بدین معنا نیست که فرد دارای مشکلی است.

طحان‌نظیف تاکید کرد: سطح ریاست‌جمهوری، سطح بسیار بالایی است. اگر کسی احراز صلاحیت نشده یعنی در سطح شخص دوم کشور و تمام آن ویژگی‌هایی که در قانون اساسی آمده در ایشان دیده نشده است ولی حتما در جایگاه‌های دیگری قابل استفاده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ثبت‌نام خانم‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه آیا یک خانم هم می‌تواند رئیس‌جمهور بشود، اینگونه جواب داد: در مصوبه‌ای که از سوی شورای نگهبان برای ثبت‌نام داوطلبان اعلام شد، حداقل و حداکثر سن، حداقل مدرک و حداقل سابقه‌ ذکر شده بود. کما اینکه چند نفر خانم هم ثبت‌نام کردند. در خصوص سایر شرایط قانونی نیز بررسی خواهد شد.

چرا کاندیداهای پوششی تایید می‌شوند؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا کاندیداهای پوششی تایید می‌شوند؟ هم گفت: این موضوع مستلزم اطلاع و آگاهی از نیات و انگیزه‌های افراد است و ما ابزاری برای نیت‌سنجی افراد در اختیار نداریم. در قانون نیز چنین پیش‌بینی صورت نگرفته است.

 

 

 

منبع: ايسنا
کدخبر: ۵۶۰۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر