کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۳۶۷
تاریخ خبر:

هشدار درباره افزایش ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردان

هشدار درباره افزایش ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردان

گزارشی شوکه‌کننده درباره رشد تعداد مبتلایان به یک بیماری مرگبار

مرد بازنشسته برزیلی، در سال ۲۰۱۸، پس از مشاهده زگیلی روی آلت تناسلی خود، به پزشک مراجعه کرد.

این مرد ۶۳ ساله به یاد می‌آورد: « رفتم به درمانگا‌ه‌ تا بفهمم این زگیل چیست. اما همه پزشکان به من گفتند که دلیلش جمع شدن پوست اضافی است و داروهایی تجویز کردند.»

با وجود استفاده از دارو، زگیل به رشد خود ادامه داد و به تدریج بر زندگی زناشویی‌ او تاثیر گذاشت. به مدت پنج سال، این مرد به متخصصان مختلف مراجعه ‌کرد که داروهای بیشتری را تجویز کردند و نمونه برداری‌های جدید سفارش ‌دادند اما نتیجه‌ای نداشت. سپس، در سال ۲۰۲۳، تشخیص داده شد که ژوآئوا به سرطان آلت تناسلی مبتلا شده است.

او می‌گوید: «برای خانواده‌ام، خبر غیرمنتظره و بسیار ناخوشایند بود، و بیشتر به این دلیل که مجبور بودم قبول کنم که قسمتی از آلت مرا ببرند هرچند احساس می‌کردم که دارند سرم را می‌برند.»

این یک نوع سرطان است که نمی‌توان در مورد آن راحت صحبت کرد اما سرطان آلت تناسلی نادر است و میزان ابتلا و مرگ و میر در اثر آن در سراسر جهان در حال افزایش است. بر اساس آخرین مطالعات، برزیل، دارای یکی از بالاترین نرخ‌های ابتلا به این بیماری است و نرخ آن به ۲.۱ مرد در هر ۱۰۰ هزار مرد می‌رسد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت برزیل، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، ۲۱ هزار مورد ابتلای به سرطان آلت گزارش و به مرگ بیش از ۴۰۰۰ نفر منجر شد. در طول دهه گذشته هم بیش از ۶۵۰۰ مورد قطع آلت ثبت شده است یعنی به طور متوسط، هر دو روز یک آلت در آن کشور قطع شد.

مرانهیانو، فقیرترین ایالت برزیل، با ۶.۱ مورد ابتلا در هر ۱۰۰ هزار مرد، بالاترین نرخ ابتلا به این سرطان را در سراسر جهان دارد.

علایم سرطان آلت تناسلی اغلب با یک زخم روی آلت تناسلی شروع می‌شود که التیام نمی‌یابد و دارای ترشحات بدبو است. در صورت تشخیص به موقع، از طریق درمان‌هایی مانند برداشتن ضایعه با جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی شانس بالایی برای بهبودی وجود دارد. در صورت عدم درمان به موقع، قطع جزئی یا کامل آلت تناسلی و احتمالا بخش‌های دیگر دستگاه تناسلی مانند بیضه‌ها ممکن است ضروری شود.

برخی از بیماران تحت عمل قطع کامل عضو قرار می‌گیرند که زندگی آنها را کلا تغییر می‌دهد.

تیاگو کاملئو موریانو، متخصص بخش اورولوژی مرکز سرطان ای سی کاماراگو در سائوپائولو، می‌گوید: «در مورد قطع جزئی، ادرار از طریق آلت تناسلی خارج می‌شود اما در قطع کامل، روزنه مجرای خروج ادرار را می‌توان به ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد منتقل کرد و بیمار مجبور خواهد بود به طور نشسته ادرار کند.»

به گفته متخصصان، چند عامل خطر در بروز سرطان آلت تناسلی وجود دارد از جمله عارضه تنگی پوست ختنه‌گاه به نام فیموز و اعتیاد به سیگار.

موریسیو دنر کوردیرو، عضو انجمن اورولوژی برزیل می‌گوید بهداشت شخصی نیز می‌تواند یکی از عوامل رایج کمک به ابتلای به این بیماری باشد.

او می‌گوید: «وقتی مردی سرآلتش را به خوبی بیرون نمی‌آورد و زیر پوست ختنه‌گاه را به درستی تمیز نمی‌کند، ترشحی تولید و انباشته می‌شود و این وضعیت محیط بسیار مطلوبی را برای بروز عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌کند و اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، به یک عامل خطر برای ایجاد تومور تبدیل می‌شود.»

کوردیرو می‌گوید علاوه بر رعایت بهداشت، عفونت مداوم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، نامی‌که به گروهی از ویروس‌ها داده شده، «یکی از عوامل اصلی» است. در برخی موارد، HPV می‌تواند به سرطان‌هایی از جمله سرطان دهان و آلت تناسلی منجر شود.

او می‌گوید: «واکسیناسیون گسترده علیه HPV به دلیل اثربخشی بالای آن در پیشگیری از ضایعات مرتبط ضروری است»، اما می‌افزاید که میزان واکسیناسیون در برزیل کمتر از سطح مورد نیاز برای اثربخشی واقعی است.

سال ۲۰۲۲، نشریه بهداشت و نظارت عمومی جی‌ام‌ای‌آر ، نتایج یک تجزیه و تحلیل آماری در مقیاس بزرگ را منتشر کرد که شامل آخرین داده‌ها از ۴۳ کشور است.

این بررسی نشان داد که بیشترین میزان بروز سرطان آلت تناسلی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ در اوگاندا (۲.۲ در هر ۱۰۰ هزار) و پس از آن برزیل (۲.۱ در هر ۱۰۰ هزار) و تایلند (۱.۴ در هر ۱۰۰ هزار ) روی داده است. کمترین میزان مربوط به کویت (۰.۱ در هر ۱۰۰هزار) بوده است.

تیم محققان به سرپرستی لیون فو و تیان تیان از دانشگاه سون یات‌سن در چین، دریافتند: «اگرچه کشورهای در حال توسعه هنوز هم دارای میزان بالای بروز و مرگ و میر در نتیجه سرطان آلت تناسلی هستند، اما این میزان در اکثر کشورهای اروپایی هم رو به افزایش است.»

آنها گزارش کردند که در بریتانیا افزایش سرطان آلت تناسلی مشاهده شده که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۹ از ۱.۱ به ۱.۳ در هر ۱۰۰ هزار و در آلمان بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۲ موارد ابتلا با ۵۰ درصد افزایش از ۱.۲ به ۱.۸ در هر ۱۰۰ هزار رسیده است.

این ارقام رو به افزایش است و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، ابتلای جهانی به سرطان آلت تناسلی بیش از ۷۷ درصد افزایش یابد. تغییر را می‌توان تا حد زیادی به پیری جمعیت نسبت داد. کارشناسان می‌گویند بیشترین میزان ابتلا در مردان در دهه ۶۰ سالگی رخ داده است.

کوردیرو می‌گوید: «سرطان آلت تناسلی یک بیماری نادر اما قابل پیشگیری است.»

کدخبر: ۵۵۸۳۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر