کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۷۱۵
تاریخ خبر:

‌دندان عقل را باید بکشیم؟

‌دندان عقل را باید بکشیم؟

وجود دندان عقل می‌تواند موجب ایجاد درد مزمن شود

دندان عقل ممکن است بقایای تکامل باشد، اما آیا واقعا نیاز است که آن را از دهان مان بیرون بکشیم؟ بخشی از به اصطلاح "ازدحام" ناشی از دندان عقل به دلیل تغییر شکل فک در بزرگسالی رخ می‌دهد. برای افرادی که این تغییرات را در فک خود تجربه نمی‌کنند دندان عقل می‌تواند برای مدت زمانی طولانی بدون بروز هیچ گونه موردی در دهان فضایی را اشغال کند.

‌به گفته بسیاری از کارشناسان، هیچ چیز عاقلانه‌ای درمورد نحوه نگاه انسان به دندان عقل وجود ندارد. دندان‌های عقل یا سومین و آخرین مجموعه دندان‌های آسیاب پشتی، آخرین دندان‌هایی هستند که در دهان رشد می‌کنند. در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح، ارسطو، فیلسوف و متکلم یونانی نحوه رویش این دندان‌ها را معمولا در حدود بیست سالگی شرح داده بود اگرچه او مواردی از رویش دندان عقل را نیز در افراد بالای هشتاد سال ذکر کرد.

‌در روند تکامل انسان‌ها، دندان‌های عقل نیز تکامل پیدا کردند تا مواد غذایی سفت مانند گیاهان خام، گوشت‌های سفت و آجیل را بهتر آسیاب کنند، اما با نرم‌ترشدن رژیم غذایی و بزرگ‌ترشدن مغز گونه‌های ما، جمجمه‌های بزرگتر و آرواره‌های کوچک‌تری پیدا کردند. این امر موجب می‌شود دندان عقل به‌عنوان مستاجر ناخواسته در دهانمان باقی بماند، فضای گران‌بهایی را اشغال کند و موجب درد شود؛ زیرا دندان‌های عقل این نکته را نپذیرفته‌اند که دیگر از آن‌ها استقبال نمی‌شود!

وجود دندان عقل می‌تواند موجب ایجاد درد مزمن شود. اگر دندان عقل نهفته باشد، به لثه یا دندان‌های دیگر فشار می‌آورد و می‌تواند موجب بروز مشکلات مرتبط با سلامتی مانند پوسیدگی و عفونت شوند. افرادی که دندان عقل دارند، بیشتر با جویدن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دچار بوی بد دهان می‌شوند.

 

منبع: فرارو
کدخبر: ۵۵۸۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر