کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۷۷
تاریخ خبر:

در جستجوی نوستالژی| درباره بازی Riven

در جستجوی نوستالژی| درباره بازی Riven

بررسی بازسازی «Riven» یکی از مهم‌ترین بازی‌های ماجراجویی تاریخ

هفت صبح| آرش سفیدی؛  در سال 1997میلادی، اثری به نام Riven عرضه شد که به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های آن سال تبدیل شد و حتی نامش در تاریخ بازی‌ها به ثبت رسید. بدون شک دوست‌داران ژانر ماجراجویی مبتنی بر پازل، با سری بازی Myst آشنایی دارند. این مجموعه با پازل‌های پیچیده‌شان، گیمرها را به کاوش در محیط‌های بازی تشویق می‌کنند و با فضاسازی جذاب که با کمک گرافیک فنی و هنری در کنار موسیقی درجه یک صورت گرفته، خود را در یاد دوست‌داران این ژانر بازی‌ها، ثبت کرده‌اند.

 

Riven، دومین بازی از این مجموعه است که به‌رغم اینکه نام این سری بازی را همراه ندارد، اما شیرازه آن‌چه عرضه می‌کند، همان روح دوست‌داشتنی مجموعه Myst است. در سال 2022، استدیو Cyan توسعه‌دهنده این مجموعه بازی‌ها، تصمیم گرفت تا Riven را همچون Myst بازسازی کند. آن‌ها در این راه دو هدف داشتند: ادای احترام به ریشه‌ها و جهش به آینده. آیا نسخه ریمیک Riven موفق می‌شود تا با ارائه نقاط قوت این بازی در قالبی جدید و مدرن، در عین وفاداری به نسخه اصلی، همچون هدف توسعه‌دهندگان‌اش به سوی آینده حرکت کند؟ یا به بیراهه‌ای می‌رود که در آن،‌ نه آینده معلوم است و نه گذشته؟

 

 مهم‌ترین نقطه قوت بازی Riven، طراحی هنری درخشان آن است. توسعه‌دهندگان این ریمیک با وفاداری به نسخه اصلی، شکوه طراحی هنری آن را در قالبی جدید و مدرن عرضه کرده‌اند. سازه‌های ویکتوریایی و محیط‌های متنوع بازی در نسخه اول، به شکل عکس‌هایی از پیش ‌رندرشده مقابل مخاطب قرار می‌گرفت. حالا می‌توان از این مناظر دوست‌داشتنی با کمک تکنولوژی‌های روز صنعت بازی، به صورت هم‌زمان و سه‌بعدی لذت برد.

 

توسعه‌دهندگان، جذابیت‌های هنری بازی را با استفاده از موتور گرافیکی آنریل انجین 5 عرضه کرده‌اند تا همچون نسخه اصلی، با اثری طرف باشیم که در بخش گرافیک فنی و هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ساختمان‌هایی بزرگ با گنبدهای طلایی، جنگل‌های سرسبز در کنار معادنی که آب آن‌ها را فراگرفته، همگی با کیفیتی مثال‌زدنی پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرند تا جلوه‌های درخشان هنری نسخه 1997 را یادآوری کنند.

 

در کنار بازسازی چشم‌نواز محیط‌های بازی، باید به نورپردازی با کیفیت آن اشاره کرد. نور و سایه همانند نسخه 1997 بازی Riven، در نسخه ریمیک نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. قدم زدن در ساختمان‌هایی با شیشه‌های رنگی و تماشای عبور نور از آن شیشه‌ها، انعکاس نور آفتاب بر گنبدهای طلایی بزرگ، یا ورود به معادن تاریک با چراغ‌هایی محدود، لذتی است که در کمتر اثری می‌توان دید.

 

نسخه اول Riven اثری است که با گذشت زمان غیر‌قابل بازی نشده و تنها روی آن خاکی به نام قدیمی‌شدن تکنولوژی نشسته‌ است. توسعه‌دهندگان به خوبی دریافتند که بازی جدید برای ارائه حال و هوای نسخه 1997، تنها به نوسازی نیاز دارد. احترام این ریمیک (حداقل در بعد طراحی هنری) به آنچه نسخه اصلی پیش چشم دوست‌داران بازی‌های ماجراجویی پازلی قرار داد، چیزی است که ریمیک Riven را ارزشمند می‌کند.

 

با ورود به اولین منطقه بازی و تماشای ساختمان‌های مشابه منطقه اول از دور، این ترس در من وجود داشت که ممکن است مناطق بازی، به زودی برایم خسته‌کننده شده و جست‌وجو برای کشف راه حل پازل‌ها، به امری اجباری برای پیش‌روی در داستان تبدیل شود. اما تنوع بی‌نظیر محیط‌ها، به تازه ماندن تجربه بازی در ذهنم کمک ‌کرد. بازی ناگهان پس از عبور از ساختمان‌هایی بزرگ، من را به جنگلی سرسبز و پر از پروانه رساند که کوچک‌ترین شباهتی به منطقه قبل نداشت.

 

این غافلگیری در ارائه مناطق جدید، لذتی هیجان‌انگیز است که با تجربه بازی Riven به دست می‌آید. در چنین لحظاتی، Riven مخاطب را از قالب گیمر خارج کرده و لباس یک کاوشگر ماجراجو را به تن او می‌کند که وظیفه‌اش کشف رازهای یک تمدن است. احساسی که به خوبی به لطف طراحی هنری بی‌نظیر بازی به مخاطب منتقل می‌شود. اما طراحی هنری، در ارائه این احساس تنها نیست و ابزارهای کمکی دارد که چیزی از کیفیت طراحی هنری و فنی بازی کم ندارند.

 

آن‌چه بازی Riven در سال 1997 را به اثری پرطرفدار تبدیل کرد، ترکیب صداگذاری درجه‌یک و موسیقی مناسب با طراحی هنری بی‌نظیر، لذت حل پازل در فضایی آرام و دوست‌داشتنی و موسیقی که پابه‌پای آن حرکت می‌کرد، بود. تجربه‌ای که در آن سال‌ها، کمتر اثری نظیرش را ارائه‌ کرده بود. صداهای محیطی و آهنگ‌هایی که در Riven شنیده می‌شد، قدم به قدم، تنهایی گیمر در جهان بازی را به او یادآوری می‌کرد و پابه‌پای او تا کشف حقیقت پیش می‌رفت؛ چیزی که در نسخه ریمیک نیز وجود دارد.

 

در قسمتی از بازی و هنگامی که مشغول کاوش در محیط بودم، صدای چرخ‌دهنده‌های بزرگی را می‌شنیدم که از سازه‌های دوردست به گوش می‌رسید. وجود چنین لحظاتی، وسعت دنیای بازی و تنهایی من در این جهان بزرگ را به من گوشزد می‌کرد. صداگذاری و موسیقی‌های‌ درجه یک نسخه ریمیک Riven را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن دانست.

 

توسعه‌دهندگان بازی Riven با هدف ادای احترام به ریشه‌ها و جهش به آینده، یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ساخته شده در سال 1997 را دوباره‌سازی کرده‌اند. تغییر غیر ضرروی برخی پازل‌ها و خشکی کنترل و سیستم حرکتی، نسخه ریمیک این اثر را از اهداف مد نظر توسعه‌دهندگانش دور می‌کند.

 

با این‌حال، استفاده از آنریل انجین5 و بازسازی سه‌بعدی جهان زیبای بازی با وفاداری به طراحی هنری نسخه اصلی، در کنار صداگذاری و موسیقی درجه یک و فضاسازی قدرتمند، نقاط قوتی است که تجربه این اثر را ارزشمند کرده. این نقاط قوت سبب شده تا نسخه ریمیک بازی Riven با ادای احترام به ریشه‌ها، همان تجربه ناب نسخه اصلی را عرضه کند و با جهش به آینده، تجربه بازی را در قالبی مدرن و با استفاده از تکنولوژی‌های روز به نمایش بگذارد.

 

 

کدخبر: ۵۶۱۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر