کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۱۴۳
تاریخ خبر:

# واردات خودرو را آزاد کنید!

# واردات خودرو را آزاد کنید!

وقتی به همین واردات قطره‌چکانی راضی شدید کار هم به هشتگ زدن می‌رسد

هفت صبح|  چند روزی است که یکی فعالان حوزه خودرو در فضای مجازی سعی می‌کند هشتگ «واردات خودرو را آزاد کنید» تبدیل به ترند کند بلکه نظر مسئولان به این موضوع جلب شود. البته که استفاده از این فضا برای اینکه مردم هم به خواسته‌شان برسند بد نیست.

 

با توجه به آمار تصادفات نوروزی و اعلام خود پلیس که ایمنی خودروهای داخلی و بدنه‌شان مشکل دارد‌؛‌ چنین خواسته‌ای برای واردات بیشتر خودروهای خارجی، معقول به نظر می‌رسد‌ اما آن زمان که همه رسانه‌ها و دیگر کارشناسان در همین فضا می‌گفتند واردات قطره‌چکانی است و پاسخ داده می‌شد همین که از سد ورود خودروهای خارجی گذشتیم غنیمت است؛ باید به این روز هم فکر می‌شد که قطره‌چکانی بودن یک ماجرا یعنی شاهد تقریبا بسته شدن آن باشیم. قصه واردات خودروهای خارجی به جایی رسیده که هرکسی در خیابان سر می‌چرخاند بلکه اثری از این ماشین‌ها ببیند‌.

 

در این میان ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و کمی هم کشورهای دیگر توانستند قلدری کنند و گوی واردات خودرو را از چینی‌ها بربایند. اگرچه هر ماشین وارداتی جدیدی را که می‌بینیم ردپایی از چین در همین ماشین هم رویت می‌شود! خبرنگار اسب بخار، یادداشتی نوشته که به خوبی قصه واردات خودرو از زمان درخواست باز شدن مجدد تاکنون را شرح داده است.

 

یادداشت به این شرح است:

 

«بیش از یک سال از وعده وارداتی دولت گذشته است. براساس آمار هیچ کدام از اعداد و ارقام اعلام شده از سوی وزارت صمت تاکنون محقق نشده است. این قضیه در خصوص هر دو وزیر صمت کابینه رئیس‌جمهور صادق است. تا امروز حتی به ادعای واردات ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار دستگاهی دوران صدارت فاطمی امین نه‌تنها نزدیک نشده‌ایم، بلکه با ۴۰ هزار دستگاه واردات علی‌آبادی هم فاصله زیاد است. ۱۰۰ هزار خودروی برقی هم که فعلاً در شرف انجام است.
در این شرایط با توجه به وقفه پنج ساله، ممنوعیت واردات یکی از اصلی‌ترین بهانه‌ها برای عدم تحقق این وعده‌ها اعلام می‌شد. البته آنگونه که بعدها مشخص شد، فاطمی‌امین بدون هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و همچنین در نظر گرفتن شرایط ارزی و سیستمی بازی وارداتی‌اش را آغاز کرد.
همین مسئله به نوبه خود باعث شد سنگ بنای واردات خودرو در دور جدید از ابتدا کج گذاشته شود. این موضوع از اوایل سال گذشته و با مشکلات ایجاد شده در مسیر اخذ مجوزهای استاندارد خود را نشان داد. این چالش به قدری باعث افزایش‌ سردرگمی واردکنندگان شد که در مقطعی قصد داشتند با تحمل ضرر و زیان‌های ایجاد شده به‌طور کل قید واردات را بزنند.
این مسئله هم با ورود برخی نمایندگان و مساعدت و همکاری سازمان ملی استاندارد برطرف شد. البته این خوان اول بود و مانند سایر بخش‌های صنعت خودروسازی، چالش ارز دامن واردات را هم گرفت.
با این حال، شرکت‌های متعدد جدید و قدیمی مجاز به واردات تلاش کردند که بتوانند این موضوع را نیز مدیریت کنند تا بتوانند زمینه واردات و عرضه در تیراژ مناسب را فراهم کنند. هرکدام نیز به وسع خود کوشیدند برندهای خوبی را برای تزریق به بازار وارد کنند. البته به دلیل تحریم‌ها و مسدود بودن بسیاری از مسیرها، برخی برندها با تعدد واردکننده نیز همراه شده‌اند. امری که به نظر فقط در ایران دیده می‌شود و در هیچ کجا مسبوق به سابقه نیست‌ ‌اما با توجه به تلاش واردکنندگان برای عرضه برندهای غیر‌چینی و برطرف شدن برخی موانع سیستمی که در عمل سال گذشته را سوزاند، این امید وجود داشت که سال جاری فعالان فرصت و امکان بیشتری برای واردات خودر‌وهای غیر‌چینی داشته باشند.
به خصوص اینکه تیراژ نامناسب عرضه، نتیجه‌ای برخلاف خواست و تصور دولت و مردم داشت اما تنش‌های منطقه‌ای و اقدامات انجام شده علیه ایران گذشته از افزایش فشار و نگرانی‌ها، باز هم به نفع چین تمام خواهد شد و مسیرهای واردات را به نفع آنها گسترده‌تر خواهد کرد.»

 

حال باید از کارشناسان حوزه خودرو که در فضای مجازی تلاش می‌کردند اثبات کنند واردات خودرو در مسیر درستی قرار دارد و منتظر کشیده شدن لاستیک‌های ماشین‌های خارجی ‌روی آسفالت خیابان‌های داخل باشید؛ سوال پرسید همان مسیر واردات خودروهای پنج سال کارکرد که حتی قانونش تصویب شد، به کجا رسید؟

 

مگر گلایه‌ها بر‌سر این موضوع نبود که قیمت خودروهای وارداتی چنان سر به فلک می‌کشد که به دست مردم عادی نمی‌رسد و پاسخ دادید خودروهای پنج سال کارکرد که بیاید، معضل قیمت هم حل می‌شود؛ پس مطالبه ابلاغ آن قانون چه شد؟ فعلا که کار به وعده عرضه خودروهای برقی در اردیبهشت رسیده است.

 

جهت یادآوری همین روز گذشته حدود دو ساعت برق منطقه یوسف‌آباد قطع بود و ما هم به فال خیر می‌گیریم که حتما معضل خرابی در کار بوده و مشکل کمبود برق هم نداریم و جایگاه‌های شارژ هم که کفایت می‌کند.

 

آقای ضیغمی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران دیروز فرمودند قول می‌دهیم سامانه‌ای مجزا برای فروش خودروهای برقی وارداتی در نظر گرفته و در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار فروش این دسته از خودروها را آغاز ‌‌کنیم که شرایط خرید به مراتب راحت‌تری را از خودروهای وارداتی دیگر دارند. کاش ایشان درباره قیمت این خودروها هم نظر می‌دادند که آیا قرار است مثل خودروهای وارداتی در بازار آزاد با قیمت نجومی به دست مشتری برسد؟! حالا شرایط خرید راحت‌تر پیشکش.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر