کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۷۹
تاریخ خبر:

استشمام بوی کودتای نرم از اتحادیه اروپا

استشمام بوی کودتای نرم از اتحادیه اروپا

تعیین رهبران جدید صدای اعتراض راستگراها و کرملین را در‌آورد

هفت صبح| ‌رهبران اتحادیه اروپا طی نشستی در بروکسل با معرفی «اورسولا فون درلاین» به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، این نهاد اجرایی قدرتمند برای دومین دوره پنج ساله موافقت کردند. به گزارش ‌ رویترز، ۲۷ رهبر ملی اتحادیه همچنین آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال را به عنوان رئیس آینده جلسات شورای اروپا و کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی را به عنوان مسئول بعدی سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب کردند.

 

براساس این گزارش، انتخاب این رهبران جدید بیانگر تداوم یک روند در اتحادیه اروپا با حدود ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت است که در آن، جناح‌های میانه‌رو با وجود افزایش جریان راستگرا در انتخابات پارلمان اروپا، پست‌های خود را حفظ کرده‌اند. به نوشته روزنامه گاردین، «فون در لاین» برای انتصاب در پست ریاست کمیسیون اروپا باید آرای اکثریت ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا را که قرار است ماه آینده رای دهند، کسب کند.

 

حمایت گسترده از رهبران جدید اتحادیه اروپا

به گفته دیپلمات‌ها، این سه نفر مورد حمایت گسترده قرار گرفتند‌ اما جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا، به انتخاب «فون در لاین» رای ممتنع و به کاستا و کالاس رای منفی داد. ملونی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به دلیل احترام به شهروندان تصمیم گرفته است از لیست رهبری حمایت نکند. همچنین نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، یکی دیگر از جناح راست، به «فون در لاین» رای منفی داد و به «کالاس» رای نداد.

 

بسته رهبری از نظر سیاسی و جغرافیایی، متعادل است

به نوشته رویترز، «فون در لاین» از راست میانه، کاستا از چپ میانه و کالاس از گروه لیبرال اروپا می‌آیند. در دوران تنش‌های ژئوپلیتیکی کنونی، این افراد مسئولیت‌های بزرگی را بر دوش خواهند داشت. کالاس در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه «در اروپا جنگ وجود دارد‌ اما بی‌ثباتی رو به رشد در سطح جهانی نیز وجود دارد»، افزود که در سمت جدید خود «کاملاً متعهد به ارتقای وحدت بین ۲۷ کشور عضو» خواهد بود.

 

استشمام بوی کودتای نرم

ماتئو سالوینی، وزیر حمل و نقل دولت ایتالیا و رهبر حزب راستگرای «لیگ،» توافق میان گروه‌های قائل به اتحادگرایی در پارلمان اروپا برای انتخاب مجدد اورسولا فون درلاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، آنتونیو کوستا به عنوان رئیس شورای اروپایی و کایا کالاس به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی را یک «کودتا» توصیف کرد که در تضاد با دستاوردهای احزاب راست در انتخابات اخیر پارلمان اروپا است.

 

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا و دبیرکل حزب راست میانه‌روی «فورزا ایتالیا» به رهبری برلوسکونی، روز جمعه از اظهار نظر مستقیم درباره اظهارات سالوینی، خودداری کرد. سالوینی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آنچه در این ساعات اتفاق می‌افتد بوی کودتا می‌دهد. میلیون‌ها اروپایی رای دادند و خواستند اروپا را از همه نظر تغییر دهند و در عوض آنها چه پیشنهادی دارند؟ همان چهره‌ها.» وی در ادامه نوشت: «احزاب شکست خورده نمی‌توانند با بی‌توجهی به آرای ایتالیایی‌ها، فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و اسپانیایی‌ها این کمیسیون را بچینند.

 

این نوعی بی‌احترامی و تکبر است.» وی به این مقامات هشدار داد که «از طرف ایتالیا و حزب لیگ اطمینان می‌دهد که آن‌ها را قدم به قدم زیر ذره‌بین می‌گذارد.» سالوینی در پیام جداگانه‌ای در روز جمعه نوشت که «این یک کودتای اروپایی است و اصل دموکراسی ما را ملزم می‌کند که با تمام ابزارهای ممکن واکنش نشان دهیم: به عنوان اتحادیه، ما برای یک گروه جایگزین بزرگ کار می‌کنیم که میل به تغییرات مورد نظر میلیون‌ها اروپایی را به ساختمان‌های بروکسل بیاورد.»

 

واکنش تند روسیه به انتخاب کایا کالاس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت ‌ انتخاب اتحادیه اروپا برای ابقای اورسولا فون در‌لاین آلمانی برای یک دوره پنج ساله دیگر تاثیری بر وضعیت آشفته فعلی نخواهد داشت. از زمانی که ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۲ میلادی ده‌ها هزار نیروی نظامی خود را به اوکراین فرستاده‌؛ اتحادیه اروپا نیز با وجود اختلافات گاه به گاه خود، برای کمک مالی و نظامی به کی‌یف علیه روسیه بسیج شده است. به‌طوری که بروکسل در تلاش برای وادار کردن نیروهای روسیه به عقب‌نشینی، بسته‌های تحریمی متعددی را علیه مسکو اعمال کرده است.

 

پسکوف در مورد انتخاب کایا کالاس، نخست وزیر استونی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت ‌ او به خاطر لفاظی‌های ضد روسی خود شناخته شده است. او گفت: «خانم کالاس نیز تاکنون هیچ تمایل دیپلماتیکی از خود نشان نداده ‌ و در کشور ما به دلیل اظهارات به کلی ناسازگار و حتی اظهارات ضد روسیه‌ای صریح شناخته شده است.» سخنگوی کرملین اضافه کرد «بنابراین، ما معتقد نیستیم که دیپلماسی اروپایی به هیچ وجه در جهت عادی‌سازی روابط نقشی ایفا کند. چشم‌انداز روابط مسکو و بروکسل بد است.» (یورونیوز و اپوکت)

 

کدخبر: ۵۶۱۸۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر