کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۴۰
تاریخ خبر:

پول علف خرس است؟

پول علف خرس است؟

نگاهی به تفریحات عجیب ثروتمندان در گرداب مصرف‌گرایی.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| رشد و توسعه زندگی امروز به تبع آن تبدیل شدن شهرها از محلی برای عبور و مرور به محلی جذاب برای گذراندن اوقات فراغت، شیوه زندگی شهروندان را دستخوش تغییرات مهم و بنیادینی کرده است. دوشادوش توسعه شهرها و تغییر فرهنگ عمومی و زندگی جمعی، رسانه نیز به واسطه اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دو دهه گذشته یک انقلاب بزرگ را تجربه کردند.


برآیند حضور حداکثری مردم معمولی جهان و ثروتمندان و سلبریتی‌ها در رسانه‌های جدید به رفتارهای نوین و بی‌بدیلی اصالت و اعتبار بخشید که مصرف‌گرایی نام دارد. مصرف‌گرایی صرف اسراف‌گونه پول برای کالاهایی از قبیل برند تجاری، سفرهای خاص، هتل‌های لاکچری و ... است که جامعه را دچار انشقاق هویتی می‌کند. این پدیده در کشورهایی که تعداد ثروتمندان بیشتری دارند و اختلاف و شکاف طبقاتی در آنها محسوس‌تر است بیشتر رخ می‌دهد.

 

آمریکا با ۷۵۶میلیاردر و بیش از ۲۵میلیون میلیونر رتبه نخست در میان کشورهای جهان را از منظر سکونت ثروتمندان داراست. اختلاف طبقاتی فاحش و افسارگسیخته در این کشور نیز سبب شده است مصرف‌گرایی ثروتمندان به بالاترین حد خود برسد. از این رو رفتارهایی از ثروتمندان این کشور سر می‌زند که عجیب و محیرالعقول است.
 

مدتی است که بر سر فعالیت‌های خیریه و نوع و گونه آن و اصالت این نوع از فعالیت‌ها و نیز تاثیرش در کمک به قشر آسیب‌پذیر بحث‌های فراوانی صورت گرفته است. جالب است بدانید بر اساس آمار ۳۸درصد از اوقات فراغت ثروتمندان آمریکایی صرف اعمال عام‌المنفعه و کمک‌های مالی به خیریه‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه می‌شود، البته منتقدان بسیاری فریاد برآوردند که چرا فعالیت‌های خیریه برای ثروتمندان نوعی وقت‌گذرانی و تفریح محسوب می‌شود.


پس از آن رتبه دوم با ۳۳درصد از وقت فراغت ثروتمندان ‌به ورزش تعلق دارد. تفریح با ۲۹درصد از وقت فراغت ثروتمندان آمریکایی در رتبه سوم قرار دارد. البته واژه تفریح دایره‌ای وسیع و گسترده دارد و برای هر یک از ثروتمندان در جا و شرایط متفاوتی نمود پیدا می‌کند. در اینجا برخی از تعاریف تفریح برای ثروتمندان آمریکایی را مرور می‌کنیم.


حیوانات غیرخانگی 
یکی از راه‌هایی که این امکان را به ثروتمندان مصرف‌گرا می‌دهد تا مرزی بین خود و دیگران بکشند، ساخت باغ وحش‌های خانگی با حضور حیوانات عجیب و وحشی است. در این باغ وحش‌ها از ببر بنگال و جگوار مشکی انگلیسی گرفته تا پرندگان هیمالیایی و کانگوروی استرالیایی یافت می‌شود.

 

می‌توان گفت باغ وحش دیوید کُک، یازدهمین مرد ثروتمند شاید جهان عجیب‌ترین باغ وحش خانگی جهان باشد. حیوان مورد علاقه کک، دایناسور است و از آنجایی که دایناسورها هزاران سال است که منقرض شده‌اند او باغ وحشی از استخوان‌ها و فسیل‌های واقعی دایناسورها برپا کرده است.

 

خانواده کک نیز در تولد ۷۲ سالگی او، یک پیکر کامل از استخوان‌های دایناسوری را به او هدیه دادند که ۴۵میلیون دلار هزینه برداشته بود. البته که با رسانه‌ای و جنجالی شدن این هدیه مجبور شد جهت حفظ وجهه خود این پیکر را به موزه ملی تاریخ طبیعی واشینگتن هدیه دهد.

 

هواپیما و جت‌های شخصی 
سفر‌های وقت و بی‌وقت ثروتمندان مصرف‌گرا با جت‌‌های شخصی یکی از مهمترین معیارها برای رتبه‌بندی و فخرفروشی آن‌ها نسبت به یکدیگر است. برای مثال دونالد ترامپ از جت شخصی خود به جای هواپیمای مخصوص ریاست‌جمهوری برای سفرهای داخلی خود استفاده می‌کرد.


جالب است بدانید که یکی از چالش‌های سفرهای جمعی ثروتمندان به همراه هم، تامین آشیانه برای هواپیماها و جت‌های شخصی آن‌هاست. در این بین جف بزوس، مالک آمازون و دومین ثروتمند جهان پا را از محدوده جت‌های معمولی فراتر گذاشته است.


او به سفینه‌های فضایی علاقه‌مند است و تکه‌های سفینه‌های معروف ناسا از جمله آپولو۱۱ که نیل آرمسترانگ را به عنوان مسافر همراه خود داشت، از کف اقیانوس‌ها جمع‌آوری و در سالن‌های شخصی خود سرهم بندی کرده است و هر از گاهی سوار این سفینه‌های خاموش می‌شود. این تفریح بزوس تاکنون برای او ۷۱۱میلیون دلار خرج برداشته است.


سفر 
سفر به مکان‌های خاص و دور از دسترس عموم یا اقامت در هتل‌های لاکچری و گران‌قیمت همیشه یکی از اموری بوده است که ثروتمندان اصرار زیادی به انجام آن داشته‌اند. از این رو سوئیس، موناکو، ایسلند، مصر و ژاپن همیشه مقصد این افراد بوده است. عده‌ای نیز پا را فراتر گذاشته‌اند.


برای مثال لری الیسون، مالک اوراکل و یکی از ثروتمندترین افراد جهان که علاقه وافری به کشتیرانی و کوهنوردی دارد هر از چندگاهی کشتی شخصی عظیم خود را به آب می‌اندازد و با صرف هزینه ۱۰۰میلیون دلاری به سمت پرو می‌رود و در سواحل این کشور پهلو می‌گیرد.


سپس لباس‌های کوهنوردی خود را می‌پوشد و با عبور از صخره‌های صعب‌العبور خود را به هتل‌هایی می‌رساند که در سینه کوه قرار دارند و در میان زمین و هوا معلقند. اقامت در این هتل برای الیسون ۴۵هزار دلار هزینه دارد. گفتنی است علاقه الیسون به کشتیرانی و قایق‌سواری سبب شد تا او یک تیم قایقرانی راه بیاندازد و خود همراه با دیگران در مسابقات شرکت کند و مقام‌های مختلفی نیز کسب کند. 


خرید جزیره اختصاصی 
خرید یک جزیره همیشه معیار مهمی برای رسمیت بخشیدن به ثروت یک فرد در اذهان مردم بوده است. ثروتمندان بسیاری نیز جزایر گوناگونی را برای خود خریداری کرده‌اند اما می‌توان به نادرترین اتفاق در این بین‌اشاره کرد. پیتر تیل، شریک مارک زاکربرگ در فیسبوک و پیر امیدیار در پی‌پل که علاقه داشت در تمام آب‌های آزاد جزیره‌ای داشته باشد یک شهر غوطه‌ور بر آب ساخته است که می‌تواند در هر جایی از آب‌های جهان محل سکونت او باشد. این شهر غوطه‌ور ۱۶۵میلیون دلار برای تیل هزینه داشته است.

 

کدخبر: ۵۵۳۱۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر