کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۱۶
تاریخ خبر:

خط‌ و نشان ربات معروف برای ایران

خط‌ و نشان ربات معروف برای ایران

شرکت آمریکایی مالک‌ چت‌ جی‌پی‌تی‌ اعلام کرده ‌محدودیت‌های‌ جدیدی برای ایران، روسیه ‌و چین ایجاد ‌می‌کند

هفت صبح|  اگر اسم چت جی‌پی‌تی به گوشتان نخورده که هیچ؛ اما اگر از جمله کسانی هستید که این ربات هوش‌ مصنوعی آنها را به حیرت انداخته، بد نیست درباره حاشیه‌های اخیر آن که به ایران هم مربوط می‌شوند، بدانید. ماجرا از حدود یک‌ماه پیش شروع شد که شرکت open AI در گزارشی مفصل ادعا کرد که یک سری عملیات برای تولید محتوا با کمک چت جی‌پی‌تی از طرف دولت‌های ایران، روسیه و چین، کشف و با آنها مقابله کرده است.

 

البته بخش زیادی از این گزارش ۳۹صفحه ای مربوط به ایران نبود و بیشتر آن را، اشاره به فعالیت‌های چین و روسیه تشکیل می‌داد؛ با این‌حال، فعالیت‌هایی هم به عواملی از سوی ایران نسبت داده شده بود اما خیلی مبهم. به این صورت که «به نظر می‌رسد عده‌ای در حال تهیه و ترجمه مطالبی با کمک چت جی‌پی‌تی برای ایجاد و انتشار پروپاگاندا هستند.» همان موقع، یعنی در زمان انتشار گزارش تفسیرهای مختلفی از آن شد.

 

بعضی‌ها حتی گزارش را سیاسی دانستند و گفتند که این گزارش خوش‌رقصی شرکت open AI برای ترامپ است که در سخنرانی‌های اخیرش، چندباری درباره استفاده دولت‌های غیرهمسو با آمریکا از هوش‌مصنوعی هشدار داده بود. کمی بعد هم با ارسال ایمیلی به کاربران و همچنین انتشار متنی در وبسایت جامعه توسعه‌دهندگان چت‌جی‌پی‌تی اعلام کرد که دسترسی کاربران مستقر در ایران، چین و روسیه را از روز ۹ژوئیه مسدود می‌کنند؛ یعنی کمتر از 10روز دیگر.

 

حالا برخی از رسانه‌ها، به دنبال مصداق‌های این محدودیت هستند. تازه‌ترین پیگیری هم متعلق است به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی که می‌گوید از خود چت‌ جی‌پ‌تی، ربات معروف شرکت open AI سوال کرده و اینطور جواب گرفته: «اوپن‌اِی‌آی دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی را برای کاربران مستقر در ایران، چین، روسیه و کره شمالی مسدود کرده است. این اقدام در واکنش به یافته‌های این شرکت مبنی بر این‌که گروه‌های هکر تحت حمایت دولت‌های این کشور‌ها از چت‌جی‌پی‌تی برای حمایت از فعالیت‌های سایبری مخرب استفاده می‌کنند، اتخاذ شده است.»

 

 برای رفع مشکلات حقوقی

 

اگر شما هم استفاده از چت ‌جی‌پی‌تی را امتحان کرده‌اید، حتما می‌دانید که در حالت عادی، استفاده از محصولات شرکت امریکایی اپن‌ای‌آی از جمله همین چت جی‌پی‌تی به شکل مستقیم برای ایرانی‌ها ممکن نیست؛ در واقع، مثل خیلی از اپلیکیشن‌های آمریکایی اپن‌ای‌آی هم ایران را تحریم کرده و به همین‌دلیل هم خیلی‌ها در واکنش به تهدیدهای جدید و خط‌ونشان‌های تازه این شرکت علیه کاربران ایرانی پرسیده‌اند که چه اتفاق تازه‌ای خواهد افتاد؟

 

جواب بعضی از کارشناسان این است که احتمال دارد با استفاده از اجبار روشن‌کردن لوکیشن در زمان استفاده، پی به موقعیت جغرافیایی کاربران ایرانی ببرد و آنها را بلاک یا بَن کند اما گروه دیگری از کارشناسان و اهالی فن می‌گویند که خیلی بعید است این شرکت دست به چنین اقدام تندی بزند، اصلا ایرانی‌ها به کنار، آیا می‌خواهد با میلیون‌ها کاربر چینی و روس هم چنین کاری کند؟ جواب خیلی‌ها به این سوال منفی است.

 

  آنها در جواب اینکه پس این خط‌ونشان‌های تازه برای چیست؟ می‌گویند که این کار می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه باشد که از سوی تیم حقوقی این شرکت توصیه شده تا در صورت تایید ادعایی که به استفاده سیاسی از این ربات می‌پردازد، شرکت از بار حقوقی آن معاف باشد. در واقع انگار open AI پیش‌دستی کرده تا از خودش در برابر اتهام نقض تحریم‌ها محافظت کند؛ اما در عمل بعید است واقعا دست به کار بازدارنده جدی بزند. ضمن اینکه تا همین‌جا هم به اندازه کافی استفاده از این ربات و امکانات open AI برای ایرانی‌ها سخت هست.

 

هوش مصنوعی بد قلق

 

چت جی‌پی‌تی در واقع یکی از امکانات شرکت اپن‌ای‌آی است که با رونمایی از آن، میلیاردها نفر در سراسر جهان به وجد آمدند و البته ترسیده‌اند. ربات آنلاینی که به شکل هوشمندانه‌ای، نه‌تنها به تمام سوالات شما پاسخ‌هایی دقیق می‌دهد بلکه در فعالیت‌های گرافیکی هم به شما کمک می‌کند؛ بنابراین، حتی خیلی از دانشجوها جواب سوالات درسی را از آن می‌پرسند و خیلی از سیاست‌مداران، سخنرانی‌هایشان را با آن تنظیم می‌کنند و تازه این گوشه‌ای از امکانات چت جی‌پی‌تی است. برای ایرانی‌ها چطور؟

 

اگر بخواهیم تک‌تک بگوییم که مشکلات کاربران ایرانی حین استفاده از open AI چیست، آمارش از دستمان درمی‌رود. از نظر تکنیکال، برای دسترسی اولیه به open AI باید از فیلترشکن استفاده کنید. بعد از آن نوبت ورود به پلتفرم می‌رسد که احتمالا در لیست ارائه‌شده توسط chat GPT website چشمتان به پیش شماره ایران می‌خورد. با خودتان می‌گویید: «عه، این که اصلا شماره مجازی نمی‌خواست...» سپس شماره خود را وارد می‌کنید و به احتمال خیلی‌زیاد بَن یا همان مسدود می‌شوید.

 

حالا اگر خدا خواست و آی‌پی فیلترشکنتان روی سرورهای open AI بَن نشد، در نهایت باز هم با شماره تلفن ایرانی نمی‌توانید وارد open AI chatbot شوید. در نهایت قضیه اگر به هزار ترفند رایج و غیررایج توانستید به کمک یک شماره تلفن fake وارد ربات شوید، آن وقت تازه باید با ارورهای مختلف سایت دست‌وپنجه نرم کنید. از جمله این ارورها می‌توان به ChatGPT Is At Capacity Right Now یا error too many redirects اشاره کرد.

 

تازه اگر بتوانید به کمک سرورهای شخصی از پس این ارورها بربیایید، تعداد سوالاتی که می‌توانید از ربات بپرسید، محدود است. همین موضوعات ممکن است باعث شود که فکر کنید آیا اصلا ارزشش را دارد که بخواهید برای کار کردن با open AI chatbot زمان بگذارید و منطق رعایت قواعد کاربری در نسخه پرباگ open AI چیست؟

 

اگرچه سرورهای ایرانی به صورت پیش فرض قابلیت استفاده از ربات ChatGPT را ندارند، راهکار استفاده از خدمات open AI در ایران بسیار ساده‌تر از این حرف‌ها است. در واقع شما نه به شماره مجازی نیاز دارید و نه به سرور شخصی فیلترشکن؛ فقط کافی است از تبادل‌گر اطلاعات میان ربات ChatGpt و سرورهای ایرانی استفاده کنید.

 

این تبادلگر درست مانند ربات عمل می‌کند و در واقع آینه عملکرد ربات را به شما نشان می‌دهد. به بیان شفاف‌تر، شما درخواست خود را روی سرورهای ایرانی با ربات در میان می‌گذارید، یک سرور خارجی درخواست را با ربات مطرح کرده و پاسخش را روی صفحه شما به نمایش درمی‌آورد. سیستمی شبیه به یک پراکسی اختصاصی که صرفا به ربات چت GPT لینک شده است. خلاصه که اگر تهدیدهای open AI مصرف داخلی و حقوقی داشته باشد، با همین مسیر سخت از محصولات آن استفاده خواهیم کرد وگرنه ممکن است کار از این هم پیچیده‌تر شود.

 

 

کدخبر: ۵۶۱۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر