کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۰۰۱
تاریخ خبر:

شکستن اکسل و منطق خودروساز مونتاژکار

شکستن اکسل و منطق خودروساز مونتاژکار

انگار تا مشکل پیش نیاید کیفیت را بررسی نمی‌کنیم!

هفت صبح| اوایل اردیبهشت ماه بود که فیلمی در فضای مجازی وایرال شد. فیلم شکستن اکسل عقب ام‌وی‌ام X55 پرو و واژگونی این خودرو در جاده قم-کاشان. اکسل به صورت کامل از زیر خودرو در می‌رود و خودرو هم که در حال حرکت در جاده بود، از باند وسط اتوبان خارج شده و ‌ بعد از دو بار معلق زدن، در مقابل یک کشنده ولوو متوقف می‌شود. همه مانور تیم مدیران‌ خودرو ‌روی این مسئله بود که خب این ماجرا تلفاتی در پی نداشت‌ و از استحکام بدنه خودرو گفته شد که جان سرنشینان را حفظ کرده‌ است! این ماجرا فقط در ایران اتفاق نیفتاد. در روسیه و مالزی و... هم دچار این حادثه شدند و شرکت چری وارد ماجرا شد.

 

داستان به همین جا ختم نشد بلکه در رسانه‌ها خبری درز کرد با این مضمون: «‌‌در ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شرکت مدیران‌خودرو اطلاعیه فنی برای نمایندگی‌هایش منتشر کرده است. بر طبق متن فراخوان اکسل X55 پرو، کد تأمین‌کننده اکسل اگر شامل ۵AJ باشد و یکی از کدهای شناسه خود قطعه نیز شامل موارد ۲۳H14C ،۲۳H15C ،۲۳H16C و ۲۳H17C باشد، باید هرچه سریعتر برای تعویض آن به نمایندگی‌های سراسر کشور مدیران‌خودرو مراجعه کرد. سایر دارندگان این قبیل خودروها نیز برای بازبینی نقاط اتصال و جوش باید در اسرع وقت به نزدیکترین نمایندگی محل سکونت خود مراجعه کنند.»

 

آیا این فراخوان عمومی شده بود که کسی خبردار باشد؟ خیر. روز شنبه 29 اردیبهشت ماه، یک کنفرانس خبری درباره این ماجراها توسط مدیران‌خودرو برگزار شد. حدود یک ماه که رسانه‌ها درباره این ماجرا نوشتند‌ بالاخره مدیران خودرو یک نشست خبری برگزار کرد. درحالی که فروش خودروهایش با توجه به بازار در این مدت بسیار افت قیمت داشته است.

 

به‌نوشته پایگاه خبری اسب‌بخار، جک لی، مدیرعامل این شرکت در ابتدای جلسه عذرخواهی کرده و سپس بیان کرد که رویکرد شرکت جبران حادثه پیش آمده برای مالک X55 پرو حادثه دیده، پیشگیری از ایجاد هرگونه حادثه مشابه و تمرکز بیشتر برکیفیت محصولات و مشتری‌مداری در سال جاری خواهد بود.»

 

اما سوال اینجاست اگر چری و مدیران‌خودرو قرارشان بر این بوده است که تمرکز بیشتر برکیفیت و مشتری‌مداری داشته باشند، چطور آن بیانیه فروردین ماه درباره بازدید از اکسل‌ها خبری نشد. یعنی تا وقتی که یک حادثه به این شکل رخ نمی‌داد قرار نبود تمرکز بر‌کیفیت و مشتری‌مداری در راس امور قرار بگیرد؟!

 

 

چه تعداد خودرو نیاز به تعویض اکسل دارند؟

 

احمد معروف‌خانی - مدیر خدمات پس از فروش گروه صنایع خودروسازی مدیران‌خودرو در این نشست عنوان کرده است:«طبق اعلام شرکت مادر، تعداد 2159 خودرو باید بررسی شوند، البته تمامی این خودروها دچار مشکل جدی نیستند ولی جزو پارت نامبرهایی هستند که باید بررسی شوند. در انتهای فراخوان جلسه‌ای خواهیم گذاشت و تعداد نهایی خودروهایی که اکسل آنها عوض شده، اعلام می‌شود.» این جمله که دچار مشکل جدی نیستند هم از عجایب است، ماشین چپ کرده، فیلم اکسل‌های جدا شده وایرال شده اما همچنان دچار مشکل جدی نیستند!

 

واقعا کیفیت محصول برای‌تان مهم است؟

 

نکته اول که باید در نظر گرفت، این است اوایل حضور شرکت‌های چینی در بازار ایران، این انتقاد به آنها وارد بود که به کیفیت محصول توجه چندانی ندارند به خاطر همین افت کیفیت، همیشه ماشین چینی ارزان‌تر از ماشین‌های دیگر بود و کسی تمایل به خرید این ماشین‌ها نداشت. به مرور وقتی شرکت‌های چینی ذائقه مصرف‌کننده ایرانی دست‌شان آمد، تمرکز روی خودروهای سدان و شاسی‌بلند و پر‌آپشن را در صدر کار قرار دادند و بازار را به سمت خودشان کشاندند.

 

از سوی دیگر،  نکته اینجاست؛ سازمان امور استاندارد مدعی است در استانداردهای 85‌گانه به‌قدری بالا هستیم که حتی بنز هم استانداردهای ما را پاس نمی‌کند.  اگر محصولات مونتاژی ما استاندارد بالای 85‌گانه را پاس می‌کند، چگونه چنین خطای واضحی اتفاق افتاده است؟ خطایی که با چشم به وضوح دیده می‌شود و این چیزی است که نمی‌شود نادیده گرفت.حتی جای شکستگی جوش اکسل به خوبی در فیلم‌ها مشخص است. آیا استاندارد محصولات در چین هم به این شکل است؟ واقعا کیفیت محصولات و مشتری‌مداری در ایران برای چینی‌ها مهم است یا فقط بازار ما اهمیت دارد؟ ما شبیه موش آزمایشگاهی برای رفع عیوب محصولات چینی هستیم که در سطح دنیا به خوبی ارائه شوند یا کیفیت اهمیت دارد؟ اگر کیفیت اهمیت دارد، چگونه همچنین اتفاق واضحی رخ داده است که در برخی کلیپ‌ها حتی فونیکس هم دچار مشکل شده است.

 

می‌گویند با تامین‌کننده ایکس55 پرو قطع ارتباط کردیم. چه ضمانتی وجود دارد سایر تامین‌کننده قطعات هم این اتفاق برایشان رخ ندهد؟ بررسی کیفی می‌کنید؟ چه بسا که مدیران‌خودرو اعلام کرده است شرکت‌های تامین‌کننده قطعات ایکس 55 پرو متفاوت با محصولات ایکس 22 و فونیکس اف ایکس است پس دیگر محصولات چری و مدیران‌خودرو دچار مشکل نیستند. اما در فیلم‌هایی که وایرال‌شده تصاویری از کنده شدن اکسل در محصولات دیگر مدیران‌خودرو مانند ایکس 22 در ایران و حتی جهان به چشم می‌خورد. شاید باید منتظر ماند یک حادثه عجیب دیگر رخ بدهد تا مدیران‌خودرو بعد از یک ماه با یک فراخوان و نشست خبری فعلا پرونده ماجرا را ببندد.

 

کدخبر: ۵۵۹۰۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر