کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۳۶۷
تاریخ خبر:

آبله میمون در ایران به وضعیت اضطراری رسیده؟

آبله میمون در ایران به وضعیت اضطراری رسیده؟

شیوع ام‌پاکس سبب اضطراب جوامع انسانی شده و یک اضطرار جهانی است

دکتر مهدی روحانی رئیس بخش میکروب‌شناسی انستیتو پاستور ایران در تشریح بیماری‌های «بازپدید» اظهار کرد: برخی بیماری‌ها در یک منطقه در گردش بوده‌اند و برای مدتی حذف شده‌اند، اما برای بار دیگر در آن منطقه شناسایی می‌شوند؛ این چنین بیماری‌هایی، بیماری‌های بازپدید هستند. 

 

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها در یک منطقه گردش نداشته‌اند، اما به دلایلی بعدها در آن منطقه گسترش می‌یابند که به آن بیماری «نوپدید» گفته می‌شود، افزود: همچنین برخی بیماری‌ها در میان جمعیت انسانی ناشناخته هستند و زمانی که این بیماری‌ها در میان جمعیت انسانی گسترش می‌یابند نیز بیماری نوپدید محسوب می‌شوند. به طور مثال، کرونا، بزرگترین پاندمی قرن اخیر جزو بیماری‌هایی بود که در میان جمعیت انسانی ناشناخته بود.   

 

این متخصص با بیان اینکه اگرچه علم ‌پزشکی برای کنترل، تشخیص و مهار «ویروس‌ها»،  «باکتری‌ها» و «عوامل بیماری‌زا» تلاش می‌کند، اما عوامل بیماری‌زا نیز به‌روز می‌شوند، تاکید کرد: ویروس کرونا «سد حیوانی» را شکست؛ شکست سد حیوانی نه تنها سبب انتقال بیماری به انسان‌ها شد بلکه جوامع بشری را با بحران اساسی روبرو کرد.

 

اضطرار جهانی «ام‌پاکس»

 وی با بیان اینکه هر ساله با اپیدمی آنفولانزا مواجه هستیم، توضیح داد: اگرچه اپیدمی آنفولانزا را هرساله تجربه می‌کنیم اما تبدیل این بیماری به یک پاندمی بزرگ، موضوعی دیگر است. تبدیل آنفولانزا به یک پاندمی بزرگ به عواملی وابسته است که این عوامل باید ویژگی‌های کرونا را داشته‌ باشند.

 

رئیس بخش میکروب‌شناسی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه این روزها با شیوع «ام‌پاکس» مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: ام‌پاکس طی دهه‌های گذشته در قاره آفریقا شایع بوده و این روزها در حال گسترش در مناطق دیگر است. شیوع ام‌پاکس سبب اضطراب جوامع انسانی شده و یک اضطرار جهانی است. 

 

صدور هشداری جهانی و لزوم عملکرد صریح و روشن

روحانی در پاسخ به پرسش«سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که در مواجهه با ام‌پاکس به صورت صریح و شفاف عمل کنند؛ دلیل این موضوع چیست؟» اظهار کرد: چگونگی مواجهه با ام‌پاکس نسبت به کرونا متفاوت است؛ به عبارت دیگر، با یک پاندمی بزرگ که تمام جهان را تحت تاثیر قرار دهد، مواجه نیستیم. سازمان بهداشت جهانی برای «تولید گسترده واکسن ام‌پاکس» برنامه‌ای ندارد؛ چراکه در نظر دارد واکسیناسیون ام‌پاکس را به صورت هدفمند و در مناطقی که این ویروس در گردش است، انجام دهد.

 

وی ادامه داد: با توجه به واکسیناسیون هدفمند ام‌پاکس، سازمان بهداشت جهانی به منظور «مدیریت»، «کنترل» و «جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار احتمالی» از کشورها خواسته است در ارتباط با ام‌پاکس به صورت شفاف عمل‌ کنند. هنگامی که واکسیناسیون به صورت هدفمند انجام می‌شود شناسایی مناطقی که بیماری در آن در حال گسترش است از اهمیت فراوانی برخوردار می‌شود. اگر بیماری در یک منطقه در حال گسترش باشد و آن منطقه شناسایی نشود، امکان پیشگیری از بیماری وجود ندارد. بنابراین سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها خواسته‌ است در ارتباط با ام‌پاکس صریح و آشکار عمل کنند.

 

آبله میمونی جزو موارد اپیدمیک ایران نیست

روحانی با بیان اینکه آبله‌میمونی جزو موارد اپیدمیک کشور نیست، توضیح داد: اگرچه احتمال شیوع و گسترش ام‌پاکس در کشور بسیار کم است اما اگر مورد مشکوکی در شبکه آزمایشگاهی شناسایی شود برای تشخیص نهایی به انستیتو پاستور معرفی می‌شود. شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص بیماری ام‌پاکس هیچ‌گونه کمبودی ندارد.

 

وی در پاسخ به پرسش «با توجه به جهش ژنی آبله میمونی کلاده ۱b، چه برنامه‌ای برای بروزرسانی کیت‌های غربالگری دارید؟» تاکید کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم. کیت‌ غربالگری انستیتو پاستور ایران می‌تواند تمام ویروس‌های خانواده ارتوپاکس را تشخیص دهد و بنابراین هیچ‌گونه مشکلی درارتباط با تشخیص کلاده ۱b وجود ندارد. انستیتو پاستور ایران، تمام کیت‌های تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را به منظور اطمینان خاطر از عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا هیچ‌گونه مشکلی برای تشخیص بیماری وجود نداشته باشند.

 

منبع: ايسنا
کدخبر: ۵۶۶۳۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر