کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۳۶۸
تاریخ خبر:

بحران جهانی کمبود متخصصان فناوری اطلاعات تا دوسال آینده

بحران جهانی کمبود متخصصان فناوری اطلاعات تا دوسال آینده

پیامدهای کمبود نیروی متخصص‌؛ دلایل بحران و نیازهای بازار

هفت صبح، حسین صادقی* | تا دو سال آینده ۹۰ درصد سازمان‌ها در سطح جهان با بحران کمبود متخصصان فناوری اطلاعات روبه‌رو خواهند شد. حسین صادقی، کارشناس فناوری و تحول دیجیتال، اعلام کرد که پیشرفت سریع فناوری اطلاعات این کمبود را به یک بحران جدی تبدیل کرده است. گزارش‌های اخیر از دو شرکت تحقیقاتی آی.بی.ام و آی.دی.سی، تأکید دارند که سازمان‌ها باید فوراً اقدام کنند. 

پیامدهای کمبود نیروی متخصص 

صادقی بیان کرد که کمبود نیروی متخصص می‌تواند منجر به تأخیر در ارائه محصولات، کاهش رقابت‌پذیری و از دست رفتن کسب‌وکارها شود. طبق پیش‌بینی شرکت IDC، این کمبود به سازمان‌ها خسارتی بالغ بر 5/5 تریلیون دلار وارد خواهد کرد. نیاز به مهارت‌های فنی همچون هوش مصنوعی، مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و رایانش ابری بیش از پیش احساس می‌شود. 

 

دلایل بحران و نیازهای بازار 

سرعت پیشرفت فناوری‌ها و عدم توانایی برنامه‌های آموزشی در همگام شدن با این تغییرات، یکی از دلایل اصلی این بحران است. صادقی افزود که مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، رایانش ابری و مدیریت داده‌ها از جمله پرتقاضاترین مهارت‌های آینده خواهند بود. 

 

راه‌حل‌های پیشنهادی 

هوش مصنوعی مولد (GenAI) به عنوان راه‌حلی برای این مشکل مطرح شده است. بر اساس گزارش آی.بی.ام، ۶۴ درصد مدیرعامل‌های بخش فناوری معتقدند که موفقیت در استفاده از این فناوری به پذیرش آن توسط افراد وابسته است. همچنین ۸۶ درصد مدیران امنیت سایبری بر این باورند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند به جذب استعدادهای سطح ابتدایی کمک کند. 

 

ضرورت ارتقاء مهارت‌ها 

این کارشناس تأکید کرد که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ فناوری باید به سرعت مهارت‌های کارکنان خود را ارتقاء دهند. استفاده از برنامه‌های آموزشی مداوم و همکاری با دانشگاه‌ها برای تدوین برنامه‌های درسی متناسب با نیازهای بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. تنها با تکیه بر نیروی کار ماهر و آماده برای پذیرش تغییرات فناوری، می‌توان در دنیای رقابتی امروز به موفقیت دست یافت.

* حسین صادقی / عضو دائم انجمن انفورماتیک ایران

 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۳۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر