کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۳۰۷
تاریخ خبر:

دوربین را رها کن، موبایل را بردار

دوربین را رها کن، موبایل را بردار

معرفی 8 گوشی موبایل که بهترین عکس‌ها را برای شما می‌گیرند

هفت صبح| استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای نسبتا سنگین و بزرگ کاری نیست که این روزها امن و آسان باشد. در عوض، بسیاری از عکاسان و کسانی‌که تولید محتوا می‌کنند یا حتی علاقه‌مندان جدی به عکاسی، سراغ دوربین‌های موبایل می‌روند که می‌توانند تصاویر خوبی بگیرند که قابلیت انتشار در شبکه‌های اجتماعی و حتی چاپ و نشر در ابعاد بزرگ را داشته باشند.

 

اغلب موبایل‌هایی که می‌توانند کار یک دوربین واقعی را برای شما بکنند، آنهایی هستند که بالای 40میلیون تومان قیمت دارند. در واقع موبایل‌های پرچمدار در اغلب برندها، این روزها دوربین‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهند که با استفاده از آنها می‌توانند با کیفیت بسیار بالایی عکس بگیرند. تصاویر ثبت‌شده با چنین دوربین‌هایی حتی در نور کم و شب هم می‌تواند شارپ و واضح و قابل‌قبول باشد. از طرف دیگر وجود انواع و اقسام لنزها، به عکاس‌ها کمک کرده تا از پس عکاسی از منظره، عکاسی خیابانی، عکاسی پرتره و ...، با استفاده از موبایل خود بربیایند. البته کماکان بسیاری از افراد معتقدند کاری که دوربین‌های DSLR انجام می‌دهند،‌ قابل مقایسه با دوربین‌های موبایل حتی مدل‌های 200مگاپیکسلی نیست. با این حال چنین موبایل‌هایی آنقدر مزایا دارند که برای گرفتن تصاویر با کیفیت می‌شود سراغ آنها رفت.

 

 

 

 

 

 

آیفون 15 پرومکس

 

این مدل آیفون که البته در ایران به صورت قانونی فروخته نمی‌شود، دارای 3لنز است و از زوم 5برابری برای عکس های تله‌فوتو استفاده می‌کند و دارای قابلیت تنظیم طول کانونی دوربین اصلی خود بین ۲۴میلی‌متر، ۲۸میلی‌متر یا ۳۵میلی‌متر است. دوربین عریض ۴۸مگاپیکسلی گوشی آیفون ۱۵پرومکس از بهترین‌های دنیای موبایل است.

 

در نور روز تمام تصاویر ثبت شده با این گوشی از هر لحاظ رضایت‌بخش است. رنگ‌‌ها هم کاملا خوب منعکس می‌شوند. اپل امکان تنظیم رزولوشن عکس‌ها روی ۲۴مگاپیکسل را در اختیارتان می‌گذارد. عملکرد دوربین اصلی آیفون ۱۵پرومکس در شب نیز رضایت‌بخش است و اگر نور مناسبی در صحنه باشد، خروجی‌های خوبی به‌دستتان خواهد رسید. تصاویر شب‌هنگام دوربین اصلی این گوشی غالبا مشکلی ندارند و کاملا شارپ و واضح هستند.

 

برای عکاسی با آیفون ۱۵پرومکس در حالت شب، رزولوشن تصویر به ۱۲مگاپیکسل محدود می‌شود. دوربین سلفی گوشی آیفون ۱۵پرومکس از کیفیت خوبی برخوردار است. می‌توانید برای گرفتن ولاگ و عکس‌های تکی و گروهی از این دوربین استفاده کنید. لنز سلفی ۱۳مگاپیکسلی بوده و عمق و گستره وسیعی را نمایش می‌دهد. قیمت چنین مدل آیفونی در بازار با حافظه داخلی 256گیگابایت و رنگ‌های معمولی، حوالی 50میلیون تومان است.

 

 

گلکسی S24 اولترا

 

گلکسی اس۲۴ اولترا یکی از ساده‌ترین انتخاب‌ها به عنوان گوشی مناسب عکاسی به حساب می‌آید. آخرین پرچم‌دار سامسونگ علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی برای ویرایش بهتر تصاویر، از آرایش 4تایی دوربین‌ها بهره می‌برد.

 

دوربین اصلی ۲۰۰مگاپیکسلی این گوشی علاوه بر لرزش‌گیر اپتیکال، به سیستم فوکوس خودکار لیزری هم مجهز شده. دوربین ۱۰مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3برابر و لرزشگیر اپتیکال، یک دوربین ۵۰مگاپیکسلی تله‌فوتوی دیگر این بار با زوم اپتیکال 5برابر و یک دوربین ۱۲مگاپیکسلی اولتراواید هم تکمیل‌کننده مجموعه دوربین‌های اس۲۴ اولترا هستند. دوربین سلفی این مدل، ۱۲مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 است که در نور کم، تصاویر نسبتا قابل‌قبولی می‌گیرد اما دوربین اصلی در شب هم عکس‌هایی می‌گیرد که می‌تواند نظر شما را جلب کند. دوربین اصلی گلکسی S24اولترا در زمینه‌هایی مانند جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست عملکرد بهتری نسبت به دوربین اصلی آیفون ۱۵پرومکس دارد. اگر بخواهید این موبایل را با حافظه داخلی 256گیگابایت بخرید،‌ به 63میلیون و 500هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. قیمت مدل یک ترابایتی تا نزدیک به 109میلیون تومان هم می‌رسد.

 

 

شیائومی 14اولترا

 

ما معمولا از برند شیائومی توقع تولید گوشی موبایلی با قیمت بالای 70میلیون تومان نداریم. اما شیائومی 14اولترا، گوشی است که این برند چینی آن را با قیمتی نجومی عرضه کرده و دوربین، یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. البته این موبایل هنوز در بازار ایران چندان راحت پیدا نمی‌شود. برخی دوربین شیائومی 14اولترا را غول دوربین‌های موبایل در سال 2024 می‌دانند.

 

اول از همه باید بدانید که لنز دوربین این گوشی از سوی برند لایکا که تولیدکننده یکی از گران‌ترین دوربین‌های عکاسی است، تولید شده. حسگر ۵۰مگاپیکسلی دوربین اصلی در پس لنز عریض ۲۳میلی‌متری با دیافراگم متغیر f/1.63 تا f/4.0، قرار دارد که در نور کم، عکس‌های خوبی می‌گیرد. لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، سیستم فوکوس خودکار لیزری برای فواصل نزدیک و فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهتی برای فواصل دور، در شیائومی ۱۴اولترا وجود دارند. در کنار لنز‌های قدرتمند Leica که روی شیائومی 14اولترا قرار داده شده، نرم‌افزارهای خاصی هوش مصنوعی هم برای عکاسی با گوشی در نظر گرفته شده که از این بین میشه به Ton elm برای تنظیم رنگ تصویر، Fusion LM برای تنظیم روشنایی،‌ Portrait LM برای عکاسی پرتره بهتر و Leica Vibrant که برای طبیعی‌تر کردن تصاویر توسعه داده شده هم اشاره کرد.

 

 

پیکسل 8پرو گوگل

 

بهترین گوشی حال‌حاضر شرکت گوگل، همین پیکسل 8پرو است و طبق انتظار، دوربین‌های بسیار باکیفیتی هم دارد. دوربین اصلی سنسوری 50مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 عکس می‌گیرد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی، لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار لیزری چند منطقه‌ای پشتیبانی می‌کند. دوربین تله فوتو سنسوری 48 مگاپیکسلی از سامسونگ مدل S5KGM5 با اندازه 2/55 اینچ و اندازه پیکسل 0/7 میکرون‌متری دارد. این سنسور در پس لنزی 113میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. این دوربین می‌تواند تا 5برابر به‌صورت اپتیکال به‌روی سوژه‌ها زوم کند. دوربین فوق عریض سنسوری 48مگاپیکسلی دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی 5/10 مگاپیکسل از نوع فوق عریض است.

 

اگر بخواهید مدلی با ظرفیت داخلی 128گیگابایت از این گوشی را بخرید، باید نزدیک به 52میلیون تومان هزینه کنید. گوگل برای بهبود عملکرد پیکسل ۸پرو در بخش فیلم‌برداری، از لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی به صورت هم‌زمان استفاده می‌کند. این گوشی می‌تواند فیلم‌هایی با حداکثر وضوح 4k ونرخ ۶۰ فریم بر ثانیه،‌ یا 1080p و نرخ ۲۴۰فریم بر ثانیه ثبت کند.

 

 

آیفون 14پرو و 14پرو مکس

 

آیفون 14پرو و آیفون 14پرومکس دوربین‌های بسیار خوبی دارند. آیفون 14پرو و 14پرومکس از سه لنز در فریم بزرگ قاب پشتی میزبانی می‌کنند. دوربین اصلی آن‌ها دارای سنسور 48مگاپیکسلی است و دو دوربین فوق عریض و تله فوتو 12مگاپیکسلی آن‌ها را همراهی می‌کنند و در نهایت سلفی 12مگاپیکسلی کامل‌کننده این بخش است. دوربین سلفی دارای سنسور 12مگاپیکسلی با اندازه 3/6 اینچ است. این سنسور در پشت لنز 23میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. ثبت تصاویر ماکرو با دوربین چنین گوشی‌هایی به آسانی و باکیفیت صورت می‌گیرد.

 

دوربین تله‌فوتو سنسوری 12مگاپیکسل با اندازه 3/5 اینچ دارد و در پشت لنزی 77میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا 3برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند. حسگر بزرگتر و قابلیت ثبت تصاویر ۴۸مگاپیکسلی با فرمت ProRaw سبب شده تا دست بسیاری از عکاسان در تدوین خروجی‌ها باز باشد. برای مثال بسیاری از عکاسان، عکس‌های خود را کراپ می‌کنند تا به کادربندی ایده‌آل برسند. در چنین شرایطی، کراپ کردن یک تصویر ۴۸مگاپیکسلی سبب افت کیفیت آن نمی‌شود و تصویر حاصل همچنان وضوح قابل‌قبولی خواهد داشت. در شرایط نور کم، آیفون ۱۴پرو و آیفون ۱۴پرومکس به طور خودکار وضوح دوربین را به ۱۲مگاپیکسل کاهش می‌دهند تا بتوانند تمرکز پردازش تصویر را بر روی جبران نور بگذراند.

 

به علاوه، عکس ۱۲مگاپیکسلی یعنی استفاده از نور ۴پیکسل برای یک پیکسل و در نتیجه، جزئیات با کیفیت و شارپ‌تر. عملکرد بهتر آیفون ۱۴ پرو در این بخش در مقایسه با آیفون ۱۳پرو برای عکاسی در شب واضح است.

 

 

آیفون 13پرومکس

 

در قسمت پشتی 3سنسور دوربین به همراه یک سنسور LIDAR قرار گرفته‌. یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 12مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.5، سنسور دوربین 12مگاپیکسلی از نوع فوق عریض و سنسور 12مگاپیکسلی از نوع تله فوتو، دوربین سه‌گانه آیفون 13پرومکس را تشکیل می‌دهند.

 

دوربین اصلی آیفون 13پرومکس، گشودگی دریچه دیافراگم بهتری به نسبت نسل قبلی خود و در نهایت جذب نور بیشتری دارد و این یعنی، می‌تواند تصاویر به مراتب با کیفیت‌تر و بسیار فوق العاده‌ای را در نور شب به ثبت برساند. در نور روز هم باید بگوییم که این گوشی هوشمند همانند پرچمدار نسل قبلی خود نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

در تصاویر خروجی گستره داینامیک رنج بسیار چشم گیر عالی است. کنتراست تصاویر خروجی هم حرفی برای گفتن باقی نگذاشته و جزئیات تصاویر خروجی هم عملکرد قدرتمند این سنسور دوربین اصلی را ثابت کرده است. اما باید بدانید که در کنار سنسور دوربین بهتر، حضور پردازنده قدرتمند بدون شک اصلی‌ترین دلیل خروجی تصاویر بسیار با‌‌کیفیت‌تری است. سنسور دوربین فوق عریض نیز این بار گشودگی دریچه دیافراگم عالی را با خود به‌همراه دارد. بدون شک با سنسور دوربین فوق‌عریض این گوشی هوشمند و زاویه دید 120درجه‌ای، می‌توانید تصاویر بسیار با‌کیفیتی را در نور شب به ثبت برسانید.

 

 

هوآوی میت 50پرو

 

سه دوربین اصلی، فوق عریض و پریسکوپ تله فوتو با سنسورهای 50، 13 و 64 مگاپیکسل مجموع دوربین‌های این گوشی را تشکیل می‌دهند و سلفی 13مگاپیکسلی کامل‌کننده این بخش است. دوربین اصلی سنسوری 50مگاپیکسلی مدل Sony IMX766 با اندازه 1/56 اینچ و اندازه پیکسل 0/1میکرونی دارد. این سنسور در پس لنزی 24میلی‌متری با دیافراگم F/1.4 الی F/4.0 قرار گرفته و این دوربین از لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوس لیزری و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. با توجه به خروجی تصاویر ثبت شده باید بگوییم که در نور روز، کنتراست خوب و نمایش دقیق جزئیات توجه شما را در نگاه اول جلب می‌کند. رنگ‌ها نزدیک به واقعیت با رنگ و لعابی به اندازه و جذاب نمایش داده شده‌اند و تفاوت سایه و روشنایی در تصاویر خروجی کاملا قابل‌مشاهده است.

 

دوربین فوق عریض سنسوری 13مگاپیکسلی مدل Sony IMX688 دارد. این سنسور در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم F/2.2 قرار گرفته است؛ بنابراین اگر بخواهید عکس فوق‌عریض بگیرید، این گوشی هرچند کیفیت خوبی دارد اما نیازمند مقدار قابل‌قبولی نور است. قیمت پرچمدار هوآوی 46میلیون تومان است و حافظه داخلی 256گیگابایتی دارد. از نظر ظاهر هم دوربین گوشی هوآوی به نحوی روی دستگاه قرار گرفته که تاکید بر کیفیت عکس‌ها را به یاد خریدار می‌اندازد. حضور سنسور پریسکوپ تله‌فوتو با رزولوشن ۶۴مگاپیکسل سبب شده تا امکان ثبت تصاویر با زوم 3/5برابری اپتیکال (زوم بدون کم شدن کیفیت) وجود داشته باشد.

 

 

گلکسی S23اولترا

 

این موبایل نسل قبلی غول‌های سامسونگ است. اگر بخواهید آن را با حافظه داخلی 256گیگابایت تهیه کنید باید کمی بیش از 56میلیون تومان هزینه کنید. دوربین اصلی گلکسی S23اولترا از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی S5KHP2 سامسونگ با پیکسل‌های 0/6 میکرومتر و ابعاد 1/3 اینچ استفاده می‌کند. دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰برابری گلکسی اس۲۳ اولترا از حسگر ۱۰مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 3/52 اینچ و پیکسل‌های 1/12میکرومتری بهره می‌برند. گلکسی S23 اولترا در ثبت کنتراست بالا، گستره‌ دینامیکی وسیع و رنگ‌های زنده عملکرد خوبی از خود نشان داده و رنگ‌ها اشباع‌تر از واقعیت به چشم می‌آیند. در شرایط نوری چالش‌‌برانگیز،‌ گوشی عملکرد رضایت‌بخشی در کنترل تابش مستقیم نور خورشید نشان می‌دهد. در نور کم تصاویر روشن‌تر از واقعیت، رنگ‌ها خوشایند و جزئیات تصویر ثبت شده با اس ۲۳ اولترا، زیاد و قابل‌قبول است.

 

 

کدخبر: ۵۶۰۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر