کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۴۴۷
تاریخ خبر:

وزیر هم ‌سرعتِ پایین واردات خودرو را تایید کرد

وزیر هم ‌سرعتِ پایین واردات خودرو را تایید کرد

8 هزار خودرو خارجی تحویل شد؛ و فاصله بعید با وعده واردات 200 هزار دستگاه اتومبیل

هفت صبح| بعد از اینکه پلیس راهور و کارشناسان و اصحاب رسانه همه و همه درباره آمار بالای تصادفات در ایام تعطیلات عید اعلام نظر کردند و متفق‌القول به این نتیجه رسیدند که ایمنی و بدنه خودروهای تولید داخل دچار مشکل است و باید روند واردات خودرو، سرعت بیشتری بگیرد؛ بالاخره وزیر صمت هم به میدان آمد بلکه درباره واردات خودرو خبری بدهد.

 

یعنی در همه این روزها که سوال پرسیده می‌شد از میزان وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار 1402 و پیگیری واردات خودروهای دست‌دوم، وزیر در سکوت کامل به‌سر می‌برد. حالا رقم واردات 100هزار خودروی برقی که بماند. به هر حال روز سه‌شنبه عباس علی‌آبادی درباره هم میزان واردات و هم واردات خودروهای دست‌دوم اظهار‌نظر کرد. نکته جالب ماجرا هم اینجاست که خود وزیر هم اذعان داشت روند واردات خودرو کُند است.

   

8 هزار خودرو تحویل مردم شده است

 

وزیر صمت گفت: «تاکنون ۱۳۳هزار دستگاه خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور است. همچنین ۸۰۰۰ خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است.»

 

عباس علی‌آبادی در حاشیه جلسه پاسخگویی به نظرات و مشکلات شهروندان در مرکز ارتباط مردمی ریاست‌جمهوری ‌ اظهار کرد: «اولین تلاش ما در حوزه خودرو تولید کمّی است و امسال رشد تولید بهتری خواهیم داشت. سال گذشته تولید خودرو هشت درصد رشد داشت و امسال برنامه‌ریزی شده است که این رقم به بیش از 15 درصد برسد. برنامه وزارت صمت رونق واردات است، تاکنون 133‌هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد 50 هزار خودرو در گمرکات کشور است؛ البته این روندها تا حدودی کند است‌ اما به‌زودی این خودروها عرضه خواهد شد، تاکنون 8000 خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است.»

 

نکته عجیب ماجرا اینجاست که خود وزیر به عنوان متولی اصلی واردات خودرو از روند کُند بودن آن سخن می‌گوید. انگار نه انگار که وزیر باید پیگیر روند کُندی واردات خودرو باشد. اگر هم مشکلی هست که قابل حل نیست، اعلام کند.

 

قبلا وزیر از اینکه تخصیص ارز برای واردات خودرو در حوزه کاری بانک مرکزی است، سخن گفته بود و اعلام کرد نمی‌توان در ماجرایی که در شرح وظایفش نیست دخالت کند. حال باید پرسید وزیر چرا اعلام می‌کند واردات کُند است، به جای اینکه بگوید چرا سرعت واردات خودرو کم است! انگار مسئولیت این بخش را هم از حوزه وظایف خود خارج کرده باشد.

   

خبردرمانی واردات دست‌دوم‌ها

واردات خودرو

مورد بعدی که وزیر درباره آن روز گذشته صحبت کرده، واردات خودروهای دست‌دوم است.  وزیر صمت گفت: «برنامه واردات خودروهای دست‌دوم در قانون بودجه 1403 نیز تعریف شده است. آیین‌نامه مربوطه تنظیم شده ‌ و کار از طریق مسیر مناطق ویژه در حال انجام است. واردات خودروهای دست‌دوم امسال هم در قانون بودجه دیده شده ‌ و آیین‌نامه واردات هم تنظیم و برای دولت ارسال شده است. در زمان حاضر این کار از مسیر مناطق ویژه در حال اقدام است و در سایر زمینه‌ها هم انجام خواهد شد؛ همچنین در حال بازبینی در آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم با کمک نمایندگان مجلس و همکاران وزارت صمت در بخش‌های تخصصی هستیم تا واردات این خودروها با کمترین عارضه و مشکل انجام شود.»

 

مدت‌هاست آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم تصویب شده از مجلس گذر کرده و حتی هیات وزیران هم برای اجرا ابلاغ کرده است. شرح و مفاد قوانین هم مشخص است. ماشین‌های 5 سال کارکرد! مدت‌‌ زیادی هم از تصویب این قانون گذشته است (حدود 8ماه) حالا وزیر می‌گوید کار از طریق مسیر مناطق ویژه در حال انجام است و در جا‌ی دیگر هم می‌گوید آیین‌نامه در حال بازبینی است! چرا درباره این موضوع شفافیت وجود ندارد؟ چگونه قانونی که گفته می‌شود تصویب شده، دوباره در حال بازبینی است.

 

تنها نکته‌ای که درباره واردات خودروهای دست‌دوم به ذهن خطور می‌کند خبردرمانی است. هرگاه وزیر درباره واردات خودرو به مشکل می‌خورد درباره دست‌دوم‌ها هم کلامی می‌گوید و دیگر پیگیری نمی‌شود تا در مصاحبه‌ای دیگر اشاره‌ای به آن شود.

 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه‌ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده را به دولت ابلاغ کرد.ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه‌ ۴ مرداد ۱۴۰۲، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ کرد.در تاریخ ۲۴ مرداد بنابر اعلام رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت تصویب شده است. حالا در 28 فروردین 1403، وزیر تازه می‌خواهد بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را با مجلس و ... بررسی کند!

 

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که اگر هشت هزار دستگاه خودروی وارداتی تحویل مشتری شده است، چرا اثری از آثار این خودروها در سطح شهر نیست!

 

کدخبر: ۵۵۶۴۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر