کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۴۱۳
تاریخ خبر:

فاش شدن راز سر به مهر هواپیمای مالزی| خلبان به طور عمدی هواپیما را به سمت سقوط هدایت کرده؟

فاش شدن راز سر به مهر هواپیمای مالزی| خلبان به طور عمدی هواپیما را به سمت سقوط هدایت کرده؟

آیا دانشمند استرالیایی محل سقوط این هواپیما را کشف کرده است؟

هفت صبح| بیش از ۱۰ سال از روزی که هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی با ۲۳۹ سرنشین در مسیر پکن ناپدید شد، می‌گذرد. این رویداد غم‌انگیز که در ۸ مارس ۲۰۱۴ رخ داد، به یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین معماهای تاریخ هوانوردی تبدیل شده است. جستجوهای گسترده و پرهزینه‌ای که به مدت چهار سال ادامه داشت، نتوانست اثری از لاشه هواپیما یا سرنشینان آن به دست دهد. با وجود گذشت یک دهه، سوالات بی‌شماری در مورد سرنوشت MH370 همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است: چه اتفاقی برای هواپیما افتاد؟ چرا از مسیر خود منحرف شد؟ سرنشینان و خدمه چه سرانجامی پیدا کردند؟

خبر یک

در حالی که تلاش‌های رسمی برای یافتن MH370 به پایان رسیده است‌ اما برخی از محققان و جستجوگران مستقل همچنان به دنبال پاسخ این سوالات هستند. بر اساس گزارش «دیلی میل» بریتانیا، یک دانشمند ادعا می‌کند که سرانجام معمای پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی را حل کرده و می‌گوید ‌محل ناپدید شدن و سقوط این هواپیما را مشخص کرده است. وینسنت لین، محقق سابق موسسه مطالعات دریایی و قطب جنوب در دانشگاه تاسمانی می‌گوید: «سیگنال‌های دریافتی از هواپیمای ناپدید شده بوئینگ ۷۷۷ به تعیین الگوی پرواز آن در لحظاتی قبل از ناپدید شدن کمک می‌کند.»

 

او در مقاله‌ای که قرار است به زودی منتشر شود، استدلال می‌کند که سیگنال‌ها، همراه با بررسی آسیب‌های باقی مانده توسط «لری ونس»، محقق کانادایی در زمینه سوانح هوایی، از فرضیه فرود کنترل‌شده به سمت شرق پشتیبانی می‌کنند؛ این فرضیه نشان می‌دهد که خلبان یک تصمیم از پیش طراحی شده برای سقوط هواپیما با ۲۳۹ سرنشین در نظر گرفت. این نظریه پیش‌تر توسط خلبان بریتانیایی سایمون هاردی مطرح شده بود. اما این نظریه قدیمی را به چالش می‌کشد که هواپیما پس از انحراف از مسیر خود از کوالالامپور به پکن با سرعت بالا و به دنبال اتمام سوخت سقوط کرد.

 

برخی دیگر نیز پیش‌تر گفته بودند ‌ خلبان کاپیتان زهاری احمدشاه، ۵۳ ساله، مسئول سقوط عمدی این پرواز بود که به دلیل مشکلاتی در زندگی شخصی خود، مرتکب آن شد.گفته می‌شود علاوه بر اینکه شاه از همسرش جدا شده، انور ابراهیم، یکی از بستگانش و رهبر مخالفان، به پنج سال زندان به اتهام لواط محکوم شده بود، به همین دلیل قبل از سوار شدن این هواپیما برای پرواز به پکن، خشمگین بود. با این حال، همسر خلبان این مسئله را بارها انکار کرده است، در حالی که سایر اعضای خانواده و دوستان این خلبان می‌گویند ‌ او یک مرد فداکار بوده و عاشق کارش بود. یعنی می‌توان گفت ‌ فرضیه‌های متعددی در این زمینه مطرح شده، از جمله:

 

* ‌خودکشی خلبان: برخی معتقدند که خلبان به طور عمدی هواپیما را به سمت سقوط هدایت کرده است. 

* ‌نقص فنی یا تمام شدن سوخت: عده‌ای دیگر بر این باورند که نقص فنی یا مشکل در سیستم‌های ناوبری هواپیما باعث این حادثه شده است.

* ‌ ربوده شدن هواپیما: احتمال ربوده شدن هواپیما نیز توسط برخی مطرح شده است. هیچ کدام از این فرضیه‌ها به طور قطعی اثبات نشده و تا زمانی که لاشه هواپیما پیدا نشود و جعبه‌های سیاه آن مورد بررسی قرار نگیرند، راز MH370 همچنان حل نشده باقی خواهد ماند.

با این حال، لین می‌گوید ‌ شواهد نشان می‌دهد که خلبان به طور عمد‌ هواپیما را سقوط سوق داده؛ او می‌گوید ‌ بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده این هواپیما عمدا و نه بر اثر تصادف با سرعت بالا ساقط شده است.

 ‌

آیا محل سقوط این هواپیما مشخص شده است؟

لین همچنین ادعا کرد ‌ تحقیقات با موفقیت محل سقوط این هواپیما را مشخص کرده است. وی گفت: «ما اکنون به طور دقیق می‌دانیم که محل سقوط این هوپیما جایی است که طول فرودگاه پنانگ (یعنی باند فرودگاه) مسیر شبیه‌ساز خانه فرمانده خلبان را که توسط اف‌بی‌آی کشف و کنار گذاشته شد، قطع می‌کند. به گفته وی، این مکان حفره‌ای بسیار عمیق به طول ۶ هزار متر است که در انتهای شرقی بروکن ریج وجود دارد که به دلیل ماهیگیری وحشی و گونه‌های جدید موجود در این آب‌های عمیق مشهور است.

 

لین توصیه کرد که این مکان باید به عنوان یک اولویت بالا تأیید شود تا عملیات جستجو در آنجا آغاز شود. او در ادامه گفت: «ما می‌دانیم که چرا جستجوهای قبلی شکست خورده‌اند و به همین ترتیب علم بی‌تردید جایی که در آن MH370 سقوط کرده را مشخص کرده، یعنی به طور خلاصه، معمای MH370 بر اساس علم حل شده است!» به‌عقیده‌ لین، بزرگ‌ترین چالش برای یافتن نهایی هواپیما این است که کنکاش موشکافانه درمورد هر مکان پیشنهادی جدیدی به طور معمول توسط مقاماتی که بر ادامه‌ جستجو در منطقه‌ معروف به «قوس هفتم» تمرکز دارند، رد می‌شود. (العین)

 

کدخبر: ۵۶۵۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر