کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۰۳۵
تاریخ خبر:

پس چرا جلوی واردات خودرو سنگ‌اندازی می‌شود؟

پس چرا جلوی واردات خودرو سنگ‌اندازی می‌شود؟

درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی دولت از واردات خودرو در ۱۴۰۲

هفت صبح| تسنیم گزارشی منتشر کرده است که طبق آن درآمد دولت را از میزان واردات خودرو عنوان می‌کند. طبق این گزارش، در سال گذشته حدود ۳ همت از واردات خودرو  به خزانه واریز شده است.

میزان درآمدهای وصولی گمرک و واریزی به خزانه در سال 1402 در بخش حقوق ورودی کالا، مواد اولیه قطعات منفصله و ملزومات و تجهیزات موتوری 76 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 45‌درصد افزایش نشان می‌دهد.لازم به ذکر است، درآمدهای وصولی گمرک در بخش حقوق ورودی مربوط به خودرو، 3 هزار میلیارد تومان با رشد 1800 درصدی بوده است.

 

پس با این اعداد و ارقام و همچنین رشد 1800 درصدی به این نتیجه می‌رسیم واردات خودرو برای دولت سود داشته است.

طبق اعلام گمرک، در ششم فروردین امسال، ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.

 

رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: سایپا، ماموت‌خودرو و معین خودرو ایرانیان ۳ واردکننده اول خودرو سواری به لحاظ ارزش در سال ۱۴۰۲ بودند. این موضوع در حالی است که تمام کارشناسان حوزه واردات خودرو معتقدند واردات به صورت قطره‌چکانی انجام شده و آنطور که شاید و باید تعداد ماشین‌های وارداتی زیاد نیست.

 

ازسوی دیگر، هر روز برای واردات خودرو یک قصه تازه داریم. یک خط در میان داوود منظور، از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکید می‌کند واقعا نیازی به واردات خودرو نداریم و تولیدات داخلی کافی است. همچنین نوسانات ارزی به طرز عجیبی ‌ روی بخش خصوصی و واردکنندگان خودرو فشار وارد کرده است.

 

درست است که ابتدای سال اعلام شد واردکنندگان برای دریافت ارز درخواست خود را اعلام کنند اما هنوز تخصیص ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی با اما و اگر مواجه است.

 

مثلث اقتصادی دولت یعنی خاندوزی، فرزین و عشقی یعنی وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس که این روزها تا لبه تیغ تغییر از سمت خود پیش رفتند و بعد هم تکذیب شد، حتما به خوبی از میزان آورده‌ای که واردات خودرو برای کشور داشته خبر دارند. آماری هم که منتشر شده موید این موضوع است.

 

حال سوال اینجاست چرا با همه شواهد و قرائنی که نشان می‌دهد واردات خودرو در حال حاضر به نفع کشور است اما همچنان واردات در تعداد کم انجام می‌شود به طوری که حتی با چشم هم در خیابان‌ها اثری از این خارجی‌های خوش‌رنگ و لعاب نیست. از سوی دیگر، قانونی برای واردات خودروهای دست‌دوم تصویب شد که اصلا مشخص نیست در کدام راهروی هیئت وزیران مانده است که ابلاغ نمی‌شود.

 

در حال حاضر بیشترین تمرکزها ‌ روی واردات خودروهای برقی است که خب عده بسیاری به کمبود جایگاه شارژ و مهمتر از همه، نبود نیروی برق در کشور اشاره می‌کنند. حتی خود وزیر نیرو هم به این موضوع اذعان داشت. یعنی باید دید هزینه کردن برای واردات هم نظارت درستی دارد یا خیر؟ هزینه‌ای می‌شود که آورده‌ای نخواهد داشت و بیشتر موجب ضرر می‌شود یا همین واردات خودروهای هیبرید و عادی که آورده‌اش هم طبق آمار مشخص شده را ادامه دهیم؛ البته نه در این مقیاس قطره‌چکانی بلکه بیشتر.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر