کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۳۴۹
تاریخ خبر:

ملاقات با سارقان اتوبان صدر

ملاقات با سارقان اتوبان صدر

بازسازی صحنه سرقت جنجالی آیفون‌80 میلیونی از راننده ال نود و‌گفت‌وگو با سه سارق‌کم سن و سال و ...

هفت صبح|  اینجا اتوبان صدر مسیر غرب به شرق است. دقیقا پایین خیابان قیطریه. صبح روز دوشنبه ۲۷فروردین ماه پلیس وعده داده بود که زورگیران اتوبان صدر دستگیر شده‌اند و حالا صحنه بازسازی سرقت در جلوی چشم مردم و رسانه‌ها انجام خواهد شد. سارقانی که یک گوشی حدود 80 میلیون تومانی را سرقت کرده‌اند تا در مولوی فقط 12 میلیون تومان به مالخر بفروشند!

 

سارقان اتوبان صدر که سه‌شنبه هفته قبل ویدئوی زورگیری‌شان در فضای مجازی وایرال شد. صحنه چاقوکشی و حتی صدای شلیک تیر در روز روشن!  ماشین پلیس که از راه می‌رسد، دوربین خبرنگاران آماده عکاسی از متهمان می‌شود. متهمانی که در ذهن ما اراذل سطح یک هستند یا لااقل چند مرد تنومند و هیکلی!

اما آنها سه جوانک ۱۸،۱۹ و ۲۰ ساله هستند. مشخص می‌شود بچه‌محل هستند، سردسته باند فراری است و همگی سمت بلوار ابوذر، پیروزی و جنوب شرق تهران زندگی می‌کنند. در این صحنه بازسازی چند نکته و چند گفته مهم وجود دارد.

 

اول گفته سردار محمدیان، رئیس پلیس پایتخت که سر صحنه اعلام کرد: «سارقان بزرگراه صدر، مجازاتی در حد محاربه در انتظارشان خواهد بود.»

 

دوم تشکر از شهروندی که در هنگام وقوع حادثه موفق به تصویربرداری شده و آن را در اختیار پلیس قرار داده بود، محمدیان گفت: «پلیس از همکاری این شهروند سپاسگزار است و امیدواریم این همکاری میان شهروندان و پلیس ادامه داشته باشد.» که خب نکته قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

 

در ادامه زورگیران به سر صحنه آورده می‌شوند. از زمانی که از خودرو پیاده می‌شوند تا وقت رفتن حتی یک لحظه هم دستشان را از روی صورتشان برنمی‌دارند. ترافیک اتوبان هر لحظه بیشتر می‌شود چرا که جمعیت خبرنگاران و خودروهای پلیس، توجه رانندگان خودروهای عبوری را جلب کرده.

 

 

شرح فیلم زورگیری

 

سه‌شنبه قبل از آغاز تعطیلات بود که فیلمی در فضای مجازی وایرال شد. صحنه‌های زورگیری و گوشی‌قاپی و قمه‌کشی و صدای شلیک گلوله. ماجرا به شکلی بود که همه تصور می‌کردند شاید پای یک اختلاف شخصی در میان بوده که این چنین در روز روشن قمه می‌کشند و صدای فریاد و شلیک گلوله در اتوبان صدر می‌آید! در فیلم مشاهده می‌کنیم ترک موتورسوار در شلوغی اتوبان در روز روشن، در ماشین یکی از شهروندان را باز کرده با چاقو تهدید می‌کند و گوشی را می‌رباید و بعد هم می‌پرد پشت موتورسواری که منتظرش است.

 

یکی از شهروندان هم به صورت پنهانی در حال فیلم گرفتن است. موتورسوار ماسک دارد اما طوری هم نیست که چهره‌اش قابل تشخیص نباشد و یک موتورسوار دیگر هم در کنارشان مراقب است. در این فیلم یک نفر را نشان می‌دهد که دنبال موتور است و سوار موتور فرد مراقب می‌شود. صدای شلیک گلوله پس زمینه فیلم است.

 

 

دستگیری متهمان در شمال کشور

 

دقیقا صبح سه‌شنبه 21 فروردین این اتفاق افتاد. حدود یک هفته‌ای از وقوع این حادثه می‌گذشت که متهمان در یکی از شهرهای شمالی شناسایی و دستگیر شدند.

 

سردار محمدیان، در تشریح این خبر در جمع خبرنگاران گفت:«سارقان زورگیر ظرف مدت ۲۴ ساعت از سوی پلیس مورد شناسایی قرار گرفتند. با توجه به انتشار ویدئوی این زورگیری، سارقان احساس خطر کرده و به یکی از استان‌های شمالی کشور رفته بودند. متهمان بازداشت شدند و در جریان بازجویی‌ به جرم خود و چندین مورد سرقت و زورگیری دیگر اعتراف کردند.

 

آن‌ها چند بچه محل بودند که با همکاری هم تصمیم به سرقت گرفته بودند. همچنین مالخر اموال مسروقه این افراد نیز مورد شناسایی قرار گرفت. تیراندازی توسط مامور پلیس تهران که در ماموریت نبود اما در نزدیکی محل سرقت حضور داشت، انجام شد. این مامور برای بازداشت این افراد وارد عمل شد و تیری هم شلیک کرده بود.» در ادامه این گزارش گفت‌وگوی خبرنگار ما با شاکی پرونده و متهمان را بخوانید.

 

 

گفت‌وگو با شاکی

 

از روز حادثه بگویید؟

همه چیز همانی بود که در فیلم پخش شد. من پشت فرمان خودرو ال نودم بودم. ترافیک بود، برای همین سرم در گوشی بود که نفهمیدم این سارقان از کجا پیدایشان شد که ناغافل با قمه ریختند سرم و گوشی آیفون ۱۳ پرومکس من را قاپیدند و فرار کردند.

 

این مسیر هر روز شماست؟

بله محل کار من در قیطریه است و هر روز بعد از اینکه دخترم را به مدرسه می‌رسانم از اتوبان صدر به سمت محل کار خودم می‌روم. من کارمند یک شرکت خصوصی هستم.  اتفاقا ۹ ماه قبل هم در نزدیکی محل کار وقتی ماشینم را پارک کردم،یک موتور سوار گوشی‌ام را قاپید و این دومین باری بود که طعمه سرقت می‌شدم.ساعت حدود 8:30 صبح بود که این اتفاق افتاد و حتی چند ضربه به دست و پایم هم حین سرقت با چاقو یا قمه اصابت کرد.

 

 

سارق تک فرزند

 

می‌گویند تو سردسته این باندی درست است؟

نه همدست ما که سردسته باند بود فرار کرده و هنوز دستگیر نشده است.

 

چند سال داری؟

۱۹ سال.

 

سابقه داری؟

بله یک بار دیگر هم به اتهام سرقت دستگیر شدم.

 

اعتیاد؟

نه فقط گاهی تفننی گل مصرف می‌کنم.

 

نقش تو در این سرقت‌ها چه بود؟

من ترک نشین بودم، طعمه را که انتخاب می‌کردیم پایین می‌پریدم و گوشی را از او می‌گرفتم.

 

چطور طعمه را انتخاب می‌کردید؟

در اتوبان هر کسی را که پشت فرمان گوشی آیفون داشت نشان می‌کردیم. همین مورد هم به همین روش شناسایی کردیم. راننده داشت در اینستا چرخ می‌زد و اصلا حواسش به ما نبود.

 

شگرد تو در سرقت قبلی هم همین بود؟

نه آن موقع گوشی قاپی می‌کردیم.

 

چرا این بار این روش را انتخاب کردی؟

چون احتمال اینکه صاحب مال بتواند ما را تعقیب کند در ترافیک کم بود.

 

چند گوشی به این روش دزدیدی؟

۳ یا ۴ گوشی

 

 

اگر کسی مقاومت می‌کرد او را با قمه می‌زدید؟

ما فقط می‌خواستیم بترسند.

 

در خانواده‌ات کسی سابقه دارد؟

من تک فرزندم و پدر و مادرم آدم‌های محترمی هستند. خودم از بچگی شر بودم. فقط دو کلاس سواد دارم و دیگر مدرسه نرفتم. بعدش هم در تره‌بار و موتورسازی کار می‌کردم که گول بچه‌محل‌مان را خوردم.

  

فیلمم را در اینستا دیدم

 

چند سال داری؟

۱۸ سال.

 

سابقه داری؟

قبلا هم یک بار به اتهام گوشی قاپی دستگیر شدم.

 

با همدستانت چطور آشنا شدی؟

ما همگی بچه محل هستیم و از سال‌ها قبل با هم دوستیم.

 

گوشی‌های سرقتی را به چه قیمتی می‌فروختید؟

10 یا نهایتا ۱۵ میلیون.

 

بعد از سرقت کجا رفتی؟

مثل همیشه رفتیم خانه‌مان تا اینکه فردای آن روز یکی از همدستانم گفت بدبخت شدیم فیلم‌مان لو رفته. بعد خودم هم در اینستاگرام فیلمم را دیدم. می‌دانستیم حالا با جدیت دنبال ما هستند. برای همین فرار کردیم رفتیم شمال. آنجا یک خانه اجاره کرده بودیم که دستگیر شدیم.

  

اولین بارم بود

 

چند سال داری؟

۲۰ سال.

 

سابقه داری؟

نه من اولین بار بود دست به سرقت می‌زدم.

 

چه شد وارد باند سرقت شدی؟

یکی از بچه محل‌های‌مان که الان فراری است گفت تو موتور داری با ما به سرقت بیا. می‌گفت هیچ کاری قرار نیست بکنی فقط یکی از دوستان ترک تو بنشیند.من هم وسوسه شدم.

  

سرقت از عضو هیات علمی دانشگاه تهران

 

روز ۱۵ فروردین امسال هم دکتر ناصر عمادی در اتوبان صدر هدف حمله سارقان زورگیر قرار گرفت و گوشی آیفون او به سرقت رفت.سارقان بعد از حمله به این پزشک او را مورد ضرب و جرح قرار دادند که سبب شد دکتر عمادی به مدت ۷ روز در حالت بیهوشی قرار گیرد.با توجه به شیوه سارقان دستگیر شده که مشابه شیوه سرقت از دکتر عمادی است احتمال دارد که این افراد همان دزدان گوشی دکتر عمادی باشند.

ناصر عمادی چاشمی متخصص پوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از مجروحان شیمیایی حملات عراق به ایران است. در سال ۲۰۲۱ در ژنو، مدال جهانی صلح و فداکاری فلورانس نایتینگل به دلیل درمان مجروحان جنگ و بیماران و آموزش پرستاران در کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و آسیای میانه به عمادی اهدا شد.

 

در پایان گزارش چند ایده را مطرح کنیم: وضع اقتصادی باید بهتر شود، پلیس‌ها باید در معابر بیشتر شوند، یا شرح وظایف پلیس تغییر کند یا حکم زورگیران سنگین شود که شاهد چنین خشونتی در سطح شهر در روز روشن نباشیم.

 

کدخبر: ۵۵۶۳۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر