کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۹۷۵
تاریخ خبر:

کریسمس و سال نو به سبک نیویورکی

کریسمس و سال نو به سبک نیویورکی

نگاهی به نقش تاریخی میدان تایمز در این جشن‌ها.

روزنامه هفت صبح، ‌رامتین لطیفی‌‌| از شواهد و قرائن پیداست یک رابطه قدیمی میان تحویل سال نو و در کردن توپ برقرار است‌‌. در لحظه تحویل سال نو در این گوشه از جهان توپ‌های جنگی به صدا در می‌آیند و با شلیک غران خود خبر اتمام سال کهنه و نو شدن تقویم را به گوش همه مردم شهر می‌رسانند.

 

از قضا در آن گوشه جهان نیز تحویل سال نو با در کردن توپ گره خورده است اما باید بگوییم در آنجا خبری از توپ جنگی نیست. یک توپ بزرگ و نورانی و مستقر بر بلندترین نقطه یک میله فلزی که بر روی پشت‌بام یکی از برج‌های مشرف به میدان تایمز نیویورک تعبیه شده است درست راس ساعت ۱۱:۵۹ آخرین شب سال رها می‌شود و به سمت پایین حرکت می‌کند

 

و زمانی که هر سه عقربه ساعت روی عد ۱۲ به هم می‌رسند و سال نو می‌شود، این توپ به مقصد خود یعنی پایین‌ترین نقطه میله می‌رسد. همزمان با رسیدن این توپ به انتهای پایینی میله، آه‌ها و نفس‌‌های حبس شده در سینه حضار و البته خیل عظیم بینندگان تصاویر پخش زنده تلویزیونی و اینترنتی از سینه‌هایشان رها می‌شود و با شنیدن صدای جیغ‌ها و فریادها مطمئن می‌شویم سال نو شده است.

 

‌چهارراه جهان 
در سال ۱۹۰۴ مالکان روزنامه مشهور نیویورک تایمز تصمیم گرفتند مقر خود را به یک ساختمان نوساز و مجهزی که بر حاشیه میدان لانگ‌کر بنا شده بود منتقل کنند. میدان لانگ‌کر یکی از میدان‌های اصلی مرکز شهر نیویورک بود که دو خیابان مشهور برادوی و ۴۲ در منطقه منهتن را به هم متصل می‌کرد.

 

خیابان برادوی از چندین سالن تئاتر و کنسرت تشکیل شده و نماد هنر در نیویورک و البته آمریکاست. در طرف دیگر بسیاری از کمپانی‌های مشهور مانند کوکاکولا و نیز استودیوهای تلویزیونی مانند شبکه ای‌بی‌سی نیز در خیابان ۴۲ واقع شده‌اند. به همین دلیل تقاطع این دو خیابان، نقطه مهمی در شهر نیویورک به حساب می‌آید.

 

از این رو جورج بی مک‌کلین، شهردار نیویورک در سال ۱۹۰۴، به پاس پوشش خبری کامل و مستمر ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه متروی این میدان توسط روزنامه نیویورک تایمز، نام این میدان را از لانگ‌کر به تایمز تغییر داد.

 

شاید بتوان میدان تایمز را نماد و سمبل جهان مدرن دانست. این میدان محل تقاطع تفریح، گردشگری، فناوری و تجارت در جهان نوین است. از این‌رو نام‌های مختلفی برای این میدان برگزیدند که از جمله آن می‌توان به قلب جهان، مرکز سرگرمی و قلب کیهان اشاره کرد اما بهترین لقبی که تایمز را به طور مختصر و مفید معرفی کند «چهارراه جهان» است.

 

به وقت گردش 
میدان تایمز یکی از شلوغ‌ترین محله‌های جهان برای پیاده‌روی است. در شلوغ‌ترین روزهای این میدان، عبور و مرور بیش از ۴۶۰ هزار عابر پیاده به ثبت رسیده است. به طور میانگین نیز روزانه ۳۳۰ هزار عابر پیاده از این میدان عبور می‌کنند.

 

ذکر این آمار هم خالی از لطف نیست که ایستگاه متروی میدان تایمز نیز به عنوان شلوغ‌ترین ایستگاه متروی آمریکا روزانه بیش از ۲۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند. جالب است بدانید به طور میانگین، روزانه بیش از ۱۳۷هزار گردشگر از این میدان دیدن می‌کنند و جمعیت ۵۰میلیونی گردشگران در طول سال، این مکان را به پربازدیدترین مکان گردشگری جهان بدل کرده است.

 

شب‌های روشن 
یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی میدان تایمز، بیلبوردهای تبلیغاتی غول‌پیکر و دیجیتالی آن است. این میدان در زمره مناطقی است که از معافیت مصرف برق برای تبلیغات و روشنایی در شب برخوردار است. از این رو نور خیره‌کننده این بیلبوردها طوری این میدان را در روشنایی غرق می‌کند که گویی شب در این نقطه از شهر پا نمی‌گذارد.

 

از سوی دیگر مغاره‌ها و مراکز تفریح و سرگرمی حاشیه این میدان، ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی هستند و بیش از یک قرن است که کرکره هیچ مغازه‌‌ای در میدان تایمز پایین کشیده نشده‌ و همواره جوش و خروش و زندگی در آن برقرار است. به همین دلیل این میدان به محل مناسبی برای گردهمایی شب سال نو بدل شده است و علاوه بر نیویورکی‌ها، بسیاری از مسافران و گردشگران نیز خود را به آنجا می‌رسانند که شاهد یکی از بزرگترین مراسم‌ها و گردهمایی‌های جهان باشند.

 

جالب است بدانید فریتز لانگ، کارگردان شهیر و نامی تاریخ سینمای جهان که در سال ۱۹۲۳ به نیویورک آمده بود، به دیدن میدان تایمز رفت و نظاره کردن جوش و خروش جمعیت انبوه در میانه این میدان که توسط عناصر و نمادهای تبلیغاتی و سرگرمی دنیای مدرن احاطه شده بود، الهام‌بخش ساخت فیلم انتقادی و مهم او یعنی متروپلیس شد.

 

 شب سال نو
بیش از ۱۱۰سال است که میدان تایمز به عنوان اصلی‌ترین محل برای گردهمایی شب سال نو در آمریکا شناخته می‌شود. مراسم رها شدن توپ سال نو در این میدان، رفته‌رفته از مرزهای این کشور نیز فراتر رفت و امروز به عنوان نماد اصلی شمارش معکوس برای نو شدن تقویم مسیحی در جهان به شمار می‌رود.

 

جالب است بدانید پوشش زنده تلویزیونی یا اینترنتی رها شدن این توپ نورانی بیش از یک میلیارد نفر بیننده دارد و یکی از پربیننده‌ترین مراسم‌های جهان است. همچنین سالانه بیش از یک میلیون نفر نیز در این میدان جمع می‌شوند و ساعات پایانی سال را به تفریح و خوشگذرانی و شادی می‌گذرانند.

بیشترین جمعیت حاضر برای مراسم شب سال نو در دهه‌های اخیر مربوط به جشن هزاره و تحویل سال ۲۰۰۰ است. در این شب بیش از ۲ میلیون نفر در میدان تایمز حاضر شدند و درآمد حاصل از میزبانی این جمعیت در قلب نیویورک، رکورد 8/4میلیارد دلاری را به ثبت رساند. البته مرور گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشترین جمعیت حاضر در میدان تایمز مربوط به سال ۱۹۴۵ و جشن بزرگ مردم آمریکا پس از شنیدن خبر پایان یافتن جنگ جهانی دوم است.

 

دیوار آرزوها 
شرایط و ملاحظات جنگی در میانه جنگ جهانی دوم سبب شد مراسم شب سال نوی ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ در میدان تایمز با قانون محدودیت‌های استفاده از نور و روشنایی در زمان خطر حمله دشمن مواجه و در تاریکی مطلق برگزار شود. حضار در دقیقه پایانی این ۲ سال به جای شمارش معکوس، سکوت اختیار کردند و در دل‌هایشان از خداوند خواستند شرایطی را فراهم سازد که این جنگ هرچه زودتر به پایان برسد.

 

این رسم ۲ ساله سبب شد پس از پایان یافتن جنگ در سال ۱۹۴۵، دیواری به نام دیوار آرزوها در میدان تایمز ساخته شود و افراد خواسته‌هایشان از سال جدید را روی یک کاغذ رنگی کوچک بنویسند و روی این دیوار بچسبانند. این رسم امسال هم برقرار است باید منتظر باشیم تا ببینیم آرزوهای مشترک ساکنان نیویورک برای سال ۲۰۲۴ چیست.

 

شب ستارگان موسیقی 
قرار است گروه موسیقی «جلی رول» با اجرای قطعات خود بر روی صحنه، تحویل سال نو را همراه با حضار جشن بگیرند. پس از این گروه، جسی مورف و مگان تیری استالیون به روی صحنه می‌روند تا هر کدام به اجرای ۲ قطعه مشهور از میان آثارشان بپردازد. لازم به ذکر است شبکه‌های تلویزیونی ای‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، فاکس و ان‌بی‌سی این مراسم را به طور زنده پوشش می‌دهند.

 

تماشای مراسم از قابی گران 
کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های بسیاری در میدان تایمز و حوالی آن واقع شده‌اند که اغلب به مراسمی که در شب سال نو برگزار می‌شود مشرف هستند. البته حضور در این اماکن گران و هزینه‌بر است و هر کسی استطاعت حضور در آن‌ها را ندارد.

 

برای مثال ورودی کافه گوستاوینو ۱۳۹ دلار، رستوران بلو میدتاون ۱۲۹ دلار و باشگاه تی‌بی‌ای ۱۴۵ دلار است. همچنین حداقل قیمت اقامت یک روزه در هتل‌های ای‌ام سی، ام سوشال و حیات سنتر به ترتیب ۸۴۹، ۸۹۹ و ۱۹۹۹ دلار است. ورودی مهمانی‌های پس از تحویل سال نو که در قایق‌های تفریحی و روی اقیانوس برگزار می‌شود در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار است.

 

کدخبر: ۵۵۱۹۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر