کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۸۶۳
تاریخ خبر:

در بارگاه امبانی‌های هند

در بارگاه امبانی‌های هند

نگاهی به زندگی ثروتمندترین خانواده آسیا

روزنامه هفت صبح|  توجه و واکنش رسانه‌ها برای خانواده امبانی تازگی ندارد. ثروتمندترین مرد آسیا با جشن‌های پیش از ازدواج پسر کوچکش و مهمانی‌هایی با حضور مشهورترین و ثروتمندترین‌ افراد جهان کنجکاوی‌های بسیار برانگیخت. این خانواده ویژگی‌های جالبی دارند که آن‌ها را از همتایان غربی‌شان متمایز می‌کند. برای مثال، کمتر دیده‌ایم که مادرشوهر ثروتمندی، هم اولین زن هندی عضو کمیته المپیک باشد و هم در جشن ازدواج پسرش مانند رقصنده‌ای حرفه‌ای برقصد.

 

آنانت امبانی، پسر موکش امبانی، میلیاردر و رئیس شرکت ریلاینس اینداستریز است که در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به‌نام «فورچون ۵۰۰» جای دارد و بر اساس فهرست میلیاردرهای بلومبرگ، ارزش خالص آن ۱۱۳ میلیارد دلار است. آنانت با رادیکا مرچنت ازدواج خواهد کرد و خانواده‌ مرچنت در صنایع داروسازی‌ فعال‌اند. امبانی‌ها در صنعت‌نفت و گاز فعال‌اند و در سال‌های اخیر به صنعت مخابرات و اینترنت و تجارت الکترونیک نیز گرایش پیدا کرده‌اند. امبانی‌ها خانواده‌ای معمولی نیستند. شکوه جشن‌هایی که آن‌ها برپا می‌کنند روزگار مهاراجه‌ها را به یاد می‌آورد. اما این خانواده و ثروتشان از کجا آمده‌اند؟

 

موکش امبانی

موکش یکی از چهار فرزند صنعتگر مشهور هندی دیروبهای امبانی است که متصدی پمپ‌بنزینی در عدن یمن بود. موکش در سال ۱۹۵۷، یک سال پیش از آنکه خانواده در پی بی‌ثباتی در یمن این کشور را به مقصد هند ترک کنند، به دنیا آمد. آن‌ها به محله بولشوار بمبئی نقل‌ مکان کردند و در یک چال یا همان ساختمان‌های اجاره‌ای ارزان‌قیمت زندگی می‌کردند.

 

در همان سال دیروبهای آمبانی و پسرعمویش شرکت تجاری ریلاینس را در اتاقی اجاره‌ای به راه انداختند. موکش که در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه بمبئی لیسانس گرفت، در سال ۱۹۸۱ رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه استنفورد را رها کرد تا به تجارت خانوادگی بپیوندد. او در ۱۹۸۵ با نیتا دالال، رقصنده حرفه‌ای بهاراتناتیام و معلم مدرسه، ازدواج کرد.

 

نیتا امبانی

نیتا امبانی با نام نئی دلال، در سال ۱۹۶۳ در خانواده متوسط گجراتی در بمبئی متولد شد. پدرش راویندرابا دلال و مادرش پورنیما دلال هستند. او پس از فارغ‌التحصیلی از کالج بازرگانی، معلم شد. رقص دیدنی نیتا در جشن‌های عروسی خانواده گویای مهارت او در این هنر باستانی است. او از کودکی تمرین‌های رقص مذهبی «بهاراتاناتیام» را فراگرفت.

 

 این رقص که تا قرن نوزدهم منحصر به معابد هندو بود، در آیین هندو مقدس و از ابتدای شکل‌گیری با مفاهیم مذهبی آمیخته بوده است. یکی از نکات مشترک او و عروس جدیدش هم همین مهارت در رقص است. خانواده امبانی پشتیبان و مشوق رادیکا مرچنت در اجرای رقص‌های باستانی هندی هستند. رسانه‌ها می‌گویند او یک کفش را دو بار نمی‌پوشد. هرگز تمرین‌ ورزشی روزانه‌اش را ترک نمی‌کند و در ساعت‌ کاری مدرسه هم کار دیگری جز کارهای مدرسه نمی‌کند.

 

فرزندان امبانی

نیتا و موکش، شش سال پس از ازدواج صاحب دوقلو شدند؛ آکاش و ایشا آمبانی. چهار سال بعد، کوچک‌ترین پسرشان آنانت به دنیا آمد. پسر کوچک خانواده به آسم دچار است و داروهایی مصرف می‌کند که وزن او را بسیار افزایش می‌دهند. او یک‌ بار توانست با رژیم غذایی و ورزش 100 کیلو از وزنش را کاهش دهد اما این کاهش وزن ماندگار نبود. او عاشق حیوانات است و یک پروژه بزرگ نجات حیات‌وحش برپا کرده است. امبانی‌های جوان در آمریکا تحصیل کرده‌اند و اکنون بازوهای تجارت پدرشان هستند.

 

پورنیما دلال، خاله دعاخوان

مادرزن موکش بودن تنها دلیل شهرت پورنیما در هند نیست. پورنیما دلال چند سال پیش «خاله دعاخوان» لقب گرفت. سال ۲۰۱۷ وقتی در مسابقه نهایی لیگ برتر هند، امتیاز تیم‌های کریکت بمبئی و پونا نزدیک به هم بود، تصویر او که با چشمان بسته برای پیروزی بمبئی دست به دعا برداشته بود قلب هواداران کریکت را تسخیر کرد. گفتنی است مادر و دختر روابط صمیمانه‌ای دارند و اغلب با هم دیده می‌شوند.

 

آنتیلیا، اقامتگاه امبانی

آنتیلیای موکش آمبانی‌ که یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان است، در جنوب بمبئی قرار دارد. این خانه دارای ۳۷ هزار متر مربع مساحت، ۲۷ طبقه، یک معبد، یک سالن، یک سینمای خصوصی و یک گاراژ با ظرفیت ۱۶۸ ماشین است. علاوه بر تعمیرگاه خصوصی، یک اتاق برفی هم دارند که در تابستان‌های گرم و مرطوب بمبئی هوای مطلوب و خنکی را برای خانواده فراهم می‌کند. (ایندیپندنت)

 

کدخبر: ۵۵۴۸۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر