کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۴۲
تاریخ خبر:

نبرد ترامپ علیه دموکراسی

نبرد ترامپ علیه دموکراسی

نگاهی به ماجرای ششم ژانویه در سومین سالگرد این اتفاق مهم.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ روز مهمی در تاریخ سیاسی آمریکاست. دونالد ترامپ در این تاریخ یکی از آخرین توئیت‌هایش را در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد و از هواداران و حامیانش درخواست کرد که به واشنگتن بیایند و با تمام قوا در مقابل اعضای کنگره بایستند و نگذارند این افراد رای‌‌شان را بدزدند.

 

گفتنی است جمعیت بسیاری دعوت رئیس‌جمهور محبوب‌شان را پذیرفتند و از جای جای کشور خود را به پایتخت رساندند. البته این تجمع به هیچ وجه صلح‌طلبانه و متمدانه نبود و در نتیجه اردوکشی حامیان ترامپ خیلی زود به خشونت کشیده شد.

 

این افراد که تعداد اراذل و اوباش هم در آن‌ها کم نبود به قصد بر هم زدن جلسه تشریفاتی شمارش آرای الکترال در کنگره که به ریاست مایک پنس، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا در حال برگزاری بود، وارد ساختمان کنگره شدند و سعی داشتند با در دست گرفتن ابتکار عمل، پنس را دستگیر و سپس به جرم خیانت و پشت کردن به ترامپ و البته به منظور عبرت دیگران ترور کنند. هرچند این هدف شورشیان محقق نشد اما بروز این اتفاق در کشوری مانند آمریکا چیزی نبود که به ذهن بدبین‌ترین افراد نیز خطور کند.

 

‌مکافات عمل:  بسیاری از شاهدان و ناظران سرد و گرم چشیده روزگار، بروز این اتفاق را نقطه عطفی در تاریخ سیاست آمریکا و شروعی برای یک پایان تلقی کردند؛ شروعی بر پایان دموکراسی. اما با گذشت ۳ سال از این ماجرا و مرور اتفاقاتی که تا امروز رخ داده است می‌توانیم بگوییم خطر تا حدودی از سر آمریکا گذشت و این بار هم حکومت قانون به کمک دموکراسی شتافت.

 

با تلاش‌‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان که به منظور بررسی حادثه ۶ ژانویه و تسخیر ساختمان کنگره توسط هواداران ترامپ تشکیل شده بود، چند و چون این ماجرای پر بحث و جدل عیان شد و در آخرین روزهای باقی مانده از دوره پیشین مجلس نمایندگان، رای نهایی این کمیته نیز صادر شد. 

 

 به روایت کمیته تحقیق و تفحص  :‌ کمیته تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش نهایی خود پیرامون حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین این کشور را به عنوان بانی اصلی این رخداد معرفی کرد. نتیجه‌گیری نهایی این تحقیقات که درست یک سال پیش و در قالب یک گزارش ۸۱۴ صفحه‌ای منتشر شد، حاکی از آن است که دونالد ترامپ با هدف ابطال نتایج قانونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به شکل مجرمانه در پیشبرد توطئه چند بخشی نقش داشته و برای پیشگیری از حمله هواداران خود به ساختمان کنگره هیچ اقدامی انجام نداده است. 


توپ در زمین دادگستری  :  با توجه به اینکه کمیته متشکل از اعضای مجلس نمایندگان و خارج از دایره دادگستری آمریکاست، رای نهایی آن جنبه نمادین داشت و از نظر قانونی وجاهت نداشت و لازم‌الاجرا نبود اما وجود انبوهی از شواهد جمع‌آوری شده که مرهون تلاش‌‌های شبانه‌روزی اعضای کمیته بود، دادگاه آمریکا را تحت فشار افکار عمومی قرار داد تا هرچه زودتر به پرونده‌ ترامپ و حمله هواداران او به ساختمان کنگره رسیدگی کند.


همانطور که انتظار می‌رفت، این کمیته با اتکا بر شواهد و مستنداتی که از احضار بیش از هزار نفر از افراد متهم یا مطلع به دست آورده بود، از وزارت دادگستری خواست که دست کم ۳ اتهام جنایی شامل سازماندهی یک شورش تمام عیار، ممانعت از انجام روند رسمی و قانونی انتخابات و توطئه به منظور کلاهبرداری و سوءاستفاده از قدرت را علیه دونالد ترامپ پیگیری کند. دادگاه فدرال نیز به درخواست این کمیته پاسخ مثبت داد و اکنون پرونده ترامپ و یارانش در دست رسیدگی است‌.

 

‌بازنده بزرگ :‌ تونی اورناتو، دستیار سابق ترامپ و رابین ووس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت ویسکانسین از جمله آخرین افرادی بودند که به این کمیته احضار شدند و شهادت‌شان درباره کم و کیف این پرونده استماع شد.

 

باید اعتراف کرد کار این کمیته بی‌نظیر بود و در مدت زمان ۱۸ ماهه‌ای که بر روی این پرونده کار می‌کرد، تمام افراد نزدیک به ترامپ را که ممکن بود اطلاعاتی درباره این ماجرا داشته باشند احضار کرد. برخی از شاهدان با دست انداختن به راه‌های فرار قانونی از ارائه شهادت علیه ترامپ پرهیز کردند و برخی دیگر مانند پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید مدارک مهم و خارق‌العاده‌ای درباره طرح چند وجهی ترامپ برای ماندن در قدرت را ارائه کردند.

 

این شواهد نشان می‌دهد که ترامپ و یاران نزدیکش، چند ماه پیش از روز رای‌گیری به این نتیجه رسیدند که در انتخابات شکست خواهند خورد. در نتیجه ترامپ به توصیه رودی جولیانی، استیو بنن و راجر استون نقشه‌ای را اجرا کرد که با تمسک بر آن بتواند نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرد و در کاخ سفید بماند.

 

‌طرح چند وجهی یاران ترامپ :‌ ابتدا ترامپ به فرمانداران و مقامات ایالتی جمهوری‌خواه فشار آورد که از تایید پیروزی بایدن امتناع کنند و صحت و سقم انتخابات را زیر سوال ببرند‌. البته این ایده چندان خوب پیش نرفت و ترامپ به سراغ قدم دوم طرح رفت. او وزیر دادگستری و برخی از مقامات این وزارتخانه را تحت فشار گذاشت تا آن‌ها به طور رسمی اعلام کنند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و نتایج شمارش آرا در چند ایالت مردود است.

 

باید گفت این ایده خام و کودکانه ترامپ هم به نتیجه نرسید و اصرار فزاینده او سبب شد وزیر و دیگر کارکنان ارشد این وزارتخانه ترامپ را به استعفای دسته جمعی تهدید کنند. در نهایت او از معاونش، مایک پنس، خواست که به نشانه اعتراض به تقلب در انتخابات، جلسه‌ شمارش آرای الکترال در کنگره را به هم بزند و از اعلام نام بایدن به عنوان نامزد پیروز امتناع کند. دست رد مایک پنس بر سینه ترامپ سبب شد خشم او به حدی برسد که به سراغ آخرین تیر ترکش خود برود و از هوادارانش بخواهد که به واشنگتن بیایند و تا آخرین نفس خود بجنگند و نگذارند که رای‌شان دزدیده شود. 

 

‌عملیات نجات دموکراسی :  همانطور که پیش‌تر اشاره شد استیو بنن در زمره طراحان اصلی نقشه ترامپ برای بر هم زدن انتخابات بود. بنن یکی از نزدیک‌ترین یاران ترامپ و امین‌ترین استراتژیست اوست‌. او سعی داشت برای حمایت و حراست از رئیس‌جمهور محبوبش از حضور در کمیته و پاسخ به سوالات و شبهات موجود خودداری کند.

 

در طرف مقابل، کمیته به دلیل سرپیچی بنن از احضارش به دادگاه شکایت کرد. با محکومیت یک ساله او در این دادگاه، حساب کار دست دیگران آمد و سبب شد از آن پس، خیل عظیمی از مشاوران و نزدیکان ترامپ، بی‌درنگ به دادگاه بیایند و به تمام سوالات کمیته به طور کامل پاسخ دهند. کمترین دستاورد این کمیته که از استماع شهادت این افراد به دست آمد، اقرار ترامپ به شکستش در انتخابات و صحه گذاشتن بر نتیجه آن در حلقه دوستان نزدیکش بود.

 

حتی اگر در ادامه روند رسیدگی به این پرونده، وزارت دادگستری آمریکا بخواهد با ترامپ مماشات کند و به این زودی‌ها به سراغ رسیدگی به اتهامات او نرود، رو شدن دست ترامپ برای افکار عمومی به عنوان یک فرد دو رو و مزور، یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آید. حالا که پرده‌ها افتاده است، ترامپ به طور علنی می‌گوید که اگر لازم باشد، برای راهیابی دوباره به کاخ سفید، دموکراسی را هم سر می‌بُرد.

 

کدخبر: ۵۵۲۳۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر