کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۴۱
تاریخ خبر:

رونمایی از چینی‌هایی‌ که‌ هنوز رویت نشده‌اند‌

رونمایی از چینی‌هایی‌ که‌ هنوز رویت نشده‌اند‌

در نمایشگاه خودرو وعده تولید شاسی‌بلند آفرودی محصول 2013 داده شد!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | انگار فعلا جز چین راهی جلوی پای ما متقاضیان خودرو و خودروسازان و مونتاژکاران وجود ندارد. البته باید منصف باشیم که چند مدل نیسان و هوندا و تویوتا و هیوندای راهم در نمایشگاه رویت کردیم. البته فیات از قلم نیفتد. ولی خب قبول کنیم نمایشگاه، انگار نمایشگاه پکن و شانگهای است.

 

بد هم نیست وقتی راهی وجود ندارد، فعلا به همین‌ها باید بسنده کرد. اگرچه در همین نمایشگاه، ماشین‌هایی رونمایی می‌شوند که دروغ چرا فقط از همین نمایشگاه راهی نمایشگاه دیگر می‌شوند! از عرضه هم خبری نیست. مثلا شاسی‌بلند آفرودی بایک BJ40! که به ایران آمد ولی هرگز عرضه نشد و حالا خبر از تولیدش داده می‌شود.

40

ورود بایک BJ40 به ایران حدود یک دهه پیش صورت گرفت، زمانی که شرکت دیار خودرو در نمایشگاه خودروی اصفهان 1392 از بایک BJ40 در غرفه خود رونمایی کرد. بایک BJ40 در آن زمان خودرویی جدید محسوب می‌شد چرا‌که بایک نسل اول این خودرو را در سال 2013 رونمایی کرده بود. با گذشت حدود یک دهه از معرفی اولیه بایک BJ40 در ایران، این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده است.

 

ولی در نمایشگاه خبر از تولیدش داده شد و البته که یک مدل دیگر هم از آن رونمایی شد! واقعا در حوزه خودرو در ایران موارد عجیبی وجود دارد. رونمایی از خودروهایی که فقط در نمایشگاه‌ها‌ می‌چرخند! گروه دیار خودرو که بیشتر با عرضه محصولات کمپانی چینی بایک BAIC در ایران شناخته می‌شود، در جریان نمایشگاه خودروی اصفهان در سال ۱۴۰۱ از محصول جدید خود با نام بایک BJ40 رونمایی کرد؛ خودروی آفرودی که نسخه چینی جیپ رانگلر محسوب می‌شود.

 

نسل اول این خودرو توسط بایک در سال ۲۰۱۳ میلادی در کشور چین عرضه شد. حال پس از گذشت ۱۱ سال و تغییر نسل این شاسی‌بلند، قرار است همزمان با ایام دهه فجر، دو نسخه از این خودرو با لوگو و برند دیار خودرو در داخل ایران تولید و مونتاژ شود. یعنی خودرویی قرار است تولید شود که محصول سال 2013 است! 
 

‌مشخصات فنی بایک بی‌جی ۴۰ 
گجت‌نیوز درباره مشخصات فنی این خودرو نوشته است: این محصول شاسی مستقل داشته و قرار است در دو نسخه با برند و لوگوی دیارخودرو به بازار عرضه شود. هر دو نسخه از پیشرانه 2 لیتری توربو جدید این شرکت با حداکثر توان 225 اسب بخار و حداکثر گشتاور 380 نیوتن متر بهره می‌برند.‌ این مدل از نسخه جیب رانگلر کپی شده است.

 

البته نسخه کم‌‌آپشن و ارزان‌قیمت. ظاهر این شاسی‌بلند، با سایر محصولات چینی کاملا متفاوت بوده و برای طراحی‌اش از جیپ رانگلر الهام گرفته شده است. جلوپنجره متمایز آن خطوط U شکل کرومی دارد و با مه‌شکن‌های مستطیلی، هماهنگ هستند. ظاهر این شاسی‌بلند چینی کاملا عضلانی است‌ و با گلگیرهای برآمده، حس آفرودی را منتقل می‌کند.

 

دیار BJ40 از پیشرانه دو لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد که 225 اسب‌بخار قدرت و 380 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل جناغی با فنر مارپیچی و سیستم تعلیق عقب نیز از نوع پنج ‌اتصاله است.

 

رونمایی از بایک BJ60 
اگر‌چه نسخه قبلی این خودرو عرضه نشد ولی در نمایشگاه شاهد رونمایی یک بایک جدید هم بودیم. از لحاظ ظاهری، بایک BJ60 همانند برادر کوچک‌ترش – بایک BJ40 – به محصولات جیپ شباهت بسیاری دارد. بایک BJ60 مجهز به یک پیشرانه دو لیتری توربو و یک سیستم هیبرید خفیف ۴۸ ولتی است. ترکیب این دو موتور، بایک BJ60 را قادر می‌سازد تا شتاب صفر تا ۱۰۰ را در حدود شش ثانیه ثبت کند.

603

در بخش داخلی شاهد طرحی آشنا با خطوطی صاف و بدون انحنا درست مانند ظاهر بیرونی خودرو هستیم. دو صفحه نمایش مجزا یکی برای سیستم اطلاعات سرگرمی (۱۲ اینچی) و دیگری به عنوان کلاستر خودرو به کار رفته‌اند.

60

بایک BJ60 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۵۰۴۰، ۱۹۵۵ و ۱۹۲۵ میلی‌متر و فاصله محوری آن هم ۲۸۲۰ میلی‌متر است.البته که در نمایشگاه خودروی شهرآفتاب، ماشین‌های زیادی دیده می‌شود که فقط از این نمایشگاه به نمایشگاه بعدی می‌روند اما از عرضه آنها و دیدن‌شان در خیابان فعلا خبری نیست.

 

کدخبر: ۵۵۳۴۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر