کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۳۱۶
تاریخ خبر:

نگاهی به برندهای مهمی که فضای مجازی را قبضه کرده‌اند

نگاهی به برندهای مهمی که فضای مجازی را قبضه کرده‌اند

سوشال مدیا در دست گلرنگ

هفت صبح| مردم کدام برند داخلی را بیشتر از همه می‌شناسند؟ کدام از این برندها فالوئر بیشتری دارند و درباره کدام یک از این برندها بیشتر از همه حرف زده می‌شود؟ از هر نظر که بسنجیم گلرنگ با معیارهای مختلف بازار برندها در سوشال مدیا را قبضه کرده. همچنین در ده کسب و کار اولی که ایرانی‌ها دنبال می‌کنند حتی یک نام دولتی هم وجود ندارد. این‌ها اطلاعاتی است که یک موسسه تحقیقاتی درباره کسب و کارهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده. اگر قرار باشد کل برندهای داخلی را بر اساس محبوبیتشان طبقه‌بندی ‌کنیم به چه جزئیاتی می‌رسیم؟

  

پرفالوئرترین: افق کوروش

   

دو میلیون نفر افق کوروش را دنبال می‌کنند و این یعنی فروشگاه زنجیره‌ای شرکت گلرنگ در صدر این فهرست قرار دارد. بعد از این فیلیمو، دیجی‌کالا، خانومی، اسنپ و نماوا بیشترین دنبال کننده را دارند.

   

نکته جالب اینکه در میان برندهای پرفالوئر حتی یک محصول غذایی هم در 10 رتبه اول جایی ندارد. البته در نظر داشته باشیم که تعداد دنبال کننده به تنهایی شاخص موفقیت برندها در شبکه‌های اجتماعی نیست.

  

بر اساس این گزارش که با عنوان رفتار ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ منتشر شده از دسته‌ محصولات خوراکی میهن و کاله در رتبه دوازدهم و نوزدهم قرار دارند. به جز این دو تا رتبه بیستم دیگر هیچ خوراکی وجود نداشته.

  

بیشترین آگاهی درباره اپراتورها

  

تا اینجا موضوع، فالوئر برندها بود ولی از اینجا به بعد مسئله اصلی بیشترین آگاهی و شناخت از یک برند است. در شبکه‌های اجتماعی آگاهی از چه مشاغل و برندهایی بیشتر از بقیه است؟ جایگاه اول به اپراتورهای مخابراتی (ایرانسل با ۵/۴و همراه اول با۳/۷ میلیارد بازدید) تعلق دارد. بعد از این دو، آگاهی از صنایع خودروساز (سایپا و بعد ایران خودرو) به طور واضح پررنگ‌تر از همه بوده. در جایگاه ششم و هفتم دو استارتاپ خصوصی (اسنپ و فیلیمو) قرار دارد که می توانیم بگوییم در حد و اندازه کمپانی‌های بزرگ دولتی بین مردم شناخته شده هستند.

 

   

بسیاری از برندهای نام آشنای صنایع غذایی مثل مهرام، سان استار، تک ماکارون، تلاونگ که به عنوان برندهای معروف شناخته می‌شوند حتی در فهرست 100 برند اول هم حضور ندارند. این البته لزوما به معنای کمرنگ بودن آنها در بازار نیست بلکه نشان می‌دهد در استراتژی آنها فضای آنلاین اولویت ندارد.

   

از بین همه محصولات آرایشی فقط یک قلم پاک وش است که بین 20 مارک برتر این فهرست (پربازدیدها) جا گرفته. پاک وش تولید کننده محصولاتی مثل پرسیل و تاژ است.

   

حالا که حرف از بازدید است بیایید فقط نگاهی به استارتاپ‌ها بیاندازیم. کدام یک از این شرکت‌های تکنولوژیک در تمام شبکه‌های اجتماعی پربازدیدتر هستند؟ اول اسنپ، دوم فیلیمو، سوم دیوار، چهارم دیجی‌کالا، پنجم نماوا و در نهایت جاباما و تپسی.  از آنجایی که در میان 20 استارتاپ پربازدید نام فیلم نت، فیدیبو و طاقچه هم دیده می‌شود، این یعنی برندهای فرهنگی در سوشال مدیا بازدید بیشتری دارند.

   

پیج های فیلیمو از نظر بازدید بسیار پربازدیدتر از رقبای خود در فضای مجازی است اما مردم درباره این پلتفرم به اندازه نماوا و فیلم نت مطلب منتشر کرده‌اند.

   

حالا که حرف از ایمپرشن و بازدید است در بین کالاهای زودمصرف کدام یک در جایگاه اول قرار دارند؟ محصولات پاک‌وش، پرایم، پاکسان، میهن، گلرنگ، کاله و یک و یک. این نکته جالبی است که پرایم با 13 سال سابقه تولید، ایمپرشن و بازدید بیشتری در مقایسه با بقیه دارد. پرایم محصولاتی در لاین‌های مختلف مراقبتی و بهداشتی پوست و مو تولید می‌کند که از سال 1390 تولید آن کلید زده شده.

   

نکته جالب شرکت گلرنگ است که با فروشگاه‌های افق جایگاه پرفالوئرترین برند را گرفته بود. گلرنگ در دسته آرایشی بهداشتی ها (با برندهای سافتلن، اکتیو و مای) و در محصولات خوراکی (با مارک فامیلا، بایودنت و اویلا) به ترتیب رتبه‌های پنجم و هجدهم برندهای زود مصرف را از لحاظ ایمپرشن هم قبضه کرده.

  

حال مردم با کدام استارتاپ‌ها بهتر است؟

  

اگر تمرکزمان را فقط بگذاریم بر روی استارتاپ‌ها و سعی کنیم به این سوال جواب دهیم که مردم به کدام برندها احساسات مثبت‌تری دارند؟ به نظر می‌رسد، کسب‌وکارهایی که خدمات آنها به طور مستقیم با کاربران در تعامل است مانند فیلیمو یا طاقچه با احساسات مثبت‌تر و محبوبیت بیشتری روبه‌رو هستند. اگر بخواهیم به ترتیب نام ببریم حس مردم به فیلیمو، فیلمنت، فیدیبو و طاقچه بهتر است.

 

   

در بین استارتاپ‌ها حال مردم با کدام برندها خوب نیست؟ کسب و کارهایی که مردم از طریق یک واسطه با آنها ارتباط برقرار می‌کنند در سمت منفی این نمودار جا دارند. یعنی اسنپ و دیجی‌کالا منفی‌ترین احساسات را به همراه داشته‌اند. پژوهشگران اینطور تحلیل کرده‌اند که این احساسات احتمالا مربوط به نارضایتی خریداران از فروشگاه‌های واسطه دیجی‌کالا و از راننده‌های اسنپی است.

   

بسیاری از رقبا از نظر آگاهی و محبوبیت تفاوت زیادی با هم دارند ولی فیدیبو و طاقچه تنها رقبایی هستند که از نظر این دو شاخص مثل همدیگرند.

 

کدخبر: ۵۵۹۳۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر