کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۵۰
تاریخ خبر:

جزئیاتی از پیش شرط‌های حماس برای آغاز عملیات تبادل اسرا

جزئیاتی از پیش شرط‌های حماس برای آغاز عملیات تبادل اسرا

یک رسانه عربی مدعی شد به فهرستی از خواسته‌های حماس به منظور قبول آتش بس و آغاز عملیات تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی دست یافته است.

پس از گمانه زنی‌های فراوان پیرامون شروط حماس به منظور قبول تبادل اسرای فلسطینی و صهیونیست دربند مقاومت در غزه، یک رسانه عربی مدعی شد به فهرستی از خواسته‌های حماس به منظور قبول آتش بس و آغاز عملیات تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی دست یافته است.

 نشریه «القدس» مدعی شده است که براساس اطلاعات واصله، حماس در نخستین پاسخ خود به مذاکرات هفته‌های گذشته در پاریس و قاهره، در جریان سفر اخیر «خلیل اللحیه»، عضو ارشد دفتر سیاسی حماس به قاهره در نامه‌ای مکتوب که به «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر ارائه شده، خواسته‌های خود را به شرح زیر اعلام کرده است:

۱. توقف جنگ در غزه یک هفته پیش از آغاز عملیات تبادل

۲. اعتراف صریح طرف اسرائیلی به عقب نشینی از غزه همراه با تضمین‌های بین المللی در جهت تحقق راستین این عقب نشینی

۳. عدم پذیرش وقفه انسانی و تاکید بر ضرورت توقف کامل جنگ در غزه

۴. آزادی کامل عبور و مرور درغزه و موافقت با بازگشت بی قید و شرط تمامی آوارگان به منازل و مناطق خود

۵. صدور مجوز ورود کمک‌ها به سراسر غزه بدون برقراری ترتیبات امنیتی از روز نخست اجرای تبادل اسرا

۶. آزادی کلیه اسرای فلسطینی در داخل اراضی فلسطین و در مناطق خود و عدم موافقت با ازادی اسرا در خارج از سرزمین‌های فلسطینی

۷. آزادی کامل ۵۷ اسیر فلسطینی که در جریان عملیات تبادل اسرای فلسطینی با گیلعاد شالیت نظامی صهیونیست در اکتبر سال ۲۰۱۱ از زندان‌های رژیم آزاد شدند، اما بار دیگر توسط ارتش اسرائیل دستگیر و در زندان به سر می‌برند. این افراد در زمره اسرای مورد نظر در عملیات تبادل طرفین لحاظ نخواهند شد.

۸. بازداشت شدگان در داخل سرزمین‌های اشغالی و قدس بخش مهمی از این عملیات تبادل خواهند بود و مقاومت تلاش اسرائیل برای وتوی اسامی این افراد را به رسمیت نمی‌شناسد.

۹. حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی اسامی نخستین گروه از اسرای صهیونیست حاضر در فهرست تبادل را تنها ۴۸ ساعت پیش از آغاز عملیات ارائه خواهد داد و هرگونه فهرست از پیش تعیین شده و بحث و نظر در مورد تعداد اسرا و یا اجساد را نخواهند پذیرفت، چرا که عملیات شمارش و تعیین وضعیت اسرای صهیونیست حتی پس از توقف جنگ نیز امری زمانبر خواهد بود.

 

فهرست نخستین گروه از اسرای فلسطینی مدنظر حماس به منظور تبادل از این قرار است:

الف: ۱۶۰ اسیر فلسطینی که دارای احکام سنگین یا حبس ابد هستند. این فهرست شامل این افراد است:

۱. مروان برغوثی

۲. احمد سعدات

۳. عبدالله البرغوثی

۴. ابراهیم حامد

۵. عباس سید

 

سایر افراد ذیل این احکام نیز صرف نظر از مدت حبس و احکام صادره و همچنین وابستگی به گروه‌های مختلف فلسطینی و یا سرزمین باید آزاد شوند.

ب) کلیه زنان صرف نظر از احکام صادره، گرایش به گروه‌های مختلف فلسطینی و یا منطقه سکونت باید آزاد شوند.

ج) کلیه اسرای بیمار فلسطینی صرف نظر از احکام صادره، سن و هویت از جمله اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، «ولید الدقه» باید از زندان‌های رژیم آزاد شوند.

د) کلیه افراد کهنسال (مقصود افراد بالای ۶۰ سال براساس تعاریف بین المللی)

ه) کلیه کودکان و افراد زیر سن قانونی فارغ از احکام و هویتشان باید آزاد شوند (مقصود افراد زیر ۱۸ سال براساس موازین بین المللی است)

 

گروه دوم تبادل اسرا و عملیات آتی تبادل:

پس از اتمام عملیات نخست تبادل اسرا، دومین عملیات تبادل همزمان با توافق به منظور آتش بس و اجرای عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه و بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها جهت ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بدون نظارت اسرائیل آغاز خواهد شد. در صورت عدم تحقق اهداف فوق عملیات تبادل سایر گروه‌ها اعم از اسرای زنده و یا اجساد اسرای صهیونیست دربند مقاومت متوقف خواهد شد.

حماس در پایان این نامه ضمن قدردانی از تلاش‌های طرف مصری به منظور تحقق آتش بس بر این نکته تاکید کرده است که قاهره نمی‌تواند پیرامون شروط مندرج در این پیام مکتوب مذاکره‌ای با طرف اسرائیلی داشته باشد، چرا که شروط فوق الذکر، خواسته‌های نهایی و بی قید و شرط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به شمار می‌روند.

کدخبر: ۵۵۴۵۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر