کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۷۴۲
تاریخ خبر:

پائونگ‌ترن شیناواترا نخست وزیر تایلند کیست؟

پائونگ‌ترن شیناواترا نخست وزیر تایلند کیست؟

پائونگ‌ترن شیناواترا، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شد

 پائونگ‌ترن شیناواترا، دختر تاکسین شیناواترا، سیاستمدار برجسته تایلندی، ۳۷ ساله است و جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ تایلند محسوب می‌شود.

پائونگ‌ترن شیناواترا دو روز پس از برکناری سرتا تاویسین، نخست‌وزیر پیشین، از سوی دادگاه قانون اساسی تایلند، به این مقام رسید.

پارلمان تایلند روز پنجشنبه صحنه کشمکش میان احزاب و شخصیت‌های مخالف بود که در کانون توجه جهانی قرار گرفت و نگرانی از ادامه آشفتگی سیاسی در این کشور را افزایش داد.

پائونگ‌ترن شیناواترا دومین نخست‌وزیر زن در تاریخ تایلند و سومین نخستوزیر از خانواده شیناواترا است. یینگلاک شیناواترا، عمه، و تاکسین شیناواترا، پدر پائونگ‌ترن، از نخست‌وزیران پیشین تایلند بودند و از سیاستمداران جنجالی این کشور محسوب می‌شوند.

پائونگ‌ترن در نخستین اظهارنظر رسانه‌ای خود به عنوان نخست‌وزیر منتخب گفت که از برکناری نخست‌وزیر پیشین «ناراحت و گیج» شده است. او به خبرنگاران گفت که پس از مشورت با سرتا تاویسین، خانواده، و اعضای حزب، تصمیم گرفته است تا برای پیشرفت کشور وارد صحنه شود.

پائونگ‌ترن شیناواترا ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب به مقام نخست‌وزیری تایلند، گفت که به اعتماد پارلمان کشور افتخار می‌کند. او ۳۱۹ رأی یا تقریباً دو سوم آرای پارلمان تایلند به مقام نخست‌وزیری رسید.

پائونگ‌ترن شیناواترا تاکنون در هیچ سمت دولتی خدمت نکرده است و ورود او به صحنه سیاسی از سوی پدرش، تاکسین شیناواترا ۷۵ ساله، ترتیب داده شده است.

مشکلات اقتصادی و محبوبیت رو به افزایش حزب رقیب در پارلمان از جمله مهمترین چالش‌های نخست‌وزیر جدید تایلند است.

تایلند در دهه‌های اخیر صحنه کودتاها، احکام دادگاه‌ها، و آشوب‌هایی بوده که باعث انحلال احزاب سیاسی، سقوط دولت‌ها، و سرنگونی نخست‌وزیران، شده است.

شیناواتراها و متحدان تجاری آنها بارها در دوران نخست‌وزیری خود با بحران‌های عمده‌ای مواجه شدند که نتیجه کشمکش‌های سیاسی میان احزاب مخالف، خانواده‌های ثروتمند قدیمی، و ژنرال‌های وفادار به خانواده سلطنتی، با ارتباط‌ات گسترده در نهادهای کلیدی کشور است.

کدخبر: ۵۶۴۷۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر