کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۸۳
تاریخ خبر:

ریسک‌های گران‌قیمت

ریسک‌های گران‌قیمت

پرونده‌ای از بزرگ‌ترین شکست‌های بازی‌های لایوسرویس

هفت صبح| بر کسی پوشیده نیست که چرا در سال‌های اخیر تعداد بازی‌های لایو سرویس بیشتر از هر زمان دیگری هستند. طبعا با طولانی شدن عمر یک بازی ویدئویی تحت عنوان سرویس محور، درآمدزایی آن هم بیشتر از عناوین تک نفره با عمر کوتاه خواهد بود. با اینکه در این بازار، نمونه‌های موفق بسیاری داشته‌ایم‌ اما در ادامه قصد داریم ‌ هفت شکست بزرگ بازی‌های لایو سرویس را با هم بررسی کنیم.

آثاری که معمولا با هزینه‌های هنگفت توسعه پیدا کردند اما نتوانستند در بازار رقابتی بازی‌های لایو سرویس حرفی برای گفتن داشته باشند و به سرعت شکست خوردند.

فرایندی که طی سال‌های اخیر بارها تکرار شده و به خوبی نشان می‌دهد که توسعه چنین آثاری نیاز به تجربه و ریسکی بالا دارد.

بازی‌هایی که در صورت موفقیت می‌توانند تبدیل به ماشین پولسازی شوند اما شکست آنها معمولا با خطرات و هزینه‌های بسیاری همراه می‌شود که نهایتا به تعطیلی استودیو یا متوقف شدن فرایند بازی منتهی خواهد شد.

    

Hyper Scape

 

تلاش یوبی‌سافت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناشران صنعت بازی ویدئویی برای سوار شدن برقطار تبلیغاتی بتل رویال، بازی Hyper Scape بود. یک شوتر رایگان بتل رویال با جنگ‌های شهری، مکانیک‌های حرکت سریع و روان و در ترکیب با ویژگی‌های منحصر به فردی که به طور خاص قشر استریمر را هدف قرار داده بود. با اینکه ذاتا هیچ مشکل بزرگی با گیم‌پلی و دیگر ابعاد بازی وجود نداشت اما Hyper Scape نتوانست موفقیت‌های اولیه را در درازمدت تکرار کند و بازیکنان را در سرورهای بازی نگه دارد.

  

Foamstars

 

تلاش برای ترکیب مکانیک‌های Splatoon با ایده‌های جدید سازنده، اسکوئر انیکس را بر این داشت تا یک بازی آنلاین را تحت نام Foamstars عرضه کند. فقدان محتوای جذاب و مکانیک‌های بد پیشرفت، دلیل کافی برای عدم حضور درازمدت بازیکنان در سرورهای بازی بودند. در حالی که تنها مدت کوتاهی از انتشار بازی می‌گذرد، Foamstars خیلی زود در سیر نزولی قرار گرفته و آینده روشنی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود.

   

Babylon’s Fall

 

یکی از جدیدترین بازی‌های سرویس محور شکست خورده را باید Babylon’s Fall دانست. توسعه یافته توسط پلاتینیوم گیمز یکی از بهترین استودیوهای جهان که سال‌ها قبل توسط هیدئو کوجیما به عنوان بهترین اکشن‌ساز جهان معرفی شد، شوکه کننده بود. تجربه‌ای که نشان داد ساخت بازی لایو سرویس با یک بازی تک‌نفره تفاوت‌های بسیاری دارد. این بازی دارای گیم‌پلی چندنفره مشترک بود و به بازیکنان اجازه می‌داد تا از یک برج عظیم به نام Ziggurat بالا بروند. بااین حال، به طور کلی نقدهای منفی دریافت کرد و یک شکست تجاری بود که منجر به خاموش شدن سرورهای بازی توسط ناشر اسکوئر انیکس در 27 فوریه 2023 شد. دلیل این شکست را می‌توان در چالش‌های خسته‌کننده و تکراری، جلوه‌های بصری نامناسب و کمبود محتوا جست‌و‌جو کرد.

   

Anthem

 

شاید Anthem کوتاه‌ترین عمر را بین بازی‌های سرویس محور آنلاین نداشته باشد اما قطعا یکی از ناامیدکننده‌ترین آنهاست. توسعه یافته توسط استودیوی محبوب Bioware و منتشر شده توسط EA که هر دو سابقه خوبی در عرضه بازی‌های باکیفیت دارند، باعث شد تا Anthem بیش از پیش همه را ناامید کند. تا پیش از ساخت این بازی استودیوی Bioware که برای خلق نقش‌آفرینی‌های تک‌نفره داستان محور چون Dragon Age و Mass Effect شناخته می‌شد، تصمیم گرفت تا اثری شوتر آنلاین کوآپ را روانه بازار کند. ماموریت‌های به شدت تکراری، جهان بی‌روح، روایت نه‌چندان مناسب و صفحات لودینگ طولانی مدت موجب شد تا نه‌تنها Anthem با شکست روبه‌رو شود بلکه جامعه مخاطبان هم اعتماد خود را تا حد زیادی نسبت به استودیوی Bioware از دست بدهند.

  

Suicide Squad

 

زمانی که راکستدی Suicide Squad: Kill the Justice League را معرفی کرد، یک تکامل طبیعی از ایده‌های بتمن آرکام در عنوانی سرویس محور چندان بد به نظر نمی‌رسید. چه بسا بازی به عنوان ضدقهرمان در یک تیم برای بسیاری هیجان‌انگیز بود. اما پس از توسعه 8 ساله، Suicide Squad با گیم‌پلی بدون خلاقیت و ماموریت‌های به شدت تکراری عرضه شد و روایت ناامیدکننده داستان نیز میخ آخر را بر تابوت آن کوبید. طرفداران تنها چند هفته پس از انتشار بازی، علاقه خود را به این اثر از دست دادند تا شکست بزرگی در کارنامه راکستدی نقش ببندد.

   

Marvel’s Avengers

 

یک بازی لایو سرویس که به شما اجازه می‌دهد تا در نقش برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمان‌های تاریخ بازی کنید، فرمول جذابی برای موفقیت به نظر می‌رسد. ایده جذابی که استودیوی کریستال داینامیکز که اخیرا برای ریبوت سری توم ریدر شناخته می‌شد را بر آن داشت تا Marvel’s Avengers را روانه بازار کند. اما فقدان بخش پایانی جذاب، مکانیک‌های پیشروی ناامید کننده و مشکلات تکنیکی زمان عرضه باعث شد تا این اثر با یک شکست بزرگ روبه‌رو شود. حتی محتویات پس از عرضه نیز نتوانست این بازی را نجات دهد زیرا بسیاری از مشکلات Marvel’s Avengers اساسی‌تر از آن بودند که بتوان با آپدیت و DLC آنها را حل کرد.

   

Radical Heights

 

بازی Radical Heights آنقدر شکست بزرگی بود که استودیوی Boss Key Productions را به تعطیلی کامل کشاند! زمانی که دنیای ویدئو گیم در قبضه پابجی و فورتنایت بود، این استودیو تصمیم گرفت تا بر موج بتل رویال سوار شده و عنوانی متفاوت در این ژانر را روانه بازار کند. اما انتشار بازی پس از تنها 5 ماه توسعه و با برچسب X-TREME Early Access نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرد که در ادامه مشخص شدند، آنقدرها هم بی‌جا نبوده است. ایده این بود که به کامیونیتی بازی اجازه داده شود تا در دسترسی بسیار زود هنگام این اثر را تجربه کرده و به شکل‌دهی و انتشار کامل آن کمک کند. اما ضعف‌های پرتعداد بازی باعث شد تا کمی بیشتر از یک ماه پس از انتشار در آوریل 2018 استودیو تعطیل شده و بازی نیز متعاقبا رها شود.

کدخبر: ۵۵۸۴۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر