کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۱۹
تاریخ خبر:

پنج قربانی هوش مصنوعی

پنج قربانی هوش مصنوعی

نگاهی به مشاغلی که شاید تا چند سال آینده به فراموشی سپرده شوند

روزنامه هفت صبح، رضا نوبخت | اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و Gemini گوگل ناقص به نظر می‌رسند، اما به سرعت در حال بهبود یافتن هستند. به گونه‌ای که بسیاری از ما نمی‌توانیم با آنها همگام بمانیم. با این حال، این پیشرفت هوش مصنوعی تهدید جدی برای بسیاری از شغل‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ از جمله بسیاری از نقش‌های مرتبط با صنعت فناوری.

 

با توجه به اخراج مداوم کارکنان شرکت‌های بزرگ فناوری در سال‌های اخیر، برخی ادعا می‌کنند که این گذار از پیش آغاز شده است. برای اینکه این اتفاق ترسناک را بهتر درک کنیم، این مطلب را به رشته تحریر درآوردیم. در این مطلب به شغل‌های مرتبط با فناوری اشاره کرده‌ایم که احتمالا طی سال‌های آینده، کارکنان فعلی آن باید به دنبال یک شغل جدید بگردند. چون هوش مصنوعی احتمالا جایگزین آن‌ها خواهد شد.

 

هوش مصنوعی یک تهدید قابل توجه برای شغل‌هایی مثل وارد کردن و تجزیه و تحلیل داده در تمامی سطوح مهارتی است. سخت‌ترین و دستی‌ترین نوع شغل‌های ورود داده شامل انتقال اطلاعات از کاغذ به پایگاه داده دیجیتال می‌شود. حتی این کارها هم اکنون با استفاده از ترکیب تشخیص اپتیکی حروف (OCR) و پردازش زبان طبیعی (NLP) قابل انجام هستند. هیچ یک از این فناوری‌ها جدید نیستند.

 

اما اضافه کردن هوش مصنوعی می‌تواند به ماشین‌ها کمک کند تا داده‌های نامنظم را با دقتی مانند انسان و در کسری از ثانیه مرتب کنند. همین امر برای تجزیه و تحلیل داده نیز صدق می‌کند. زیرا بزرگ‌ترین قدرت هوش مصنوعی در پیدا کردن الگوها و روندهای موجود در مجموعه داده‌های بزرگ است. به عنوان مثال، ما قبلاً دیده‌ایم که چگونه چت‌بات Gemini گوگل می‌تواند جداول را مستقیماً به Google Sheets انتقال دهد.

 

این امر باعث می‌شود تولید گزارش‌های پایه‌ای آسان‌تر از همیشه باشد. نکته امیدبخش این است که هوش مصنوعی نمی‌تواند در حال حاضر جایگزین دانشمندان داده شده یا تحلیل‌های پیشرفته و پیچیده را به خوبی انسان انجام دهد. بنابراین کسانی که به تازگی در این زمینه قدم گذاشته‌اند، احتمالا آینده‌ای متفاوت‌تر از آنچه در نظر داشتند را شاهد خواهند بود، نه اینکه آینده‌شان کاملا از بین برود.

 

توسعه‌دهندگانی که روی برنامه‌ها، بازی‌ها و وب‌سایت‌ها کار می‌کنند معمولاً کارهای خود را تحت شرایط واقعی و رفتار انسانی آزمایش می‌کنند. ارزش بازار جهانی آزمایش و تست نرم‌افزار امروز به مقداری بیش از ۴۵ میلیارد دلار رسیده است. اما بسیاری از بخش‌ها هنوز هم به صورت دستی و وابسته به انسان باقی مانده‌اند.

 

هوش مصنوعی می‌تواند به طور خودکار موردهای آزمایشی را براساس کاربران موردنظر تولید کند و این تست‌ها را چندین برابر سریعتر از انسان‌ها اجرا کند. این امر به توسعه‌دهندگان در سراسر زنجیره، امکان می‌دهد تا بازخورد را با سرعت بیشتری دریافت و فرآیند کلی اطمینان از کیفیت را تسریع کنند. البته همچنان به آزمایشگران انسانی در مراحل مختلف آزمایش محصول نیاز وجود خواهد داشت، اما به مقدار کمتری نسبت به امروز.

 

درحالی که هنرهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در حال رواج پیدا کردن هستند، حالا فقط مسئله زمان است تا به اشکال مختلف رسانه‌ای نفوذ کند. یعنی دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد. در واقع، برخی ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی در حال حاضر به شغل‌های صنعت سرگرمی نفوذ کرده است. در اواخر سال ۲۰۲۳، بازی ویدئویی پرطرفدار The Finals به خاطر استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تولید دیالوگ‌ها، مورد انتقاد قرار گرفت. اگرچه شرکت وویس‌اکتر استخدام کرده بود، از فناوری متن به گفتار برای «اکشن‌های مختلف در بازی» نیز استفاده کرد.

 

طراحی گرافیک یکی دیگر از زمینه‌هایی است که به خاطر پیشرفت هوش مصنوعی در شرف بحران قرار دارد. Midjourney قادر است متن انگلیسی ساده را به آثار هنری زیبا تبدیل کند. این امر به یک گروه کوچک‌تر از طراحان امکان می‌دهد تا چیزهایی را که در فیلم‌ها یا بازی‌ها استفاده می‌شود، ایجاد کرده و تغییر دهند.

 

همچنین می‌دانیم که OpenAI فعالانه روی یک تولیدکننده متن به ویدئو به نام Sora کار می‌کند که می‌تواند دنیای طراحی گرافیکی را متحول کند. عکاسان حرفه‌ای می‌توانند از راه فروش تصاویر و ویدئوهای موجود در اینترنت خرج زندگی خود را در بیاورند. اما در نهایت این شغل هم زیر سایه هوش مصنوعی ممکن است تغییر کند.

 

بیشتر ما در یک زمانی با یک ربات پشتیبانی فنی مواجه بوده‌ایم، اما ارتباط با یکی از آن‌ها تقریباً ناامیدکننده است. این چت‌بات‌ها یک زمانی جدید بودند اما اکنون در مقایسه با هوش مصنوعی مدرن مانند ChatGPT به نظر قدیمی می‌آیند. با کاهش قیمت مدل‌های زبانی در سال‌های آینده، احتمالاً شاهد چت‌بات‌های پشتیبانی بهبودیافته خواهیم بود که می‌توانند تقریباً هر سوال یا درخواستی را انجام دهند.

 

این پیشرفت به اندازه‌ای هست که تعداد کارمندان در بسیاری از میزهای کمک و مراکز تماس در سراسر جهان کاهش یابد. چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد قادرند به طور بسیار عالی زبان طبیعی و متن را درک کرده و مفهوم را در زمان کوتاهی بفهمند. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند پاسخ‌های درستی به سوالات کاربران بدهند.

 

تنها نکته امیدبخش این است که احتمالاً انسان‌ها هنوز هم درگیر تعاملات پیچیده‌تر خواهند بود. تغییر زمان‌بندی یک پرواز و حفظ مشتری به چیزی بیشتر از یک مدل زبانی بزرگ نیاز دارد. به همین خاطر هوش مصنوعی بازار کار و شغل این افراد را هم به یکباره نابود نمی‌کند. اما این شغل‌ها در خطر قرار دارند و قطعا چندین فرصت شغلی را از بین می‌برد.

 

تیم‌های تبلیغات و فروش در شرکت‌های فناوری مانند گوگل در طول سال گذشته به خاطر هوش مصنوعی با کاهش شغل گسترده روبه‌رو بوده‌اند. به طور همزمان، این شرکت‌ها ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرده‌اند که از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتواهای متنی و هنری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، گوگل قبلاً انسان‌ها را استخدام می‌کرد تا به مشتریان در نوشتن تبلیغات، انتخاب چیدمان مناسب و بهینه‌سازی بودجه‌های خود کمک کنند.

 

اما اکنون بیشتر فرآیند را از طریق محصولی با نام Performance Max به صورت خودکار می‌سازد که خود آن را هوش مصنوعی تولید کرده است. به همین ترتیب، هوش مصنوعی به‌طور قابل توجهی بخش‌های جمع‌آوری داده و تحلیل تحقیقات بازار را بهتر، ساده‌تر و بهینه‌تر کرده است. آمازون اکنون از یک مدل زبانی بزرگ برای خلاصه‌کردن نقد‌ها و کمک به کاربران خود در ارزیابی کیفیت محصولات گوناگون استفاده می‌کند.

 

شرح عکس: با هوش مصنوعی عملا هیچ محدودیتی برای تولید محتوا وجود ندارد

 

کدخبر: ۵۵۴۶۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر