کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۷۳۶
تاریخ خبر:

بیایید به چینی‌ها احترام بگذاریم

بیایید به چینی‌ها احترام بگذاریم

سلطه‌گری خاور دور در بازار خودروهای برقی قابل انکار نیست

هفت صبح|‌ داستان از ماجرای بایدن و خودروهای برقی چینی آغاز شد. فروردین ماه امسال بود که خبری آمد به این شرح؛ رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور خواست تا واردات خودروهای برقی ساخت چین را به‌طور کامل ممنوع کند. خبر به نقل از بی‌‌بی‌سی بود.

 

 

 

سناتور براون در مطلبی نوشت: خودروهای الکتریکی چینی یک تهدید برای بقای صنعت خودروسازی آمریکا هستند. اظهارات او تندترین اظهارات یک قانون‌گذار آمریکایی در این زمینه است، چرا‌که دیگر اعضای کنگره خواستار اعمال تعرفه‌های وارداتی سنگین برای دور نگه داشتن خودروهای برقی چین از این کشور شده‌اند.

 

 

 

در ماه فوریه، کاخ سفید اعلام کرد ‌‌تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا خودروهای چینی خطری برای امنیت ملی آمریکا به همراه دارند یا خیر، آغاز کرده است. بعد از آن هم یعنی در دو روز گذشته خبری آمد به این شرح که اولین بار توسط وال‌استریت ژورنال رسانه‌ای شد.

 

 

 

دولت بایدن قصد دارد تعرفه واردات خودروهای برقی از چین را به ۱۰۰ درصد افزایش دهد؛ اقدامی که در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاشی از ناحیه دولت برای حمایت از صنعت خودروی آمریکا تعبیر شده است. تعرفه ورود برقی‌ها از چین هم‌اکنون ۲۵درصد است. اگرچه ‌‌وقتی در آبان 1402، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین که برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رفت سوار بر یک سدان سفارشی، ساخت برند چینی هونگ‌چی شد که اتفاقا یک نمونه آن هم توسط بی‌ام کارز (بهمن موتور) به کشور وارد شده است و بایدن در آن زمان این خودروی چینی را مورد تمجید قرار داد. حالا به نکته‌ای که باید در این گزارش اشاره کنیم، چین‌ستیزی در صنعت خودرو چه در ایران یا جهان است.

 

 

 

یک بار در گزارشی نوشتیم چین، تقدیر ناگزیر ماست. نمایشگاه بین‌المللی خودروی پکن هم که در اردیبهشت برگزار شد، نشان داد چینی‌ها به چه شدت و حدتی در حال پیشرفت در زمینه خودروهای برقی و عمل به شعار هوای پاک هستند. به‌روزترین ماشین‌ها از برندهای مختلف چینی با ویژ‌گی برقی بودن در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

 

 

 

چرا به چین در خودرو، خرده می‌گیرید؟

 

 

واقعیت این است در همین ایران خودمان در زمانی که تحریم‌ها آغاز شد، چین صنعت خودروی ما را ترک نکرد. در زمانی که دیگر خودروهای خارجی وارد نمی‌شد، چینی‌ها خودروهایی بیشتر شاسی‌بلند، پرآپشن و با ظاهری جذاب را به بازار ایران آوردند که توسط شرکت‌های خصوصی مونتاژشان هم آغاز شد. به هرحال نمی‌توان منکر پرفروش بودن خودروهای جک کرمان موتور، کی‌ام‌سی، فونیکس و ام‌وی‌ام و اکستریم مدیران‌خودرو و فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور شد. بله این خودروها ایراداتی هم دارند. شاید شتاب یا تهیه قطعه این خودروها راحت نباشد اما همین‌ها توانستند با ظاهر جذاب و آپشن‌های مختلف بازار ایران را قبضه کنند.

 

 

 

کدام برقی‌های چینی در صدر هستند؟

 

 

این روزها اخبار شیائومی و تسلا تنه به تنه هم جلو می‌رود. نام‌های برجسته‌ای مانند بی‌‌وای‌‌دی، جیلی و گریت‌وال اکنون محصولاتی در سطح رقابت جهانی تولید می‌کنند. نمی‌توان این برندها و محصولات‌شان را دست‌کم گرفت.روز گذشته خبری آمد که شیائومی در حال نزدیک‌ شدن به ظرفیت کامل اولیه است و اکنون در تلاش است تا تولید را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش دهد. همچنین، غول گوشی‌های هوشمند شیائومی در حال انجام یک حرکت جدید در تسلاست، زیرا قصد دارد فروش یک شاسی‌بلند مانند مدل Y را از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز کند. شرکت شیائومی قصد دارد ‌با تولید اولین خودروی الکتریکی SU۷ خود که قرار است امسال به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه برسد، توسعه جدیدی را آغاز کند.

 

 

 

برترین تولیدکننده خودروی برقی در 2024

 

 

با اتمام پنج ‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، پرفروش‌ترین و برترین شرکت‌های خودروی برقی تا به اینجا مشخص شدند و نفود خودروسازان چینی به صنعت خودرو انکارناپذیر است. اخیراً EV-Volumes، دیتابیس مختص به خودروهای برقی آمار و ارقام فروش این خودروها در سه‌ماهه اول سال 2024 را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد نفوذ چینی‌ها به صنعت خودرو، خصوصاً عرصه الکتریکی‌سازی عمیق‌تر از تصور است. بی‌وای‌دی با ثبت بیش از ۶۲۴ هزار دستگاه و سهم ۱۹/۴ درصد، کماکان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین الکتریکی بین این شرکت‌ها به حساب می‌آید. تسلا هم در رقابت تنگاتنگ با رقیب چینی خود با فروش بیش از ۳۸۶ هزار دستگاه و سهم ۱۲ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. این دو شرکت در کنار هم ۳۱۴ درصد از بازار خودروهای پلاگین هیبرید و تمام برقی را تشکیل می‌دهند، هرچند افتی چند درصدی را نسبت به سهم ۳۷/۸ درصدیِ سال قبل تجربه کرده‌اند.

 

 

 

در این بین همچنین باید به این نکته توجه کرد که سبد محصولات تسلا محدودتر و صرفاً شامل محصولات تمام الکتریکی است.جیلی-ولوو، شرکت مشترک دو خودروساز مطرح چینی و سوئدی در میان برترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو برقی سرعت رشد محسوسی را از خود نشان داده است. در همان حال، استلانتیس، چانگان، گروه هیوندای و گروه ب‌.ام.و شرکت‌هایی هستند که از این بازار کمتر از ۵ درصد سهم دارند. گروه بی‌وای‌دی در این مدت حدود ۳۰۰ هزار و ۱۲۴ دستگاه فروخته است که ۱۴/۸  درصد سهم از بازار خودروهای تمام برقی در سال 2023 به شمار می‌آید.

 

 

مانور برقی‌های چینی در نمایشگاه پکن

 

در نمایشگاه خودروی پکن مانور عجیبی روی خودروهای برقی چینی بود. برخی خودروهای برقی چینی به این شرح بود:

  Chery iCar 03T نسخه اصلاح‌شده و ارتقا یافته iCar 03 است که در اوایل سال جاری میلادی به فروش رسید. این خودرو که از لحاظ ابعادی در رده کراس‌اوورهای آفرودی طبقه‌بندی می‌شود، قرار است با دو نسخه تک‌موتوره و دوموتوره وارد بازار شود که هر دو نسخه تمام‌برقی خواهند بود.

  اومودا E5 نسخه برقی کراس‌اوور اومودا 5 به شمار می‌رود که در ایران با نام فونیکس FX شناخته می‌شود. در صورت ورود این خودرو به بازار داخل کشور، احتمالاً با نام فونیکس FX برقی و در زیربرند فونیکس NEV به فروش می‌رسد.

 

چری iCar V23 برند iCar حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین چری و ژیمی شیائومی است و مدل V23، دومین محصول این برند است که به‌صورت انبوه به تولید می‌رسد. آی‌کار V23 در پیکربندی تک‌دیفرانسیل (RWD) و دو دیفرانسیل (AWD) روانه بازار می‌شود و باتری آن می‌تواند از محدوده پیمایشی ۵۰۰ کیلومتر پشتیبانی کند. مدل V23 یک شاسی‌بلند تمام برقی سایز کوچک با ظاهری محکم و جعبه‌ای است که مورد توجه رانندگان جوان قرار می‌گیرد. طبق اطلاعات موجود، باتری به‌کاررفته در نسخه دو دیفرانسیل از بازه پیمایشی ۵۰۰ کیلومتری پشتیبانی می‌کند.

 

 

بازار چینی‌های ایران

 

در روزگاری که واردات قطره‌چکانی است، چینی‌ها همچنان مانده‌‌اند. قابل‌انکار نیست که خودروهای پرآپشن در بازار داخل داریم. هونگچی سدانی است که مدل پیشرفته آن در نمایشگاه پکن بود و به ایران هم آمد. پیکاپ تی 9 عرضه شده که برقی آن هم اتفاقا در نمایشگاه رونمایی شد. هجمه‌ها به چینی‌ها زیاد است اما با قدرت با شعار هوای پاک و تولید ماشین برقی در حال کنار زدن رقبای خود از جمله تسلا در آمریکا هستند. 

کدخبر: ۵۵۸۷۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر