کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۰۱۳
تاریخ خبر:

داستان دنباله‌دار واردات اتوبوس برقی‌ توسط شهرداری

داستان دنباله‌دار واردات اتوبوس برقی‌ توسط شهرداری

شهرداری: قرارداد ما هیچ ایرادی ندارد! وزیر صمت: در تامین کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم

هفت صبح| داستان واردات اتوبوس برقی از چین توسط شهرداری هم در نوع خود داستان عجیبی شده است. از یک طرف زاکانی، شهردار به قدری از ماجرای انتشار متن قرارداد با شرکت چینی عصبانی شده که فعال رسانه‌ای که متن این قرارداد را منتشر کرده، تهدید به شکایت آن هم در صحن علنی شورا می‌کند.

 

از سوی دیگر، همان روز عباس علی‌آبادی وزیر صمت در گفت‌وگو با صدا‌و‌سیما می‌گوید: «در تامین کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم، متاسفانه با دو بهانه تامین مالی و نیاز فوری، به سمت خارجی‌ها می‌روند.»

 

از سمت دیگر ایران‌ خودرو که انگار قراردادش با شهرداری بهم خورده، از این موضوع شاکی است که چرا شهردار گفته ‌ خودروسازان داخلی به تعهدات تحویل اتوبوس‌ها عمل نکردند و مردم را اسیر بی‌تعهدی نمی‌کنیم! ایران خودرویی‌ها هم پاسخ دادند شهرداری به جای پول، ملک به ایران‌خودرو داده که آن را هم قبلا فروخته‌اند! خلاصه بازار عجیبی شده است!

 

 

 

تهدید به شکایت و خرید اتوبوس چینی و...

 

در روزهای گذشته قراردادهای شهرداری تهران با شرکت‌های چینی در حوزه حمل و نقل شهری حاشیه‌ساز شده است، حالا برخی معتقدند قراردادهایی که برای واردات واگن مترو یا اتوبوس‌های برقی امضا شده، دارای ابهام هستند و شهرداری زاکانی باید ابهام این قراردادها را برطرف کند. سال قبل بود که شهردار تهران با هیاتی پُر ‌و پیمان راهی چین شد‌ که گفته شد قراردادی برای واردات اتوبوس‌های برقی نیز بسته شده است. در همین اثنا شهردار تهران هم با اشاره به ارزان بودن اتوبوس‌های برقی چینی نسبت به اتوبوس‌های ایرانی تلاش کرد از اقدام خود برای انعقاد قرارداد با چینی‌ها دفاع کند:« زمانی که در این سفر بودیم، بررسی‌هایی صورت گرفت و مشخص شد که قیمت اتوبوس‌های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است، به طوری که کیفیت و قابلیت آنها بسیار مناسب بود اما قیمت آنها به مراتب کمتر از قیمت‌های اتوبوس‌های برقی داخلی بود.»

 

این موضوع در حالی بود که همه ‌ روی تولید ملی و توجه به آن اصرار داشتند! بعدها یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای اقدام به انتشار متن قرارداد کرد با این محتوا: عمده فعالیت این شرکت چینی در حوزه ساختمان‌سازی است و از متن این قرارداد برمی‌آید تضمین‌های لازم وجود ندارد و در صورت بروز اختلاف راه‌حل‌های حقوقی مناسب پیش‌بینی نشده است‌ اما شهردار تهران علیرضا زاکانی به جای پاسخگویی تهدید به شکایت کرد.

 

 

 

وزیر هم انگار راضی نیست

 

عباس علی‌آبادی در مصاحبه با صدا و سیما با اشاره به موضوع واردات اتوبوس و کشنده، گفت: امروز در تولید کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم بلکه نیازمند تأمین هزینه‌ها و زمان هستیم اما گاهی به بهانه تأمین مالی و گاهی به بهانه اینکه فوری نیاز داریم، واردات صورت می‌گیرد.او در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه باید جلوی بهانه‌جویی‌ها را گرفت، تاکید کرد: به هر حال هر بار به دنبال بهانه هستند تا راهی پیدا کنند و به منفعت برسند.وزیر صمت ادامه داد: در حال حاضر یکی از بهانه‌های مهم این است که تأمین کنندگان خارجی مایل به تأمین مالی هستند، بنابراین ما باید این بهانه‌ها را از بین ببریم و روش‌هایی را برای تأمین مالی و مشارکت دادن مردم در این امر پیدا کنیم تا با این بهانه‌ها به سمت خارجی‌ها نرویم.علی‌آبادی عنوان کرد: یکی دیگر از بهانه‌ها این است که گاهی اعلام می‌کنند تعداد زیادی دستگاه آن هم به صورت فوری نیاز دارند؛ در حالی که اگر این موضوع را از قبل به تولیدکننده بگوییم تولیدکننده هم نسبت به تولید محصول مذکور اقدام می‌کند.‌ متأسفانه این مسئله وجود دارد اما به هر حال ما به دنبال رفع آنها هستیم.

 

به هرحال نکته عجیب ماجرا اینجاست چه در حوزه خودرو، چه اتوبوس چه هر ماجرایی که به این صنعت بازمی‌گردد، حواشی فراوان وجود دارد و به جای رفع مشکل برخی طلبکار هم می‌شوند که چرا وارد جزئیات می‌شوید اگرنه که شکایت می‌کنیم!

 

 

کدخبر: ۵۵۸۰۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر