کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۳۲۷
تاریخ خبر:

چرا وعده‌ای می‌دهید که در توان‌تان نیست؟

چرا وعده‌ای می‌دهید که در توان‌تان نیست؟

دوگانه عجیب: ارز ندادید ما هم خودرو نداریم! ماشین‌های‌تان را در سامانه عوض کنید!

روزنامه هفت صبح|  شیوه عجیب و غریب فروش خودرو در سامانه فروش یک طرف و فشار آوردن به خودروسازان که ماشین‌ها را در سامانه فروش سرازیر کنید، در طرف دیگر داستان عجیب این روزها در بخش فروش خودرو قرار دارد. داستان از آنجا شروع شد که رسانه‌ها تیتر زدند:« بهمن موتور هم به لیست شرکت‌های بدقول برای تحویل خودرو تبدیل شد.»

 

زمزمه‌ها از بهمن ماه و در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب آغاز شد، وقتی متقاضیان خرید فیدلیتی و دیگنیتی که در سامانه فروش خودرو ثبت‌نام کرده بودند، اعتراض کرده و گفتند در زمستان ماشینی تحویل ما نشد. از سوی دیگر، معاون فروش و خدمات پس از فروش بهمن موتور گفت وقتی به ما ارز اختصاص نمی‌دهند، چگونه خودرو تولید کنیم؟ به همین دلیل خودرو نداریم که به مشتریان تحویل بدهیم!

 

در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، موسوم به اتو اکسپو ۱۴۰۲، نشست خبری تشریح برنامه‌های توسعه‌ای گروه بهمن در سال ۱۴۰۳ برگزار شد. در این نشست خبری، بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن اظهار کرد یکی از چالش‌های جدی این گروه، نابرابری در تخصیص ارز است.

 

ما برای امسال به حدود یک میلیارد دلار ارز نیاز داشتیم‌ اما تاکنون کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شده است. در همین جهت از ابتدای تابستان به وزارت صمت تذکر دادیم که تولید خودرو طی سه ماهه آخر سال کاهش می‌یابد؛ اما گوش شنوایی وجود نداشت و وضعیت صنعت خودرو ‌ امروز نتیجه یک تئوری غلط است.

 

کار به جاهای باریک رسید تا در نهایت این زمزمه‌ها به گوش رسید که حتی شاهد افزایش قیمت این دو محصول نیز بودیم. این افزایش قیمت که با مجوز سازمان حمایت صورت گرفته است، قیمت دیگنیتی و فیدلیتی را در تیپ‌های مختلف حدود 200 میلیون تومان افزایش داد. اعتراضات خریداران این دو محصول ادامه داشت تا اینکه مسئولان فکری کرده و تصمیم گرفتند به متقاضیان فیدلیتی و دیگنیتی اجازه بدهند به سامانه رفته و خودروی ثبت‌نامی خود ‌را با محصولات اعلامی کرمان موتور  و مدیران خودرو عوض کنند.

 

مشتریان معترض بهمن موتور در ابتدا باید سفارش خود را لغو کنند و سپس از بین خودروهای موجود، یکی را برای تحویل گرفتن انتخاب نمایند. خودروهای جایگزین برای مشتریان بهمن موتور به این شرح هستند:محصولات مدیران خودرو: تیگو 8 پرومکس، تیگو 8 پرو e پلاس، تیگو 7 پرو پرمیوم، فونیکس FX و محصولات کرمان موتور: جک J4، جک S3 و کی‌ام‌سی X5.

 

حتی تا 12 اسفند نیز مطابق اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو زمان تعویض محصول برای متقاضیان بهمن موتور تمدید شد. اما نکته اینجاست، چرا خودروسازی که به قول خودش مشکل ارز و تولید‌ قطعه و خودرو دارد، زیر بار این ماجرا می‌رود که یک سال تحویل خودروها عقب بیفتد؟ چرا همان زمان ثبت‌نام در سامانه به این سفت و سختی که ماشین‌ها را در زمستان امسال تحویل ندادند پای خواسته‌اش نایستاد تا مردم 100 میلیون تومان واریزی داشته باشند.

 

از سوی دیگر، این واقعا حق‌الناس و اجحاف در حق کسانی نیست که به هردلیلی با توجه به سلیقه‌شان دو محصول از این خودروساز خصوصی را ثبت‌نام کرده‌اند و حالا به آنها می‌گویند ماشین نداریم، بروید محصولات شرکت‌های دیگر را بخرید! موارد عجیب در حوزه خودرو، خرید، بازار و ... به قدری زیاد است که آدم باورش نمی‌شود حق انتخاب یک مدل ماشین هم به او نمی‌دهند و تا زمان تحویل گرفتن خودرو هزار بازی و چرخ می‌خورد داستان تا به نتیجه برسد.

 

کدخبر: ۵۵۴۳۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر