کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۷۵۷
تاریخ خبر:

زیباترین طبیعت اطراف تهران؛ مکان های دنج برای استراحت یک روزه

زیباترین طبیعت اطراف تهران؛ مکان های دنج برای استراحت یک روزه

در این مطلب، سفری کوتاه به برخی از زیباترین نقاط طبیعت اطراف تهران خواهیم داشت

شلوغی و هیاهوی تهران موجب شده تا بخش زیادی از زیبایی آن در میان این هیاهو پنهان شود. اما طبیعت اطراف تهران در دل کوه‌ها و دشت‌های سرسبز خود، مناظر بی نظیری را برای طبیعت‌گردان پدید آورده است. در این مطلب، سفری کوتاه به برخی از زیباترین نقاط طبیعت اطراف تهران خواهیم داشت. مکان‌هایی که در کنار منظره ه­ای بی‌نظیر خود، فضایی برای آسایش را فراهم می آورند. با ما همراه باشید تا در این گشت و گذار، روح خود را در نسیم خنک کوهستان و طراوت طبیعت بکر نوازش دهیم.

 

 

تنگه واشی: گمشده در آغوش طبیعت بکر

اولین گزینه برای طبیعت گردی اطراف تهران، تنگه واشی است. این تنگه که در نزدیکی فیروزکوه واقع شده، بهشتی گمشده برای طبیعت‌گردان و دوستداران آرامش است. روزهای گرم تابستان، بهترین زمان برای سفر به این تنگه است. در این فصل، رودخانه‌ای خنک در میان صخره‌های بلند و در هم پیچیده جریان دارد و آبشار بی‌نظیر تنگه، خنکای روح‌نواز خود را به هر رهگذری هدیه می‌کند. تنگه واشی با طبیعت بکر و مناظر چشم‌نواز، مقصدی ایده‌آل برای سفر یک روزه اطراف تهران در کنار خانواده است. مسافرانی که با خرید بلیط قطار مشهد تهران به این شهر سفر کرده اند، می توانند بازدید از تنگه واشی را در برنامه تهرانگردی و لذت بردن از اوقات فراغت خود قرار دهند. این نکته را هم در نطر داشته باشید که به دلیل مسیر سخت و پیاده‌روی طولانی این طبیعت تفریحی اطراف تهران، مسیر پیمایش تنگه واشی ممکن است برای کودکان و افراد مسن مناسب نباشد. در قسمتی از مسیر، برای عبور از تنگه، باید از میان رودخانه گذر کنید. پس کفش مناسب را فراموش نکنید. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، تنگه واشی دارای سه کتیبه تاریخی نیز هست که در زمان قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شده‌اند. این کتیبه‌ها، بر ارزش تاریخی و فرهنگی این منطقه می‌افزایند.

تصویر: تنگه واشی از جاذبه های طبیعی اطراف تهران

کردان: بهشت گمشده در میان باغ‌های میوه

در میان گزینه ­های مختلف طبیعت بکر اطراف تهران، کردان یکی از نام­هایی است که همواره شنیده می­شود. کردان با آب‌وهوای خنک و دل‌نشین خود، در فصل‌های گرم سال، پناهگاهی ایده‌آل برای ساکنان گرمای طاقت‌فرسای پایتخت به شمار می‌رود. طبیعت سرسبز این منطقه و باغ ‌های میوه‌ آن، مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. مردم تهران، کردان را به عنوان یکی از اولین گزینه‌های تفریح خود در آخر هفته‌ها می‌دانند. این روستا در فاصله‌ی ۷۰ کیلومتری تهران و ۲۵ کیلومتری غرب کرج قرار دارد. اگر به دنبال یک تفریح آخر هفته‌ی سرشار از آرامش و زیبایی هستید، کردان را در لیست مقاصد خود قرار دهید.

طالقان: سرزمین آبشارها و طبیعت بکر در آغوش البرز

دیگر طبیعت بکر اطراف تهران، طالقان است. این شهرستان که در شمال استان البرز واقع شده، بهشتی گمشده برای طبیعت‌گردان و عاشقان آرامش است. طالقان با طبیعت بکر و کوهستانی خود، آبشارهای خروشان، رودخانه‌های پرآب، دره‌های سرسبز و باغ‌های میوه، هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. طالقان به عنوان زادگاه آیت‌الله طالقانی، یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی تاریخ معاصر ایران، از نظر فرهنگی و تاریخی نیز حائز اهمیت است. این روستا با طبیعت بکر و مناظر چشم‌نواز، آب و هوای خنک و دل‌نشین، مناطق تاریخی و مذهبی و مردم خونگرم و مهمان‌نواز، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و طبیعت‌گردان در تمام فصول سال است. پس اگر به دنبال یک سفر خاطره‌انگیز و سرشار از آرامش در دل طبیعت هستید، طالقان را در لیست مقاصد خود قرار دهید.

تصویر: طبیعت زیبای طالقان

سد لتیان: از مشهورترین سدهای کشور

سد لتیان، که در گذشته با نام سد فرحناز نیز شناخته می‌شد، یکی از مشهورترین طبیعت اطراف تهران است. این سد بتنی که بر روی رودخانه جاجرود احداث شده است، 107 متر ارتفاع و 405 متر طول دارد. سد لتیان نقشی حیاتی در تامین آب شرب تهران ایفا می‌کند و علاوه بر آن، آب مورد نیاز باغات و مزارع کشاورزی اطراف را نیز تامین می‌کند. این سد در میان دره‌ای سرسبز واقع شده و کوه‌های مرتفع آن را احاطه کرده‌اند. رودخانه‌ جاجرود، برگ جهان، افجه و کندرود از جمله آبریزها و تامین‌کنندگان این سد هستند که به زیبایی و طراوت منطقه می‌افزایند. سد لتیان به دلیل مناظر طبیعی بی‌نظیر و جاذبه‌های دیدنی که در اطرافش دارد، به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اطراف تهران تبدیل شده است. هر ساله گردشگران بسیاری به این منطقه سرازیر می‌شوند تا از طبیعت بکر اطراف تهران برای پیک نیک لذت ببرند، بساط پیک‌نیک راه بیندازند، در رودخانه قایق‌سواری کنند و یا از ماهیگیری در آن لذت ببرند.

آهار: اوج زیبایی در نزدیکی تهران

تصور کنید در کمترین زمان ممکن از هیاهوی تهران به مکانی خوش آب و هوا و منحصر به فرد برسید! روستای آهار در فاصله‌ی 40 کیلومتری تهران واقع شده و آنقدر زیباست که با یک بار دیدن، عاشق آن خواهید شد. کوچه باغ‌های آهار در تابستان، جان می‌دهد برای پیاده‌روی و لذت بردن از زیبایی محیط و درختان کهن و پر از شکوفه آن. با ورود به روستا، هوای تمیز و تازه را در ریه‌هایتان حس خواهید کرد و از بکر بودن فضا به وجد خواهید آمد. در این روستای زیبا، می‌توانید متنوع‌ترین عکس‌ها را ثبت کنید و زیبایی‌های آن را به خاطراتتان بسپارید. کوهنوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از جمله محبوب‌ترین تفریحات گردشگران در این روستا هستند. مسافت بین تهران و این روستای زیبا، حدود 1 ساعت و 30 دقیقه است و به راحتی می‌توانید برای سفر یک روزه و جذاب به این مکان برنامه‌ریزی کنید.

روستای افجه: در آغوش طبیعت

روستای افجه، یکی دیگر از مقاصد جذاب و سرسبز اطراف تهران است که در دهستان لواسانات قرار گرفته و به عنوان یکی از مکان های دیدنی اطراف تهران شناخته می‌شود. بسیاری از ساکنان پایتخت، سفرهای یک یا دو روزه خود را به این روستای زیبا برنامه‌ریزی می‌کنند. طبیعت سرسبز و دل‌انگیز این روستا آنقدر تماشایی است که دل کندن از آن را برایتان سخت می‌کند. دشت هویج در این روستا، مقصدی ایده‌آل برای یک تفریح و استراحت یک‌روزه است و به شما کمک می‌کند تا خستگی شهرنشینی را از تن خود دور کنید. باغ‌های سرسبز و با طراوت افجه، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. هوای خنک این روستا، پناهگاهی ایده‌آل برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای پایتخت است و در آن می‌توانید خنکای دل‌انگیزی را بر روی پوست خود احساس کنید. آبشارهای خروشان، قصر رفیع و بنای تاریخی منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری از جمله دیدنی‌های جذاب این روستا هستند که می‌توانید از آنها دیدن کنید. این روستا در فاصله 30 کیلومتری تهران قرار گرفته و برای رسیدن به آن، حدود 1 ساعت زمان لازم است.

سخن پایانی

برخلاف تصورات بسیاری از افراد، در اطراف تهران، مکان­های بکر و تفریحی بسیاری را می ­توان برای سفری کوتاه و استراحت یک روزه پیدا کرد. برای این منظور تنها کافی است مقصد خود را انتخاب کرده و سفر خود را آغاز کنید. پیش از آغاز سفر به داشتن وسایل مناسب و بررسی شرایط آب و هوایی مقصد توجه داشته باشید.

 

کدخبر: ۵۶۰۷۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر