کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۲۶۰
تاریخ خبر:

پیروزی تاریخی «دختر ۶۸»

پیروزی تاریخی «دختر ۶۸»

از کلودیا شینبام، اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک چه می‌دانیم؟

هفت صبح| کلودیا شینبام، شهردار سابق مکزیکوسیتی و کاندیدای حزب حاکم موسوم به «مورنا» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با کسب ۵۸/۳ تا ۶۰/۷درصد آرا، به عنوان نخستین زن در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک به پیروزی رسید. بنا به نوشته رویترز، پیروزی کلودیا شینبام در این انتخابات، یک گام بزرگ برای مکزیک محسوب می‌شود که به عنوان کشوری با فرهنگ ماچو یا همان فرهنگ مردسالارانه مکزیکی شناخته می‌شود و دومین جمعیت بزرگ کاتولیک رومی جهان را در خود جای داده است که برای سال‌ها مبلغ ارزش‌ها و نقش‌های سنتی برای زنان بوده است. شینبام پس از اعلام نتایج آرا خطاب به هوادارانش گفت: «برای اولین بار در تاریخ ۲٠٠ ساله جمهوری، من به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن مکزیک انتخاب شدم». وی در ادامه افزود: «ما نشان دادیم که مکزیک یک کشور دموکراتیک با انتخابات مسالمت‌آمیز است.»

  

کلودیا شینبام پاردو در ۲۴ ژوئن ۱۹۶۲ در مکزیکوسیتی از پدر و مادری چپگرا که در آن زمان از نظر سیاسی بسیار فعال بودند، به دنیا آمد. در دهه ۱۹۶۰، دانشجویان یا چریک‌های مکزیکی می‌خواستند که «دیکتاتوری کامل» حزب انقلابی نهادی را متزلزل کنند. این حزب که در سال ۱۹۲۹ تأسیس شده بود، به مدت ۷۱ سال تا سال ۲۰۰۰ قدرت را بی‌وقفه در مکزیک در دست داشت. شینبام در بیوگرافی خود به نام «کلودیا شینبام، رئیس‌جمهور» گفته است: «در خانه من، صبح، ظهر و عصر درباره سیاست صحبت می‌کردیم.» مادرش، آنی پاردو، زیست‌شناس، به دلیل شرکت در جنبش ۱۹۶۸ از دانشگاه اخراج شد. فعالیت سیاسی در خانواده شینبام چنان پررنگ بود که او خود را «دختر سال ۶۸» نامیده است. شینبام که از نوادگان یهودیان اروپا است، در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ در یک روزنامه مکزیکی نوشت: «من از یک خانواده یهودی هستم و به پدربزرگ و مادربزرگم و پدر و مادرم افتخار می‌کنم.» با این حال در جریان جنگ پیشین غزه، از «وحشت خود از دیدن تصاویر بمباران غزه» توسط اسرائیل سخن گفت.

   

کلودیا شینبام ۶۱ ساله، نخستین زنی است که در یک انتخابات سراسری در ایالات متحده آمریکا، مکزیک یا کانادا پیروز شده است. با این حساب باید او را اولین رئیس‌جمهور زن در آمریکای شمالی بدانیم. اما اگر آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی را مدنظر قرار دهیم باید بگوییم که او هشتمین زنی است که به این مقام می‌رسد.

   

کلودیا شینبام که پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ شهردار مکزیکوسیتی بوده است، اکنون به عنوان رئیس جمهوری این کشور مسیر پیچیده‌ای در پیش دارد و باید به وعده‌های خود مبنی بر ارتقای سیاست‌های رفاه عمومی در حالی که با کسری بودجه هنگفت و رشد اقتصادی پایین روبه‌رو است، جامه عمل بپوشاند. به گزارش خبرگزاری رویترز، شینبام پس از اعلام نتایج اولیه به هواداران خود گفت که دولت او از نظر مالی مسئولیت‌پذیر خواهد بود و به استقلال بانک مرکزی احترام خواهد گذاشت. وی همچنین متعهد شده است که امنیت مکزیک را بهبود بخشد و رویه رئیس‌جمهور پیشین مکزیک، یعنی آندرس مانوئل لوپز، رئیس‌جمهور چپگرا را ادامه دهد. گفتنی است لوپز هم از حامیان اصلی شینبام به حساب می‌رفت.

   

انتخابات اخیر با کشته شدن ۳۸ نامزد، خشونت‌آمیزترین انتخابات در تاریخ مدرن مکزیک بوده است و نگرانی‌ها درباره مشکلات امنیتی گسترده در مکزیک را تقویت کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از ١۸۵ هزار نفر در دوران ریاست‌جمهوری آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در مکزیک کشته شدند که نسبت به هر دولت‌ دیگری در تاریخ مدرن این کشور بیشتر بوده است. قرار است که کلودیا شینبام دوره شش ساله ریاست جمهوری خود را از تاریخ اول اکتبر (دهم مهر ماه) آغاز کند و قول داده این شرایط را بهبود ببخشد.

  

کمبود آب و برق، کاهش تولید نفت در مکزیک، مشکلات امنیتی در داخل مرزهای مکزیک، کارتل‌های مواد مخدر، بحران مهاجران غیر قانونی که از مکزیک وارد مرزهای آمریکا می‌شوند، قاچاق کالا از مکزیک به آمریکا و بالعکس از جمله چالش‌هایی است که شینبام با آن‌ها دست و پنجه نرم خواهد کرد. (رویترز، یورونیوز و فردا)

 

کدخبر: ۵۶۰۲۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر