کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۶۴
تاریخ خبر:

شمارش معکوس برای برافراشتن پرچم سفید

شمارش معکوس برای برافراشتن پرچم سفید

بدون کمک‌های آمریکا، وضعیت اوکراین در خطوط مقدم، وخیم و شکننده شده است.

روزنامه هفت صبح| جنگ خونبار و ویرانگر روسیه و اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ با تهاجم نظامی مسکو آغاز شد، درحالی ادامه دارد که سرنوشت این نبرد هنوز مشخص نیست و هر دو طرف به ادامه عملیات تا رسیدن به اهدافشان تاکید دارند.

 

در همین حال، طولانی‌‌شدن این جنگ موجب شده است که ارسال کمک‌های نظامی بیشتر از طرف کشورهای غربی به کی‌یف در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و ارتش این کشور نگرانی‌هایی به همراه بیاورد. کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ارسال یک بسته کمک‌های نظامی دیگر به اوکراین در ماه دسامبر است.

 

این بسته شامل تجهیزاتی مانند موشک‌های ضد تانک، سامانه‌های پدافند هوایی و مهمات است.  با این حال، کمک‌های بیشتر به اوکراین پس از پایان سال مستلزم توافق با کنگره است. جمهوری‌خواهان در سنا اصرار دارند که بهبود امنیت مرز آمریکا و مکزیک نیز باید بخشی از هرگونه توافق کمک به اوکراین باشد.

 

به گزارش رویترز، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «وقتی این ارسال تمام شد، دیگر اختیاری برای تمدید مجدد ارسال‌ها در دست نخواهیم داشت و به کنگره نیاز داریم که بدون تاخیر اقدام کند.» همزمان کاخ سفید هشدار داده است که کمک‌های آمریکا برای تداوم نبرد اوکراین در بازپس گیری سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه، تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

 

بنابراین باید بگوییم اوکراینی‌ها تنها تا دو هفته دیگر سلاح و مهمات آمریکایی در اختیار دارند و پس از آن باید با اتکا بر کمک‌های اروپایی و بومی خودشان به نبرد با روسیه ادامه دهند. جولیان روپکه، روزنامه‌نگار آلمانی در گزارشی که از خطوط مقدم نبرد اوکراینی‌ها برای نشریه بیلد تهیه کرده است، می‌گوید:

 

«سربازان نیروهای مسلح اوکراین مجبور به تسلیم می‌شوند زیرا کمبود شدید انواع تجهیزات، به ویژه کمبود تجهیزات دفاعی هوایی دارند.» به گزارش اسپوتنیک، روپکه خاطرنشان کرد که ما می‌بینیم چگونه اوکراینی‌ها پرچم سفید را بلند می‌کنند و برای نجات جانشان تسلیم می‌شوند.

 

این یک واقعیت است که بگوییم با اتمام و خروج تجهیزات آمریکایی از میادین نبرد و خطوط مقدم، اوکراینی‌ها تجهیزات ضعیفی در اختیار دارند که جوابگوی نیازشان نیست. به علاوه باید تاکید کرد که آن‌ها از ابتدا فاقد پشتیبانی هوایی بودند و اکنون سلاح‌های ضد تانک نیز در اختیار ندارند. رپکه تاکید کرد که در برخی از مناطق جبهه، وضعیت نیروهای مسلح اوکراین به حدی اسفناک است که کمبود گلوله و فشنگ نیز احساس می‌شود. او در پایان گفت:

 

«روس‌ها در حال حرکت به جلو هستند». پیش از این، سی ان ان به نقل از مقامات گزارش داده بود که نیروهای اوکراینی باید استفاده از مهمات را سهمیه بندی کنند در حالی که ارتش روسیه با شدتی پنج تا هفت برابر بیشتر از توانایی نیروهای مسلح اوکراین به مواضع آنها شلیک می‌کند. به گزارش اسکای‌نیوز، موسسه مطالعات جنگ، سناریوهای احتمالی درباره پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در جنگ با اوکراین را بررسی کرده است.

 

این اندیشکده مستقر در واشنگتن دی‌سی استدلال می‌کند که آمریکا در جنگ کنونی مسکو و کی‌یف «بسیار بیشتر از آنچه اغلب مردم فکر می‌کنند»، سهم دارد. نویسندگان گزارش موسسه مطالعات جنگ تاکید می‌کنند: «اگر آمریکا تمام کمک‌های نظامی‌اش به کی‌یف را قطع و اروپا نیز از آن پیروی کند، تسخیر تمام اوکراین برای روسیه به‌هیچ‌وجه غیرممکن نیست.

 

چنین نتیجه‌ای ارتش درهم‌شکسته اما پیروز روسیه را به مرزهای ناتو از دریای سیاه تا اقیانوس منجمد شمالی خواهد رساند.» این تحلیلگران می‌گویند اوکراین با حمایت غرب، نزدیک به ۹۰ درصد از ارتش روسیه را نابود کرد، اما با وجود این میزان تلفات وحشتناک، باز هم روسیه آن‌ها را جایگزین کرد و توانست خسارات مادی را جبران کند. بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، ارتش پیروز روسیه در پایان جنگ اوکراین، دارای تجربه جنگی و بسیار بزرگ‌تر از پیش از سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

 

در ادامه این گزارش، اشاره شد: «در صورت پیروزی پوتین در جنگ اوکراین، ارتش روسیه سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای به دست خواهد آورد که تنها هواپیماهای رادارگریز آمریکایی می‌توانند به آن نفوذ کنند. از این رو، روسیه اولین بار پس از دهه ۱۹۹۰، می‌تواند برای ناتو یک تهدید نظامی جدی ایجاد کند.» بدیهی است در این شرایط، کمک به اوکراین برای آمریکا بسیار سودمندتر و ارزان‌تر از شکست این کشور در برابر روسیه است. هرچه اوکراین بتواند قلمروهای بیشتری به دست آورد، نیروهای کرملین را بیشتر به سمت شرق سوق خواهد داد.

 

به گفته کارشناسان این اندیشکده، در شرایط فعلی بهترین گزینه حمایت از اوکراین برای پیروزی و سپس کمک به بازسازی آن است اما سدی به نام اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا به طور عملی به فراکسیون یاران پوتین بدل شده‌اند و اصرار به تغییر سرنوشت این جنگ دارند. (ایندیپندنت، صدای آمریکا و اسپوتنیک)

 

کدخبر: ۵۵۱۶۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر