کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۲۶
تاریخ خبر:

افراشتن دوباره صلیب شکسته؟

افراشتن دوباره صلیب شکسته؟

خطر شبکه‌های تاریک و مخفی نئونازی‌ها جدی است.

روزنامه هفت صبح| ‌حدود 11سال پیش فاش شد که یک گروهک نئونازی درست پیش چشم سازمان‌های اطلاعاتی آلمان، سال‌های سال در کشور آزاد می‌گشتند و افرادی را با انگیزه‌های نژادپرستانه به قتل می‌رساندند. مسئولیت قتل ۸ مهاجر ترک و یک مهاجر یونانی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، به همراه قتل یک پلیس زن آلمانی در ۲۰۰۷، به این گروه نسبت داده می‌شود.

 

وجود چنین گروهی که به واسطه شهری که در آن مخفی شده‌اند، «تسویکاو» نام گرفته، پس از مرگ دو تن از اعضایش در ماه نوامبر سال پیش روشن شد. پس از آن عضو سوم خود را به مقامات معرفی کرد. مطابق اتهاماتی که صحتشان باید در دادگاه بررسی می‌شد، حزب دموکراتیک ملی پیوندهایی با این گروه داشته است.

 

در آن زمان، این سه تن با افتخار از قتل‌هایشان سخن گفته‌ و خود را در خدمت ملت و مردم آلمان دانستند. آنان خود را تشکیلات زیرزمینی ناسیونال سوسیالیست معرفی کرده‌اند؛ عنوانی که یادآور ناسیونال سوسیالیسم (نازیسم) هیتلر است.

 

ماجرای این قتل‌ها ماه‌هاست که در صدر عناوین مانده و به یکی از بزرگترین رسوایی‌هایی آلمان پس از جنگ بدل شده است. در ادامه فاش شد که نیروهای امنیتی، این گروه را تحت نظر داشته‌اند و حتی در ۱۹۹۸ کشف کرده‌اند که آنان در گاراژی، یک کارگاه ساخت بمب به راه انداخته‌اند.

 

پس چرا زودتر جلوی آنها را نگرفتند؟ چرا به آنان اجازه داده شد که غیب شوند و زیرزمینی بمانند؟ و چرا در آن مقطع قتل‌ها را به مافیای ترک‌ها نسبت دادند و کسی انگیزه نژادپرستانه را بررسی نکرد؟ این سوالات و انتقادها باعث شده برخی بگویند «شاید چیزی بیش از بی‌کفایتی و کوتاهی در میان است، چه بسا در میان نیروهای امنیتی و پلیس آلمان عناصری باشند که با راست‌های افراطی همدلند.»

 

خود سازمان‌های امنیتی به تندی چنین اتهامی را رد می‌کنند. اما حالا اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز شنبه از افزایش تمایلات راست افراطی در کشورش آن هم ۷۹سال پس از آزادسازی اردوگاه کشتار «آشویتس» ابراز نگرانی کرد.

 

صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان در یک سخنرانی ویدئویی ضبط شده به مناسبت آزادسازی آشویتس که توسط ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در ۲۷ ژانویه ۱۹۴۵ میلادی در پایان جنگ جهانی دوم صورت گرفت، گفت: «هر روز در خصوص نئونازی‌ها و شبکه‌های تاریکشان گزارش‌های جدید بیرون می‌آید.»

 

شولتس گفت: «همزمان، پوپولیست‌های راست‌گرا در حال افزایش هستند، به ترس دامن می‌زنند و بذر نفرت می‌پاشند.» وی افزود که چنین پدیده‌ای پذیرفتنی نیست. اعتراضات سراسری علیه حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) پس از انتشار گزارشی مبنی بر حضور دو عضو ارشد این حزب در جلسه‌ای پیرامون طرح‌هایی برای اخراج دسته‌جمعی شهروندان خارجی آلمان، وارد سومین هفته خود شده است.  

 

معترضان آلمانی به دنبال محدود کردن حمایت‌های دیگر شهروندان این کشور از «آلترناتیو برای آلمان» هستند، حزبی که در سراسر کشور در رتبه دوم و در سه ایالت شرقی آلمان که امسال انتخابات برگزار می‌کنند، در رتبه اول قرار دارد. اولاف شولتس گفت: «این انسجام دموکرات‌ها است که دموکراسی ما را قوی می‌کند و نمایش با اطمینان آن در انظار عمومی، همانطور که هم‌اکنون اتفاق می‌افتد، احساس خوبی دارد.»

 

صدراعظم آلمان همزمان از صدور حکمی تاریخی در این کشور برای قطع کمک مالی به حزب راست‌گرای افراطی «Die Heimat» استقبال کرد؛ حکمی که بحثی را برانگیخته است که آیا می‌توان در اقدامی مشابه علیه حزب ملی‌گرا و«آلترناتیو برای آلمان» نیز صادر شود یا نه.‌لازم به ذکر است که نئونازیسم به جنبش‌های ستیزه‌جویانه، اجتماعی و سیاسی پس از جنگ جهانی دوم اشاره دارد که درصدد احیا و بازگردانی ایدئولوژی نازیسم است.

 

نئونازی‌ها از ایدئولوژی خود برای ترویج نفرت و برترپنداری (اغلب برترپنداری نژاد سفید)، به‌منظور حمله به اقلیت‌های نژادی و قومی (اغلب یهودستیزی و اسلام‌هراسی) و در مواردی برای ایجاد دولت فاشیستی استفاده می‌کنند. البته نئونازیسم مسئله‌ای مختص خاک و مرزهای آلمان نیست و از همین جهت، این پدیده، مسئله‌ای جهانی به‌شمار می‌رود و در بسیاری از کشورها و شبکه‌های بین‌المللی به چشم می‌خورد.

 

این جنبش‌ها اصول نازی شامل یهودی‌ستیزی، ملی‌گرایی افراطی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، توانمندگرایی، همجنس‌گراهراسی، ضد کمونیسم و ایجاد «رایش چهارم» را دنبال می‌کنند.نئونازی‌ها همواره نمادهای نازی‌ها را به کار می‌برند و آدولف هیتلر و دیگر رهبران نازی را ستایش می‌کنند.

 

این پدیده را می‌توان علت اصلی یورش نظامی روسیه به خاک اوکراین دانست. ولادیمیر پوتین بارها نسبت به افزایش نازی‌گرایی و پیوستن اوکراینی‌ها به گروه‌های نئونازی هشدار داد و سرانجام برای مقابه با این تهدید که در خاطره روس‌ها یادآور روزهای سخت و خونین جنگ جهانی دوم است، به مرزهای اوکراین حمله‌ور شد.

 

گسترش شبکه‌های تاریک نئونازیسم در جهان، به ویژه آلمان، خطر بروز جنگ‌های داخلی و حتی جنگ‌های بزرگ‌تر مانند جنگ جهانی را افزایش می‌دهد و از همین جهت، خطری جدی است. (بی‌بی‌سی و یورونیوز)

 

کدخبر: ۵۵۳۲۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر