کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۸۰۴
تاریخ خبر:

مرور پرونده‌ جنایی|‌ وقتی به جسد هم رحم نمی‌کنند

مرور پرونده‌ جنایی|‌ وقتی به جسد هم رحم نمی‌کنند

در پرونده‌های جنایی زیادی، قاتلین بعد از ارتکاب به جنایت برای اینکه راز قتل سر به مهر باقی بماند، جسد مقتول را به آتش می‌کشند

هفت صبح| تلاش برای مخفی‌ماندن راز جنایت، اقدامی است که از سوی قاتلان زیادی انجام می‌شود. مثله‌کردن و سوزاندن جسد مقتول در میان شیوه‌های جنایت بر میت بیشترین فراوانی را در پرونده‌های جنایی دارند. در برخی از پرونده‌های جنایی شدت سوختگی به حدی بالا بوده که جز، تلی از خاکستر چیزی از جسد باقی نمانده بود. در این شرایط، شناسایی هویت جسد به دست کارشناسان پزشکی‌قانونی سپرده می‌شود که با شیوه‌های نوین علمی، امکان‌پذیر خواهد بود.

 

در حالی که در ماه گذشته نیز چنین قتل‌هایی کشف شده، به همین بهانه در این گزارش تعدادی از پرونده‌هایی را که قاتل بعد از جنایت، اقدام به آتش‌زدن جسد کرده بود، مرور می‌کنیم.

 

دستگیری قاتل حین سوزاندن جسد

 

همین هفته قبل بود که در شهر آدران، در نزدیکی کرج یک قاتل در حین آتش‌زدن جسد مقتول دستگیر شد. ماجرا از این قرار بود که ماموران گشت محدوده جاده چالوس حین گشت‌زنی به خودرویی مشکوک شدند. با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، مبنی بر فعالیت مشکوک راننده جوان، یک‌خودروی ساینا در جنگل‌های جاده کرج، چالوس محدوده پل چوبی، ماموران کلانتری ۲۸ آدران برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

 

ماموران با حضور در محل اعلامی از سوی مرکز فوریت‌های پلیسی مشاهده کردند که یک جوان حدودا ۳۰ساله که دستانی، غرق به خون داشت؛ قصد سوزاندن یک جسد ناشناس را داشته که بلافاصله نسبت به دستگیری متهم، اقدام و هماهنگی لازم برای حضور عوامل پلیس آگاهی را انجام دادند. بررسی‌های اولیه حکایت از این دارد که قاتل در یکی از استان‌های همجوار به دلیل اختلافات شخصی، مقتول را با ضربات چاقو به قتل رسانده و قصد سوزاندن جسد را داشت که توسط پلیس دستگیر شده است. با توجه به اینکه از وقوع این جنایت چند روزی بیشتر نمی‌گذرد؛ تحقیقات در پرونده ادامه دارد تا ابعاد پنهان ماجرا روشن شود.

  

آتش‌زدن جسد شوهر با همدستی مرد غریبه

 

تابستان سال گذشته، رهگذران در منطقه کن و سولقان با جسد سوخته مردی مواجه شدند و گزارش کشف جسد به بازپرس جنایی و تیم بررسی صحنه جرم اعلام شد. با حضور تیم جنایی، تحقیقات آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌داد مردی حدودا 35ساله، قربانی جنایت شده و عامل یا عاملان جنایت پس از انتقال جسد، آن را به آتش کشیده بودند.

 

بررسی‌های تیم جنایی ادامه داشت تا اینکه اواخر پاییز سال گذشته، مرد میانسالی به اداره چهارم پلیس آگاهی پایتخت مراجعه کرد و از ناپدیدشدن پسرش خبر داد. او گفت: «اوایل پاییز با عروسم تماس گرفتم و او گفت که پسرم برای کار به ترکیه رفته است. به حرف‌های عروسم اعتماد کردم اما با گذشت سه‌ماه خبری از پسرم، فرهاد نشد.» با شکایت مرد میانسال، پرونده‌ای در این‌خصوص تشکیل شد و در گام اول، کارآگاهان به سراغ همسر فرهاد رفتند.

 

زن جوان در تحقیقات گفت: «من هم مدتی است که از همسرم بی‌خبرم. او به بهانه کار کردن به ترکیه و کشورهای اروپایی رفت و خبری از او ندارم.» در ادامه تحقیقات، کارآگاهان به بررسی روابط همسر فرهاد پرداختند و دریافتند که مردی به نام شهاب که از دوستان فرهاد بوده، بعد از ناپدید شدن او، به خانه او رفت‌وآمد زیادی داشته است. به این‌ترتیب، همسر مقتول و شهاب بازداشت شده و راز جنایت را برملا کردند. طبق اظهارات آنها، متهمان پس از قتل فرهاد، جسدش را به حوالی کن انتقال داده و او را به آتش کشیده بودند.

 

شهاب در تحقیقات گفت: «با فرهاد دوست بودم و به خانه‌شان رفت‌وآمد داشتم. این رفت‌وآمدها باعث شد که با همسرش نیز آشنا شوم.کم‌کم به او علاقه‌مند شدم اما فرهاد سد راهمان بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که او را به قتل برسانیم.»

 

او ادامه داد: «یک شب، طبق نقشه قبلی، به عنوان مهمان به خانه آنها رفتم و با میله آهنی که از قبل تهیه کرده بودیم، به سرش زدم. بعد از قتل، جسد را پتوپیچ کرده و داخل خودرو قرار دادیم و در منطقه کن و سولقان به آتش کشیدیم.»

 

با اعترافات متهمان به قتل به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت آنها در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفته و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

  

سوزاندن جسد همسر در ماهدشت کرج

 

18اردیبهشت امسال مرد جنایتکاری که به دلیل اختلاف با همسرش او را به قتل رسانده و جسدش را در بیابان‌های اطراف ماهدشت به آتش کشیده بود، شناسایی و دستگیر شد. در پی کشف یک جسد نیمه‌سوخته در بیابان‌های اطراف منطقه ماهدشت توسط عوامل انتظامی، بررسی موضوع به پلیس آگاهی استان البرز محول شد.

 

پس از بررسی‌های فنی پلیسی، هویت مقتول شناسایی و مشخص شد که او با همسرش اختلاف شدید داشته است. بنابراین متهم به پلیس آگاهی احضار شد و ضمن اعتراف به قتل عنوان کرد که به دلیل اختلاف با همسرش او را ابتدا خفه کرده و سپس جسدش را به آتش کشیده است. در این خصوص پرونده تشکیل و به همراه متهم به مرجع قضایی ارسال شد.

  

کشف خاکستر جسد زن متاهل بعد از قتل توسط مرد غریبه

 

هشتم دی‌ماه سال 1401، مردی با مراجعه به پلیس آگاهی مدعی شد که همسرش ناپدید شده است. پس از این اظهارات، ماموران تحقیقات خود را برای ردیابی زن جوان آغاز کردند و در حالی‌که بررسی‌ها ادامه داشت، جسد سوخته زن جوان در جاده اسلامشهر کشف شد. شواهد نشان می‌داد او با پیچیده شدن شال دور گردنش خفه شده است.

 

جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و ماموران با بررسی ریزمکالمات تلفنی مقتول پی بردند که آخرین تماس‌های قربانی با فردی به نام «نیما» بوده است.

 

به این‌ترتیب، نیما دستگیر شد و در اعتراف به قتل گفت: «مقتول همسر پسرعمویم بود و از مدتی قبل با او در ارتباط بوده و به یکدیگر علاقه داشتیم اما همسر من از ماجرا بو برده بود و به مقتول می‌گفتم باید قطع رابطه کنیم؛ اما او قبول نمی‌کرد. روز حادثه با هم قرار گذاشتیم و گفتم دست از سرم بردارد اما گوشش بدهکار نبود و می‌گفت نمی‌تواند از ارتباط با من دست بکشد. به او گفتم می‌خواهم ماشینم را به معاینه فنی ببرم. گفت با تو می‌آیم تا بعد از کارت، من را به خانه خواهرم ببری. از دست او کفرم بالا آمد و با هم درگیر شدیم. پس از آنکه درگیر شدیم؛ گلویش را فشار دادم و او را داخل یک گونی انداختم و در کنار محل دفن زباله‌ها جسدش را به آتش کشیده و در همان‌حال رها کردم.»

 

رسیدگی به این پرونده در حالی ادامه دارد که متهم در آخرین دادگاه، حرف‌های قبلی خود را پس گرفت و در سناریوی جدید گفت: «باور کنید وقتی آنجا را ترک ‌کردم، هنوز زنده بود و نفس می‌کشید. من نه او را کشتم و نه جسدش را آتش زدم و اتهامم را قبول ندارم.» در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

 

سوزاندن جسد خانم آرایشگر مشگین شهری

 

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی که در آن، جسد مقتول به آتش کشیده شد پرونده قتل «سودا حسن‌زاده» است. سودا حسن‌زاده نام دختر جوان آرایشگری است که توطئه قتل او را رفیق خائنش کشید و با انگیزه سرقت اموال او، این نقشه شوم را به کمک مرد موردعلاقه و برادر خود عملی کرد.

 

نوزدهم اسفند ماه ۹۸، سودا حسن‌زاده، زن آرایشگر جوان مشکین شهری منزل خود را به قصد مهمانی خانه رفیق گرمابه و گلستانش ترک کرد، اما دیگر بازنگشت. در حالی که تلاش خانواده او برای یافتن ردی از سودا ادامه داشت، جسد سوخته زن جوان توسط یک چوپان در نزدیکی سد احمدبیگلو کشف شد.

 

از آنجا که در آخرین شب، سودا به قصد منزل دوستش به نان مریم، خانه را ترک کرده بود، زن جوان به عنوان تنها مظنون پرونده تحت‌تعقیب قرار گرفت؛ در حالی‌که، دوربین‌های مداربسته مقابل خانه وی، تصاویر مریم و مرد موردعلاقه‌اش و برادرش را حین انتقال جسد نشان می‌داد. بالاخره متهمان دستگیر شدند و به قتل سودا اعتراف کردند.

 

مرد مورد علاقه مریم به نام موسی، در اعتراف به قتل گفته بود که او و مریم با انگیزه سرقت طلاهای سودا، سناریوی قتل را طراحی کردند و پس از کشتن او، جسد را با کمک برادر مریم سوزاندند. متهمان در دادگاه محاکمه شدند و رای دادگاه پس از مشورت قضات صادر شد. مطابق رای صادر شده از سوی دادگاه، موسی به اتهام مباشرت در قتل عمدی سودا به قصاص محکوم شد. مریم نیز به اتهام معاونت در قتل رفیق خود به تحمل ۱۴سال حبس محکوم شد. او به اتهام جنایت بر میت به ۲۵ضربه شلاق، به اتهام مشارکت در سرقت به تحمل 5ماه حبس و ۲۲ضربه شلاق و رد اموال مسروقه محکوم شد. برادر مریم هم به اتهام مساعدت در خلاصی متهمان، به ۱۵ماه حبس محکوم شد.

کدخبر: ۵۶۰۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر