کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۶۷
تاریخ خبر:

آخرین وضعیت تب کریمه کنگو در اصفهان

آخرین وضعیت تب کریمه کنگو در اصفهان

این بیماری بر اثر طغیان کنه هیالوما (Hyahom)در بین دام بروز می‌کند و تنها راه مبارزه با آن سمپاشی اماکن قبل از طغیان کنه است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: امسال تاکنون موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در این استان گزارش نشده است. سید رضا موسوی گفت: با اینکه تب کریمه کنگو مهمان ناخوانده و نامبارک کشور در سال‌های اخیر بوده است، گفت: این بیماری بر اثر طغیان کنه هیالوما (Hyahom)در بین دام بروز می‌کند و تنها راه مبارزه با آن سمپاشی اماکن قبل از طغیان کنه است. به یُمن تلاش‌های دامپزشکی استان اصفهان امسال تا این لحظه موردی از ابتلاء به تب کریمه کنگو در سطح این استان گزارش نشده است زیرا از سال گذشته مبارزه بسیار فشرده با این بیماری در حال اجرا است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان به اجرای طرح سراسری عملیات مشترک نظافت، جِرم زدایی، شستشو، ضد عفونی و سمپاشی برای مقابله با کنه تب کریمه کنگو از ۱۳ خرداد سال جاری تا نیمه تیرماه امسال اشاره کرد و گفت: این طرح تحت به صورت رایگان توسط شبکه‌های دام پزشکی استان انجام شد.

 

موسوی با بیان اینکه در این طرح یک ماهه مساحتی حدود ۱۷۵ هزار مترمربع در ۲۹ کشتارگاه صنعتی و میادین وابسته ضد عفونی و سمپاشی شد، خاطرنشان کرد: این طرح همچنین در ۱۶ کشتارگاه طیور و واحد بسته بندی استان نیز اجرا شد.

 

به گفته وی، ۵۲۵ کیلوگرم مواد ضد عفونی و ۱۱۲ لیتر سم در این طرح برای مقابله با کنه در کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور و میادین وابسته استفاده شد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی با هدف ضدعفونی جایگاه‌های نگهداری دام در برابر کنه و پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان، ابراز داشت: طی سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ اردو برگزار و ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۶۳ مترمربع جایگاه نگهداری دام سمپاشی و همچنین بدن ۲۲۲ هزار و ۱۵۳ رأس دام نیز ضد عفونی شد.

 

موسوی خاطرنشان کرد: سال جاری تاکنون نیز ۱۰ اردوی جهادی در سطح استان برگزار و در قالب آن بدن ۷۱ هزار و ۹۵ رأس دام ضد عفونی و ۲۴۸ هزار و ۵۶۰ متر مربع جایگاه نگهداری سم پاشی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق نیش کنه، دام را آلوده می‌کند، ادامه داد: این بیماری در دام ممکن است فاقد علائم باشد در حالی که از طریق ترشحات و خون دام آلوده به دام و انسان انتقال می‌یابد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه دامداران و دیگر افرادی که به نحوی با دام سر وکار دارند مانند قصاب‌ها یا دامپزشکان در خطر ابتلای به این بیماری از طریق ترشحات دام و گوشت آلوده قرار دارند، اضافه کرد: در این خصوص بهترین راه پیشگیری است و در صورتی که با خود دام مواجه باشیم قبل از آغاز تابستان پاکسازی کود و سمپاشی دامداری‌ها و همچنین ضد عفونی بدن دام باید مورد توجه باشد.

 

موسوی با تاکید بر اینکه افرادی که دام نگهداری می‌کنند لازم است فاصله مکانی بین دامداری با محل زندگی شخصی خود ایجاد کنند، ادامه داد: همچنین افرادی را که ارتباط شغلی با دام دارند به رعایت ایمنی و بهداشت فردی با استفاده از پوشش‌های لازم مانند لباس و کاور مناسب، کلاه، دستکش و عینک توصیه می‌کنیم.

 

وی تاکید کرد: افرادی که با دام سر و کار دارند باید مراقب باشند که ترشحات و خون دام ذبح شده به چشم یا زخم‌های بدن نفوذ نکند؛ همچنین توصیه می‌شود که مردم گوشت را از قصابی‌های مجاز تهیه کنند که فرآیند پیش سرد گوشت در کشتارگاه انجام شده باشد و اگر گوشت نذری است قبل از مصرف حدود چهار تا پنج ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف شود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه افراد از مصرف گوشت و جگر خام بپرهیزند، اضافه کرد: کسانی که با دام مواجه هستند از له کردن کنه با دست خودداری کنند.

 

موسوی افزود: با توجه به آغاز ایام محرم و صفر، افراد از ذبح دام در کشتارگاه‌های غیرمجاز یا خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کنند و لازم است ذبح دام به صورت کاملاً ایمنی در کشتارگاه‌های مجاز صورت گیرد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می‌شود. بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF= Crimean - Congo Hemorrhagic Fever)یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار بوده و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتان توسط کنه منتقل می‌شود.

 

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

 

با توجه به اینکه در بیشتر کشورها بخصوص کشورهای همسایه ایران ازجمله عراق، امارات، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، ازبکستان، عربستان سعودی ویروس این بیماری وجود دارد و از سوی دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می‌گیرد بنابراین همیشه خطر انتقال و بروز این بیماری وجود دارد.

 

این بیماری یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز پس از گزش کنه و یا پنج تا ۶ روز پس از تماس با بافت یا خون حیوان آلوده با علائمی به صورت ناگهانی با سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به ویژه در ناحیه پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی ناحیه گردن، درد و قرمزی چشم و ترس از نور دیده می‌شود. ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا گلودرد و گاه اسهال و درد منتشر شکمی نیز وجود داشته باشد.

 

تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ناحیه دهان شایع است. سه تا پنج روز پس از شروع بیماری، خونریزی مخاط‌ها و لکه‌های خون مردگی به ویژه در قسمت بالای بدن و در طول خط زیربغلی و زیرپستان خانم‌ها دیده می‌شود. به دنبال خونریزی زیرپوستی، ممکن است خون در مدفوع، ادرار وخونریزی از دهان، ملتحمه، گوش‌ها، رحم و حتی خلط خونی دیده شود. گاه خونریزی از بینی، استفراغ خونی، خونریزی از دستگاه گوارش و رحم آنقدر شدید است که بیمار نیاز به تزریق خون دارد.

 

در این بیماری ۳۰ درصد احتمال مرگ ومیر وجود دارد اما قابل پیشگیری و درمان است و در صورت تشخیص سریع وبه موقع و شروع درمان از شدت بیماری و کشندگی آن کم می‌شود.

 

منبع: ايسنا
کدخبر: ۵۶۲۴۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر