کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۴۶۶
تاریخ خبر:

بازپرس ویژه پرونده دونالد ترامپ| اخم ترسناک مردی که با لبخند غریبه است

بازپرس ویژه پرونده دونالد ترامپ| اخم ترسناک مردی که با لبخند غریبه است

جک اسمیت‌ کیفرخواست جدیدی علیه رئیس‌جمهور پیشین صادر کرد

هفت صبح| ‌خبر انتصاب جک اسمیت برای پرونده ترامپ موجب سکوت بهت‌انگیز حامیان او و خرسندی منتقدانش شد. اسمیت نزد افکار عمومی آمریکا یکی از ترسناک‌ترین و خوف‌انگیزترین بازپرس‌های دادگستری این کشور است. حتی دونالد ترامپ که عادت داشت به هر خبری با طعنه و کنایه همراه با چاشنی استهزا و شوخی واکنش نشان دهد، لحن جدی به خود گرفت و با کلماتی که می‌شد نگرانی را لابه‌لای آن رهگیری کرد، گفت «دیگر بس است. مولر (بازپرس پیشین پرونده) چیزی پیدا نکرد، انتصاب بازپرس جدید چه معنایی دارد؟».

 

ترس ترامپ را زمانی می‌توان بیش از پیش درک کرد که تمام کارشناسان قضایی و همکاران سابق اسمیت که به عنوان مهمان و تحلیلگر در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری حاضر شده بودند، این جمله را تکرار کردند که او مو را از ماست بیرون می‌کشد و تا کنون هیچ مجرمی نتوانسته از دست او در برود. کاربران فضای مجازی هم با انتشار و باز‌نشر اندک تصاویر موجود از اسمیت عنوان کردند که او اخمو، جدی و کمی ترسناک است و هیچ فردی تاکنون موفق به دیدن لبخند او نشده و با این اوصاف دخل ترامپ آمده است.

 

چند قدم با جک اسمیت

رزومه و عملکرد اسمیت در طول ۲۸ سال فعالیتش در این عرصه نمایانگر تجربه موفق او در پرونده‌های مهم است. او کار خود را در دادگاه نیویورک آغاز کرد و در همان سال‌های آغازین کارش با پرونده قتل دسته‌جمعی افسران پلیس توسط تیمی از تبهکاران مواجه شد و توانست این پرونده پیچیده را به سرانجام برساند.

 

لازم به ذکر است که تجربه اسمیت در امور قضایی به مرزهای آمریکا محدود نمی‌شود و می‌توان رد پای او را در پرونده‌های بین‌المللی نیز رهگیری کرد. یکی از پرونده‌های مهم دیگر اسمیت که او به عنوان بازپرس ویژه در آن حضور داشت، پرونده جنایت جنگی در کوزوو بود. یکی از همکاران اسمیت در این پرونده که از نزدیک شاهد بازپرسی‌های او بود، اسمیت را اینگونه توصیف می‌کند :«او یک دیوانه واقعی است که هر بازپرسی به او حسادت می‌ورزد.»

 

دیوان عالی و مصونیت ترامپ

ترامپ که ۳ قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا، بالاترین مرجع قضایی این کشور را در دوران حضورش در کاخ سفید منصوب کرد و ۳ قاضی محافظه‌کار دیگر نیز با آرا و نظرات او همسو هستند، اکثریت این دیوان را با خود همراه دارد. از این رو او توانست سدی از اتهامات را که مقابلش مانند یک دیوار بلند و فتح‌نشدنی صف کشیده بود، بتاراند. دیوان عالی در پرونده علیه ترامپ رای به مصونیت رئیس‌جمهور داد.

 

این مصونیت شامل مصونیت مطلق برای اعمالی که در حیطه «اختیارات تام و قانونی» رئیس‌جمهور انجام می‌گیرد، مصونیت فرضی برای اعمال رسمی و عدم مصونیت برای اعمال غیررسمی است. اتهامات ترامپ را هم می‌توان در ۳ بخش دسته‌بندی کرد. اتهامات مربوط به همکاری ترامپ با وزارت دادگستری، ارتباط او با برگزینندگان ایالتی و مکاتبات او در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و درخواست ترامپ از مایک پنس، معاون وقت خود، برای عدم تأیید نتایج انتخابات در سنا.

 

مصونیت اهدایی از دیوان عالی به ترامپ، اتهامات اول او را ملغی می‌کند. اما در دو اتهامات دیگر می‌توان رئیس‌جمهور پیشین را به دادگاه کشید و جک اسمیت دست روی همین اتهامات گذاشته و کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای ترامپ را به ۳۶ صفحه کاهش داده و برخلاف پیش‌بینی‌ها قصد دارد او را پیش از انتخابات به دادگاه بکشد.

 

کیفرخواست جدید 

کیفرخواست جدیدی که اسمیت علیه ترامپ ارائه داده شامل ۴ اتهام، شامل توطئه برای کلاهبرداری از آمریکا، توطئه برای ایجاد مانع در فرآیند رسمی، تلاش برای ممانعت از انجام فرآیند رسمی و توطئه علیه حقوق رای‌دهندگان آمریکایی است. اسمیت مانند همیشه این جمله مشهور خود را تکرار کرد که «در طی سالیان، جان‌های بسیاری فدا و خون‌های بسیاری ریخته شده تا قانون و عدالت بر آمریکا حاکم باشد و هر فردی که این دستاورد بزرگ را پایمال کند، محکوم خواهد شد.» مشخص نیست که روند قضایی علیه ترامپ پیش از روز رای‌گیری به نفع او تمام خواهد شد یا به ضررش، اما آنچه محتوم است، عدم سازش و کرنش اسمیت در برابر فیل بزرگ و رهبر جنبش ماگاست.

 

کدخبر: ۵۶۵۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر