کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۷۱۷
تاریخ خبر:

دیواری در مسیر کاخ سفید

دیواری در مسیر کاخ سفید

دادگاه عالی کلرادو ترامپ را از شرکت انتخابات مقدماتی این ایالت منع کرد

روزنامه هفت صبح| دادگاه عالی ایالت کلرادو روز سه‌شنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به دلیل نقشی که در ماجرای حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به ساختمان کنگره داشته است، دیگر صلاحیت لازم برای مقام ریاست‌جمهوری و ورود به کاخ سفید را ندارد و به همین دلیل نیز نمی‌تواند در انتخابات مقدماتی این ایالت شرکت کند.

 

این حکم تاریخی، با موافقت چهار قاضی از هفت قاضی دادگاه عالی کلرادو صادر شد و چنانچه از سوی دیوان‌عالی ایالات متحده نیز تایید شود، آنگاه ترامپ به اولین نامزد ریاست‌جمهوری تبدیل خواهد شد که بر اساس یک ماده قانون اساسی که به‌ندرت استفاده می‌شود، از ورود به کاخ سفید منع خواهد شد.

 

این ماده قانونی، مقاماتی را که دست به «شورش یا قیام» زده‌اند، از تصدی پست‌های دولتی منع می‌کند. اگرچه این حکم فقط برای انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در «ایالت کلرادو» اعمال می‌شود و در صورت اجرا امتیاز این ایالت به پای دموکرات‌ها نوشته خواهد شد

 

اما می‌تواند بر موقعیت کلی ترامپ در انتخابات سراسری ۵ نوامبر ۲۰۲۴ میلادی تأثیر بگذارد. به ویژه آنکه از نظر تحلیلگران، ایالت کلرادو به طور سنتی یک ایالت دموکرات است و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به احتمال فراوان در آن پیروز خواهد شد.

 

دونالد ترامپ در واکنش به این حکم، اعلام کرد که خواستار تجدیدنظر در دیوان‌عالی ایالات‌متحده خواهد شد. در حال حاضر اکثریت قضات در دیوان‌عالی کشور را، یعنی ۶ قاضی از ۹ قاضی دیوان، محافظه‌کارانی تشکیل می‌دهند که سه نفر از آنها نیز از سوی ترامپ به این مقام منصوب شده‌اند.

 

به همین دلیل اکنون نگاه‌ها به این دیوان است تا ببینند آیا ترامپ را واجد شرایط ریاست‌جمهوری اعلام خواهند کرد یا خیر. نگاهی به سابقه این دیوان‌عالی نشان می‌دهد که آن‌ها در صدور احکامی مبتنی بر آرای ترامپ، دست و دلبازند و به احتمال فراوان این حکم در این مرجع بالادستی قضایی شکسته خواهد شد.

 

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نیز تصمیم دادگاه را «غیر دموکراتیک» و «اشتباه» خواند و در مقابل، کمپین انتخاباتی جو بایدن از هر اظهارنظری خودداری کرد. اما انتظار می‌رود که او و دیگر سران حزب دموکرات به دلیل عدم وارد آمدن خدشه بر پیکر دموکراسی در آمریکا، از این تصمیم انتقاد کنند. دادگاه کلرادو نیز گفت که اجرای حکم خود را دست‌کم تا ۴ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به تعویق می‌اندازد تا طرح درخواست تجدیدنظر در دیوان‌عالی ممکن باشد.

 

گفتنی است این پرونده توسط گروهی از رای دهندگان کلرادو به دادگاه فرستاده شده بود که به کمک یک گروه از وکلای حامی حقوق شهروندان استدلال می‌کردند ترامپ باید به دلیل تحریک حامیانش برای حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، که در واقع تلاشی برای جلوگیری از انتقال قدرت ریاست جمهوری به بایدن بود، رد صلاحیت شود.

 

نوآ بوکبیندر، نماینده این گروه نیز در بیانیه‌ای گفت که تصمیم دادگاه «نه تنها تاریخی و موجه است، بلکه برای حفاظت از آینده دموکراسی در این کشور ضروری است». پیش از این نیز شکایات مشابهی در دیگر ایالات علیه ترامپ، با هدف دور نگه داشتن او از رای‌گیری‌های مقدماتی طرح شده بود اما این شکایات عمدتا رد شده بودند.

 

وکلای ترامپ در این دادگاه‌ها استدلال می‌کردند که سخنرانی ترامپ برای حامیان در روز شورش ۶ ژانویه، در چارچوب «حق آزادی بیان» انجام شده است و اینکه این ماده قانون اساسی را نمی‌توان علیه رؤسای جمهور آمریکا اعمال کرد و این تنها کنگره است که می‌تواند درباره رد صلاحیت یک نامزد تصمیم‌گیری کند.

 

در دادگاه عالی کلرادو، سه قاضی نیز با حکم روز سه‌شنبه مخالفت کردند. از جمله قاضی کارلوس سامور که معتقد بود «شکایت حقوقی» مکانیزم عادلانه‌ای برای تعیین صلاحیت ترامپ برای انتخابات نیست زیرا او را از حقش برای یک رسیدگی عادلانه محروم می‌کند به‌ویژه آنکه هنوز هیچ هیأت منصفه‌ای او را به اتهام شورش محکوم نکرده است. کارلوس سامور گفت:

 

«حتی اگر متقاعد شده باشیم که یک نامزد در گذشته مرتکب اعمال وحشتناکی شده است که به جرأت می‌توانم بگویم درگیر شورش بوده است، قبل از اینکه بتوانیم آن فرد را از تصدی مناصب دولتی رد صلاحیت کنیم، باید یک روند قانونی را طی کنیم.»

 

از سوی دیگر، این تصمیم جنجالی واکنش‌ شدید اعضای کنگره در هر دو حزب را برانگیخت. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حکم «چیزی جز یک حمله حزبی نیست» و افزود که مطمئن است دیوان عالی «این تصمیم بی‌ملاحظه را کنار خواهد گذاشت»

 

الیز استفانیک، رئیس مجمع جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای با انتقاد از تصمیم «چهار عامل حزب دموکرات» دادگاه عالی کلرادو افزود: «این حکم نتیجه معکوس خواهد داشت و کارزار پیروز دونالد ترامپ را تقویت خواهد کرد.»

 

در همین حال سناتور تام تیلیس، یکی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه سنا، روز سه‌شنبه طرح قانونی با هدف مجازات ایالت‌هایی که چنین احکامی را صادر می‌کنند، ارائه کرد. این لایحه سه‌صفحه‌ای پیشنهاد می‌کند ارائه بودجه مدیریت انتخابات فدرال برای ایالت‌هایی که «از متمم چهاردهم برای اهداف سیاسی سوءاستفاده می‌کنند» جلوگیری شود و تاکید می‌کند که رسیدگی به پرونده‌های متمم چهاردهم «منحصرا در صلاحیت دیوان عالی است».

 

در سوی دیگر، چندین نماینده دموکرات حکم دادگاه کلرادو برای کنار گذاشتن دونالد ترامپ از انتخابات سال آینده را تحسین کرده‌اند. جیمی راسکین، عضو کمیته نظارت بر مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از موافقان حکم دادگاه کلرادو است، گفت که این تصمیم «ریشه محکمی در قانون و واقعیت دارد». او در عین حال اذعان کرد که در پی صدور چنین حکمی احتمال بروز تبعاتی از جمله رفتارهای سیاسی خشن وجود دارد. (یورونیوز، ایندیپندنت و اپوک تایمز)

 

کدخبر: ۵۵۱۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر